Nekromanti Tålighet???

G

Guest

Guest
Re: Kombination?

Datorn förstör stämmningen totalt!!!

Ja, det tycker jag också. Jag har inte påstått att vi använder oss av en dator. Jag bara påpekade _vad_ man kan använda en dator till. Nej, SL klarar de uppgifter en kan göra alldeles utmärkt IMO. Personligen tycker jag inte man behöver ha en stor brummande grej vid rollspelbordet.

/Tiamel

Re: Mind over matter

Vad du snackar om nu är ju vid sjukdomar... då kan det vara en fördel med vilja... men vid slag och skador kan inte viljan hindra att man får lika ont som om man har lite vilja...

Klarar inte en SL av att slå på de tabbellerna han ska så ska han f*n inte vara SL... Datorer = enbart lathet

G

Guest

Guest
Re: Skapade behov

Hur håller miniräknaren koll på datum på ett enklare sätt än det traditionella?

1. Miniräknaren har något så fiffigt som kallas för minne, den kommer alltså ihåg från spelmöte till spelmöte vilket datum det är oavsett hur lång tid det är mellan mötena. (Vi människor har ju också något som kallas minne men det minnet har en tendens att glömma bort saker /images/icons/smile.gif.)
2. Man får reda på vilket datum det är på ashariskt, sabriskt etc vis. Alltså får vi reda på, genom en enda knapptryckning, att idag är det 2 dagar innan St Faulks dag (alltså den 13 dec.)

I övrigt tror jag att många av de detaljer man kan använda datorer för är sådana detaljer man inte skulle bry sig om i spelet om man inte hade en dator som hanterade det.

Ja jag gillar som sagt var inte datorer ihop med rollspel. Det förstör stämmningen och just därför använder vi oss inte av datorer. De kan göra väldigt lite det kan jag hålla med om. Allt jag sa var att de _kan_ göra saker som _kan_ underlätta spelandet, men jag kan inte komma på något som skulle underlättas med hjälp av dator. Jag gav alltså bara ett exempel på vad en dator kan göra.

Vad spelar det egentligen för roll om en sjöresa tar en eller två veckor?

Stor. Det är väl klart att man vill ha reda på hur lång tid en sjöresa tar IMHO. Om jag vill resa från Consaber till Asharien snabbt och min SL hugger till med att det tar typ 2 månader också skulle det egentligen bara ha tagit 2 veckor så skulle jag reagera kraftigt. Har man bråttom till ett ställe så är det ännu viktigare att ta reda på hur lång tid det tar. Sedan så har den en inbyggd slumpgenerator som slumpar ut vindstyrka så att en resa från t.ex. Marek Pomain till Calnia är aldrig riktigt lika lång (i dagar sett alltså). Men jag kan hålla med lite om att har man inte bråttom, man vill bara över havet, så spelar det inte så jättestor roll om det tar 1 vecka eller 4.

/Tiamel

WHaLe

Hero

Klarar av är det ju inte direkt frågan om.. Jag anser inte att det är svårt att slå på tabellerna, däremot tar det tid. Tid som man istället kan använda på att ge bra beskrivningar och skapa en bra stämmning...

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant

WHaLe

Hero

Jo faktiskt.. Det är vetenskapligt bevisat att man känner mindre smärta om man tänker positivt..

WHaLe - Källa: Illustrerad Vetenskap

ripperdoc

Myrmidon

<I>Jag förstår inte. Hur håller miniräknaren koll på datum på ett enklare sätt än det traditionella? </I>

Som Tiamel sade, den konverterar på en hanvdvändning alla olika sorters datum och kommer automatiskt ihåg det själv. Plus att man slipper någon huvudräkning när man skall lägga till "två veckor" på den 27 Gräsmånad.

Det är ofta mycket viktigt att veta datum i Eon. Det handlar om influxer, mötestider, heglondagar, fester, födelsedagar, kända väderfenomen etc. Mycket kan hänga på att man vet datumet relatvit exakt.

