Nekromanti Tärningstornet II - DIY

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Det här kanske räknas som reklam, men jag ansåg mig inte ha råd med Gale Force 9s fantastiska kreation (plus att den var out of stock), så jag köpte mig Fat Dragon Games budgetvariant.

Vad man får för $11.99 är en klase PDFer att skriva ut, och sen klistra ihop, så det blir ju plattare och lite billigare än en sån där plastgrunka. Dessutom krävs det en massa tid - bara ett torn tog en hel kväll, och det ska vara två sådana. Jag har bara byggt ett. Dessutom ska det till en vänstermur, en högermur och ett porthus.

Det coola med tornet är att det faktiskt innehåller en tärningstunnel. Så här ser tunneln ut innan man monterat den i tornet.



Tornet är inte heller monterat just då. Kringelikrokarna är till för att tärningen ska falla lagom slumpartat innan den far ut över spelbordet så att kattfan kan jaga den.

Det mindre coola med tornet är att alla PDFer är i US Letter. Det innebär att det kan bli lite saker som ramlar utanför emellanåt. Hittills har det bara varit flikar som har delvis hamnat i skrivarens oskrivbara yta, men jag vet inte hur det blir med resten. Jag har inte vågat minska ner på storleken heller.

Ett varningens ord om utskrifter också: det krävs ett stadigare papper, och det är inte säkert att skrivaren orkar med det. Det stadigaste cardstock som min skrivare orkar dra är så styvt att skrivaren inte orkar pressa den mot valsen ordentligt, så tonern lämnar smutsiga spår efter sig. Jag ska se om jag kan hitta ett aningen mindre kraftigt papper till resten av konstruktionen.

Men med tanke på att bara ett torn blev så här så kan resten bli rätt awesome med.

 

Attachments

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Coolt!

Jag har själv planer på att bygga ett tärningstorn, fast lite mer steam/dieselpunkigt.

Min plan:

Köpa följande:

* 1 st 45 grader böj avloppsrör i plast
* 2 st 90 grader böj

Sedan sätta ihop dem, med 45-gradersböjen överst och de andra två så att det blir en sick-sack-bana.

Fästa dem med något lämpligt beslag på en bottenplatta samt anordna något sarg som hindrar tärningarna från att rulla iväg.

Måla rören i kopparhammarlack (eller svart hammarlack om man vill ha mer dieselpunk). Gör bottenplattan i ädelträ för steampunk, betongfärg för dieselpunk.

Enkelt och prydligt.

Sådana idéer får man när man tillbringar för mycket tid på byggvaruhus...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,275
Location
Göteborg
Ser läckert ut!

Krille said:
Ett varningens ord om utskrifter också: det krävs ett stadigare papper, och det är inte säkert att skrivaren orkar med det. Det stadigaste cardstock som min skrivare orkar dra är så styvt att skrivaren inte orkar pressa den mot valsen ordentligt, så tonern lämnar smutsiga spår efter sig. Jag ska se om jag kan hitta ett aningen mindre kraftigt papper till resten av konstruktionen.
Kan du inte skriva ut på lättare papper och sedan klistra upp på kartong? Jag inser faran att det bubblar eller veckar sig, men ta papper som bara är något lättare än det du använder nu. Så länge det är tjockare än vanligt 80-grams borde risken för att det deformeras av limmet minska.
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Veckans limtips

Bolongo said:
Kan du inte skriva ut på lättare papper och sedan klistra upp på kartong?
Så skulle jag också göra. Och limma med Büngers Fastik gummiklister. Helt oslagbart för att limma papper mot papper utan bubblor och utan risk för att limmet går igenom pappret och förstör utskriften.

Skitsnyggt torn för övrigt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Nu när jag har byggt en Ultimate GM Screen II så började jag fundera på hur man kan göra den ännu mer episk. För trots allt, i evolutionen så finns det inget "ultimate" utom precis innan släktet dör ut.

Jag har identifierat ett par brister i UGMS2:

1) Den är rätt sladdrig, beroende på att skrivaren inte orkar dra den sorts papper som behövs.
2) Om papperet är gränspuck så kan färgen flagna.
3) Den är inte så tredimensionell, eftersom texturerna är på papper.

Så hur löser man dessa problem? Jo, genom att skriva ut alla texturer på vanligt skrivarpapper och sen montera på något kraftigare. Då löser man problem 1 och 2. Dessutom kan man bygga i lager på de bitar som gärna får ha lite djup, som till exempel porten och kreneleringarna. Och det löser problem 3.

Undantaget är själva tärningstunneln som monteras i tornen - den kan gott skrivas ut på så styvt papper som skrivaren orkar dra. Där behöver man bara skärlinjer ändå. Det samma gäller de förstärkningsbitar som har texturer i tunneln. Skriv ut dessa på så kraftigt papper som skrivaren kan skriva på.

Att tänka på är att foamcore är tjockt. Tärningstunnelns vinklar går dikt an mot tornväggarna om man bygger i papper, så bygger man tornen i foamcore så måste man göra urgröpningar i foamcore-plattorna vid vinklarna. Den jag använde är 5mm tjock, så alla beräkningar är efter det.

Foamcore-förberedelser

Jag borde ha fotodokumenterat det här, men så blev det inte. Jag experimenterade en del under bygget och tänkte inte på att dokumentera så mycket. Sorry.

