Jag brukar ge fönster ett KP-värde på 10-15 och dörrar på 20-40 och får man hugga på dörren tills den ger vika.. Kofot ger [det tärningen visar när man slår STY-slag] i skada.. Nåväl, ett skepp..? Tja.. Äh, jag får rådfråga böckerna.. Orkar inte gissa.. Gigant hade regler för sådant, men de är så dumma så jag har inte orkat komma ihåg dem..
*en bra stund senare*
Jag försökte kolla i Kopparhavets Kapare och tänkte förklara stridsreglerna där.. Saken är den att jag aldrig har läst dem (har inte läst mycket i Kopparhavets Kapare, utan kollat mest på bilderna och tyckt ankskeppsbilden i slutet varit helgrym), för jag har alltid tyckt de varit krångliga.. Mestadels brukar jag improvisera alla sorters fältslagsregler, även dem till havs.. Tja.. Om du är riktigt nyfiken så får du läsa boken själv, för ärligt talat så kan du komma på bättre regler efter en kvarts tänkande..
Nåväl.. Enligt Gigants regler så har material paperingsvärde.. För varje slag så ska man slå det antal tärningar som pareringsvärdet säger för det givna materialet.. Om det är över BV så sänks BV för vapnet med 1.. Alla material har även ett abs-värde..
Material[
Abs ], [ Parera ]
Halm
4 2T4
Trä
6 2T8
Tegel
8 2T10
Sten
10 2T12
Metall
12 2T20
Sedan finns det lite finemangtabeller som jag aldrig använt..
Detalj,
KP/m² , Tjocklek (cm)
Port
trä (ek),
70, 5
metall (järn),
150, 2
Golv
träplank på
bjälkar (ek),
40, 2,5
Tak
halm,
10, 10
tegelpannor,
15, 5
skiffer,
20, 5
Dörr
furu,
30, 2,5
ek,
80, 5,0
brons,
90, 1,5
järn,
110, 1,5
Tja, då kan du få en aning om hur mycket KP ett skepp har..?
Murbräcka gör 4T6+20 i skada
Ballista, 4T4+10
Blida, 4T6+6
Katapult, 4T10+10
Trebuchet, 8T10+20
Ja, just det.. LYFT skulle jag väl använda för att göra något flygande.. Å andra sidan så kräver det en sjuhelvetes Effektgrad.. Jag kommer inte ihåg hur FLYGA funkade men det är väl bara kraftfull LYFT, om jag inte missminner mig.. Frammana SYLF kan väl kanske funka också, men om LYFT krävde en sjuhelvetes E så kräver nog den här besvärjelsen femtioelvahelvetes E..
Detta i kombo med Permanens och Nexus, precis som
Johan skrev..
/
Han som har förlagt magiböckerna för närvarande