<I>I övrigt tror jag att många av de detaljer man kan använda datorer för är sådana detaljer man inte skulle bry sig om i spelet om man inte hade en dator som hanterade det. Vad spelar det egentligen för roll om en sjöresa tar en eller två veckor?</I>

Vi hade iaf behovet och kom efter ett tag på att miniräknaren skulle lösa det. Och som jag sade ovan, sjöresors längd _spelar_ roll, då man har datum att passa.

Sedan kan jag tillägga: miniräknaren låter inte. Den är inte stor, syns i stort sett aldrig och upptar ingen tid av spelandet. Den är än mer diskret än att sitta och krafsa ner text på ett papper. Ett underbart hjälpmedel helt enkelt.

Däremot vill jag absolut inte ha en dator vid rollspelandet...inte som det ser ut nu åtminstone.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

ripperdoc

Myrmidon

Jag förstår inte hur du kan tycka så...
Om man struntade i det negativa med en dator, som är oväsen, utseendet, ljuset etc. så är det ju bara bra. Det är som att säga att de matematiker som använder miniräknare eller datorer för sina berkäningarn inte borde få vara matematiker. Om en dator slår på tabeller _bättre_ än en SL, varför då inte använda dator?

/RipperDoc

Vindhand

Myrmidon
Off-kunskap

1. Miniräknaren har något så fiffigt som kallas för minne, den kommer alltså ihåg från spelmöte till spelmöte vilket datum det är oavsett hur lång tid det är mellan mötena. (Vi människor har ju också något som kallas minne men det minnet har en tendens att glömma bort saker .)

Hmm... verkar som ett besvärligt substitut för att krafsa ned det på en bit papper i sessionens slut... men det är väl en smaksak som så mycket annat :)

2. Man får reda på vilket datum det är på ashariskt, sabriskt etc vis. Alltså får vi reda på, genom en enda knapptryckning, att idag är det 2 dagar innan St Faulks dag (alltså den 13 dec.)

Det är däremot användbart. Om en elak spelkonstruktör infört något så irriterande som olika kalendrar i olika länder är det skönt att inte behöva räkna på det själv :)

Stor. Det är väl klart att man vill ha reda på hur lång tid en sjöresa tar IMHO. Om jag vill resa från Consaber till Asharien snabbt och min SL hugger till med att det tar typ 2 månader också skulle det egentligen bara ha tagit 2 veckor så skulle jag reagera kraftigt.

Vad menar du "egentligen bara ha tagit 2 veckor"? Är det kunskap din karaktär har eller är det kunskap du som spelare har?
Man kan naturligtvis påpeka det hela för SL om man tror att han gjort ett stort misstag men risken finns att det är avsiktligt. Det finns en massa faktorer som kan förklara varför resan tar två månader. Det kan vara fel årstid, sjömannen kan lura dig på ett eller annat sätt, båten kan vara kass osv...

Har man bråttom till ett ställe så är det ännu viktigare att ta reda på hur lång tid det tar. Sedan så har den en inbyggd slumpgenerator som slumpar ut vindstyrka så att en resa från t.ex. Marek Pomain till Calnia är aldrig riktigt lika lång (i dagar sett alltså).

Så ni har typ byggt en maskin som gissar dåligt i stället för SL? Hmm... jag är väl gammaldags helt enkelt som inte ser hur detta skulle vara användbart. ;)

Vindhand

Myrmidon

sjöresors längd _spelar_ roll, då man har datum att passa.

Att _veta_ deras längd är kanske viktigt. Jag förstår att längden "ungefär en vecka" kan vara svår att räkna med. Om resan tar exakt 7 eller exakt 12 dagar spelar väl däremot ingen roll. Visst, det kan vara viktigt för karaktärerna, men är det viktigt för spelet?
Om karaktärerna gjort upp komplexa planer som bygger på att det skall över havet på exakt de 7 dagar de tror det borde ta förtjänar de problem. Havet är oberäkneligt.