Man behöver sex plattor foamcore: fyra sidor, en topp och en botten.

Tornet är 10,2cm i fyrkant i basen, så drar man av för tjockleken så blir det fyra plattor 9,7cm breda och 25,4cm höga för tornets väggar.

Framväggen ska ha en port som tärningar kan rulla ut ur. Öppningen bör vara 3,2 cm från ena kanten, 2,7 och cm från andra kanten och mäta 3,6x5cm på utsidan. På insidan så ska den vara fasad uppåt, för där kommer tärningstunneln att ta emot.

Framväggen ska också ha en urgröpning i foamcoren så att tärningstunneln får plats. Den ska vara minst 4 cm bred, och rakt ovanför porten. Tärningstunnelns vinkel träffar väggen 14,3 cm över basen. Vinkeln uppåt är ganska grund, så det behövs mer urgröpning neråt än uppåt. Jag gjorde min med start ca 13 cm från basen upp till 16,5 cm.

Bakväggen ska också ha en urgröpning för foamcoren. Tunneln träffar väggen ca 7 cm över basen, så jag gjorde min urgröpning 4cm bred som på framsidan och två cm hög, med start 6 cm över basen.

En topp-platta och en basplatta behövs också. Båda blir 9,2 cm i fyrkant med 5mm foamcore. Topp-plattan behöver ett hål tvärs igenom, och det skär man lämpligen upp genom att skriva ut tornets topp-platta (ark E) och använda som mall.

Bygge

Lämpligt är att bygga tärningstunneln först, men inte montera tornplattan högst upp (startinläggets första bild) direkt. Istället monterar man tunneln i foamcore-topp-plattan först genom att sticka tunnelns topp och klistra fast flikarna på toppen, det vill säga tvärtom som på bilden i startinlägget. Sedan klistrar man fast tornplattan från ark E på toppen så att den täcker flikarna.

Väggarna i tornet byggs ihop därefter, omlott som nedan.



Den här bilden visar min första foamcore-prototyp där jag lärde mig den hårda vägen att tärningstunneln går dikt an mot väggarna om insidan är en cm större och att urgröpningarna därför behövs och jag fick skära upp dem utifrån som hål istället.

Använd papperstejp eller pappersremsor med klister för att montera ihop alla väggar utom bakstycket som åtminstone ska kunna svängas som en dörr.

Montera sedan tärningstunneln. Topp-plattans flikar ska vara på utsidan på tornet, och flikarna vid tunnelöppningen likaså. Teststäng bakstycket och kontrollera att vinklarna får plats i urgröpningarna. Justera om nödvändigt. Stäng bakstycket permanent med tejp eller remsor med klister, och klistra fast alla flikar på tärningstunnelns topp och öppning.

Botten är enkel att montera. Klistra fast den på en bit papper med rejält med "sömsmån" på alla sidor. Skär till papperet så att det blir en oktagon med bottenfoamcoreplattan i mitten. Hörnena på bottenplattan ska vara ca 5mm från kanten på oktagonen. Montera bottenplattan i bottenhålet, vik upp flikarna och klistra fast.

Skriv ut tornets sidor på vanligt papper, skär ut och montera på tornets utsidor. Det finns tre ark med sidor: framsida, baksida och sidor. Den sista skrivs ut två gånger. Ett tips är att behålla flikarna på tornsidorna - de gör det mycket lättare att montera sidorna. Ta en sido-sida först och klistra bara fast dess flik på "nästa sida". Framsidan är lämplig att börja på. Så fliken ska klistras på framsidan så att sido-sidans textur täcker sidan.

Montera sedan framsidan, flik och allt, över tunnelöppning och sidoflik och hela faderutten. Därefter jobbar man sig runt och monterar andra sido-sidan och baksidan, och slutligen stänger man hela faderullan med sido-sidan som vi började med att bara klistra fast fliken på. Nu klistrar vi fast hela sidan och stänger tornet.

---

Det tog två försök att komma på hur man bygger tornen på enklast möjliga sätt. I första försöket monterade jag de utskrivna tornsidorna på foamcore först, byggde tärningstunnel sen, och stötte på problem när jag skulle montera tunneln. Så jag fick skära upp hål för tärningstunnelns vinklar som inte fick plats och bygga om tärningstunnelns öppning, och sedan skriva ut ny fram- och baksida och montera ovanpå för att täcka hålen som jag skurit ut. Då mätte jag ingenting, utan använde utskrifterna som bas. Jag fick justera en del i efterhand med små remsor med foamcore och fylla igen glipor med papper.

Inför det andra försöket så mätte jag och monterade ungefär som jag gjorde ovan, och det gick såååå mycket bättre.

I original-UGMS2 så skapar man stadga i tornet genom att bygga två lådor som man monterar i tornet bredvid tärningstunneln. Dessa ger också en bottenplatta för montering på basen. Genom att bygga som ovan så behövs det inte. Tornet blir super-stabilt i alla fall och får bottenplatta för montering.

Men nu har jag två tornbaser. Nästa snäpp blir att bygga en episk krenelering. Jag har en idé om hur jag ska lösa det, men det är tur att jag har två torn att experimentera med, och det lär även lösa en del grejer inför murarnas kreneleringar också.
 

Attachments

Top