Zadrith;n221124 said:
Jag ska skapa några folkslag som är tvåbenta tågångare, det vill säga har ben som är konstruerade som bakbenen på en hund eller katt. Jag tänker mig att de borde vara bättre på att hoppa eftersom de har fler långa muskler som kan användas för att ge kraft och att de kanske borde vara snabbare också. Men vad är nackdelarna för det måste ju finnas någon form av nackdel. Annars hade aldrig fötter som de vi har utvecklats. Sämre balans kanske på grund av mindre kontaktyta med marken. Någon som har några andra förslag?
Hm, jag hade sagt att det ofta handlar om vad man "haft att jobba med" - våra egna ganska konstiga fötter ser ut som de gör eftersom våra förfäder hade fötter anpassade till klättring.
Antagligen skulle tågångare vara bättre på alla former av rörlighet på plan yta (vända snabbt, springa, accelerera, hoppa) men sakna vår allsidighet, och vara sämre på att simma, och för vissa typer (hästhovar t.ex.) vara sämre på att klättra.
Människofötter är egentligen inte så idealiska, liksom en hel del annat i vår kropp (vår trassliga nacke, svaga rygg, den dåliga upphängningen för inälvorna med risk för bråck/framfall, näsan som är ett näste för förkylningar men en fördel vid simning, etc).