Sedan kan jag tillägga: miniräknaren låter inte. Den är inte stor, syns i stort sett aldrig och upptar ingen tid av spelandet. Den är än mer diskret än att sitta och krafsa ner text på ett papper. Ett underbart hjälpmedel helt enkelt.

Verkligen? En sak jag har emot dem är att de brukar behöva mycket mer ljus för att man skall se vad som står. Iofs är det kanske inte alla som gillar att spela till levande ljus? :)

Jag är väldigt irriterad på miniräknare sedan min lade av mitt i en statistiktenta. Morr...

WHaLe

Hero

För rollpersonerna duger en restid på ungefär en vecka bra.. Men för mig som spelledare är det bra att veta exakt hur lång tid det tar så att man vet vad resten av världen hunnit göra när rollpersonerna var till sjöss..

WHaLe

ripperdoc

Myrmidon
Re: Off-kunskap

<I>Så ni har typ byggt en maskin som gissar dåligt i stället för SL? Hmm... jag är väl gammaldags helt enkelt som inte ser hur detta skulle vara användbart. ;)</I>

Det går ut på att vi använder Vikings regler för sjöresor. Dess akräver en miljom slag för vindriktning var 12:e timme, och även vindstyrka. Programmet är tänkt att sköta detta åt mig, för att ge ett realistiskt reslutat. men för tillfället har jag tröttnat på att programmera programmet och vi använder oss av nån formel vi har nedkrafsad någonstans (även den med slumpinslag).

/RipperDoc

Vindhand

Myrmidon

Jag ser fortfarande inte vad som är så svårt i att bara hitta på att det tog t.ex 8.5 dagar.

Vindhand

Myrmidon

Dess akräver en miljom slag för vindriktning var 12:e timme, och även vindstyrka. Programmet är tänkt att sköta detta åt mig, för att ge ett realistiskt reslutat.

Hmm... i den synvikeln blir det naturligtvis mycket bättre med en dator.

Jag förstår dock fortfarande inte. Vad spelar det för roll hur vinden blåser varje timme av dagen? Varför behöver ni alla de detaljerna? Vad i spelet blir bättre av att resan tog 7.5 realistiska dagar mot 10 gissade?

WHaLe

Hero

Jag vill helt enkelt att det ska vara trovärdigt.. Dessutom kan jag säga att jag använder datorn för att slå på tabeller eftersom jag använder den till anteckningar och stämmningsmusik, inte tvärtom. Jag hade antagligen aldrig börjat använda datorn bara för att slå på tabeller...

WHaLe

Vindhand

Myrmidon
Trovärdighet

Jag vill helt enkelt att det ska vara trovärdigt..

Tror inte dina spelare på dig? Om du säger att det tar 8 dagar, kommer de då fråga om det är en siffra du hittat på eller en du beräknat med hjälp av <detaljeradregel>?

Azagthoth

Myrmidon

Det är vetenskapligt bevisat...

Låt oss också addera:

Källa: Illustrerad Vetenskap

Nu kan vi börja. Man bör inte lita på denna tidskrift för fem öre. Ungefär lika mycket som man kan lita på Aftonbladet eller Expressens nöjessidor. Att sedan skriva "vetenskapligt bevisat" och "Illustrerad Vetenskap" är för mig bara roande. Om det är tidsskriften som har bevisat det vetenskapligt så blir jag ytterst fascinerad (alltså verkligen bevisat det, inte basunerat ut teorier).

/Azagthoth

G

Guest

Guest

Vad spelar det för roll hur vinden blåser varje timme av dagen?

En båt åker ju som bekant olika snabbt beroende på vindhastighet och vindriktning. Därför är det viktigt att ta reda på vart det blåser från och hur snabbt det blåser. Det gör att restiden kan variera mycket och spelandet blir mer realistiskt.

/Tiamel

WHaLe

Hero
Re: Trovärdighet

Mina spelare skulle inte bry sig, däremot skulle jag göra det.. Jag vill veta exakt hur lång tid det tar för att kunna avgöra vad som hänt i resten av världen..

WHaLe