Nekromanti Tågäventyr?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är sugen på att stoppa in någonting ombord på ett tåg i min kampanj, vad finns det för roliga tågscenarion där ute? Settingen är typ High Magic+High Tech med skräck och vildavästernkänsla, så jag kan få in i princip vad som helst utan att det borde bli konstigt.

Om ni har lite idéer på coola och/eller roliga grejer som skulle kunna hända under en tågresa genom vildmarken så är det självfallet också välkommet! Eller om ni har förslag på riktigt bra äventyr som kanske inte utspelar sig på just ett tåg, men är gjort så att det utan större problem borde gå att förlägga till ett tåg. Eller om ni har tips på filmer eller avsnitt av TV-serier som utspelar sig på tåg: bring it on!

God45

#PrayersForBahakan
Night train, Night train och Murder on the Hellstromme Express till Deadlands låter alla som scenarion som skulle kunna fungera för dig. De är alla äventyr till Deadlands.

anth

Vetefan
Horror on the Orient Express :p
Om du bestämmer att man just invigt en ny tåglinje som går mellan östkusten/västkusten så tror jag att man kan flytta orienexpressen dit.

Ett annat tips är att titta på anime-serien Baccano som till stor del utspelas på ett tåg.

anth

Vetefan
Sedan har jag lite svårt att få ihop High Tech / High Magic och Vilda Västern i samma mening.

High Tech tåg är Hyperloop för mig, vilket är väldigt långt ifrån vilda västern.

Det enda som jag kommer på där High Tech / High Magic och Vilda Västern passar är kolonisering/terraformiong av en ny planet. Och då är det heller inget problem att blanda in skräck. Det finns något okänt, skrämmande, ondskefullt på den nya planeten...

God45

#PrayersForBahakan
För High Tech / High Magic och Vilda Västern i samma mening läs East of west eller se på Vampire hunter D: Bloodlust.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n106330 said:
Sedan har jag lite svårt att få ihop High Tech / High Magic och Vilda Västern i samma mening.
Det är antagligen för att du läser in för mycket i varje del. Jag gissar att du försker ta tre tårtor och klämma ihop dem till en och samma tårta, och det blir ju så klart ganska rörigt. Tricket är att ta en tredjedel av varje tårta och sätta ihop till en och sen strösla lite skräck ovanpå.

anth;n106330 said:
High Tech tåg är Hyperloop för mig, vilket är väldigt långt ifrån vilda västern.
Det är nog för att du läser in för mycket i varje del. Eller kanske inte tillräckligt mycket. Visst skulle det kunna vara en hyperloop. Det skulle också kunna vara något sånt här (bilden längst ner till höger):

Eller så är tåget inte high tech utan magiskt. Eller så är det varken high tech eller magiskt utan vilda västern. Ett gammalt hederligt ångtåg!

anth;n106330 said:
Det enda som jag kommer på där High Tech / High Magic och Vilda Västern passar är kolonisering/terraformiong av en ny planet. Och då är det heller inget problem att blanda in skräck. Det finns något okänt, skrämmande, ondskefullt på den nya planeten...
Nästan rätt, man skulle kunna kalla det koloniseringen av en gamal kontinent efter näst intill total ödeläggelse i ett krig mellan magi, teknologi, en kombination av de två och motståndare till allt. Många hemskheter som ligger och ruvar till följd av det kriget.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n106324 said:
Night train, Night train och Murder on the Hellstromme Express till Deadlands låter alla som scenarion som skulle kunna fungera för dig. De är alla äventyr till Deadlands.
Är Night train, Night train ett äventyr, två äventyr med samma namn eller skulle det ena Night train egentligen varit något annat? I vilket falls om helst borde ju saker från Deadlands funka skitbra!

slanfan

Hero
Curse of the vampires blade, ett äventyr till Ebberron utspelar sig delvis på ett tåg (som eventuellt blir rånat).

Se även om (eller för först gången) slutet på Lone Ranger. Hyfsat fet tåg-scen :)

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster;n106355 said:
Är Night train, Night train ett äventyr, två äventyr med samma namn eller skulle det ena Night train egentligen varit något annat? I vilket falls om helst borde ju saker från Deadlands funka skitbra!
Ah, sorry, det ska vara Night train och sedan Night Train 2 som är skrivet flera år senare.

Eksem

Champion
slanfan;n106357 said:
Curse of the vampires blade, ett äventyr till Ebberron utspelar sig delvis på ett tåg (som eventuellt blir rånat).

Se även om (eller för först gången) slutet på Lone Ranger. Hyfsat fet tåg-scen :)
Whispers of the Vampires Blade som den heter är skitbra i allmänhet, och har en tågscen som inte är alls dum.

---

I actual play-podcasten Adventure Zone är det några avsnitt med ett mord/stöldmysterie på ett magiskt tåg där man kan sno många feta grejjer.

---

Filmen Horror Express (som borde ingå i wrnu-kanon eftersom den är fucking great genrefiction) har också ett magiskt mordmysterie man kan låna mycket från.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Eksem;n106372 said:
I actual play-podcasten Adventure Zone är det några avsnitt med ett mord/stöldmysterie på ett magiskt tåg där man kan sno många feta grejjer.
Yes. Precis det som gjorde mig grymt sugen på att köra lite tågäventyrande =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n106326 said:
Horror on the Orient Express :p
Om du bestämmer att man just invigt en ny tåglinje som går mellan östkusten/västkusten så tror jag att man kan flytta orienexpressen dit.
Först studsade jag lite när jag såg att boxen kostar 120 dollar. Sen såg jag att den väger typ fyra och ett halv kilo, så man verkar ju få en hel del äventyr för de pengarna =)

anth

Vetefan
Rymdhamster;n106395 said:
Först studsade jag lite när jag såg att boxen kostar 120 dollar. Sen såg jag att den väger typ fyra och ett halv kilo, så man verkar ju få en hel del äventyr för de pengarna =)
Jupp, boxen är så sprängfylld att den bokstavligt talat spricker.
Om man har möjlighet bör man köpa i butik så man kan se att man får en hel box.
(pappersboxar är liksom inte gjorda för att hålla för 4 kg rollspel)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n106397 said:
Jupp, boxen är så sprängfylld att den bokstavligt talat spricker.
Om man har möjlighet bör man köpa i butik så man kan se att man får en hel box.
(pappersboxar är liksom inte gjorda för att hålla för 4 kg rollspel)
Bra tips!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kul detalj jag just noterade: På SF-bok kostar boxen 979 kronor. Enligt google blir 120 dollar 1028 kronor. Och då ska man lägga till frakten.

Jag överväger att gå och köpa på fredag då jag ändå är inne i stan...

(Att jag inte spelleder något just nu hindrar mig på INTET SÄTT från att köpa grejer. Faktum är att jag funderar på att försöka dra ihop en grupp att mjukstarta mitt rollspelande med igen, där jag bara spelar eller spelleder värdiga äventyr typ Tatters of the King, Masks of Nyarlathotep, etc...)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n106336 said:
För High Tech / High Magic och Vilda Västern i samma mening läs East of west eller se på Vampire hunter D: Bloodlust.
East of west hade jag inte hört talas om tidigare, men det verkar kunna bli en ny trevlig bekantskap.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Se där, både Night Train och Whispers of the Vampires Blade var snälla nog att finnas liggande som gratispdf:er (så vitt jag kunde avgöra i alla fall).