Nekromanti Tålighet???

Vindhand

Myrmidon
Re: Off-kunskap

Det gör att restiden kan variera mycket och spelandet blir mer realistiskt.

Wow, så realistiskt. I slutänden får ni ut en siffra, som varierar mycket. Vad spelar det för roll om denna siffra är påhittad av spelledaren efter tio sekunders eftertanke och ett tärningsslag mot att den är desultatet av en detaljerad simulering av vädret under resan?

Jag förstår verkligen inte...

G

Guest

Guest

Vad spelar det för roll om denna siffra är påhittad av spelledaren efter tio sekunders eftertanke och ett tärningsslag mot att den är desultatet av en detaljerad simulering av vädret under resan?

Enda skillnaden är att miniräknaren gör allt på 3-4 knapptryckningar medan SL gör det på några tärningsslag och ett antal "tittar" i tabeller. Om man ska följa Eons regler för sjöfart så skulle det ta väldigt lång tid (alltså speltid) att korsa ett hav. Den tiden kan man använda till något mycket bättre. Men det är ju en smaksak (som allt på detta forum är /images/icons/smile.gif). Endra så tycker SL att han kan slå ett slag eller så tycker han att han kantrycka på en knapp./images/icons/wink.gif

/Tiamel

Vindhand

Myrmidon
Mysteriet tätnar

Mystiskt... Det är ju så mycket saker man hittar på när man spelleder. Vad är det med sjöresor som gör dem så annorlunda?

Tror du att du skall göra fel (vad det nu skulle innebära med tanke på havets oberäknelighet och att det är en fantasivärld) eller är du rätt att du skall fuska (även detta är litet svårt att förstå)?

WHaLe

Hero

Om jag förstått vinhand rätt så är det inte tabell vs maskin som han inte förstår utan snarare varför man någon/något överhuvudtaget ska räkna..

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant

Vindhand

Myrmidon

Enda skillnaden är att miniräknaren gör allt på 3-4 knapptryckningar medan SL gör det på några tärningsslag och ett antal "tittar" i tabeller. Om man ska följa Eons regler för sjöfart så skulle det ta väldigt lång tid (alltså speltid) att korsa ett hav.

Nu har vi rört oss i en cirkel... vi var just här <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...556&page=1&view=expanded&sb=5&vc=1#Post22556" alt="ett par inlägg tidigare">alldeles nyss</a>

WHaLe

Hero
Re: Mysteriet tätnar

Nu är det i och för i sig inte så att det är sjöresor jag använder datorn till, dessa kom bara med eftersom jag lade mig i den tråden som startats av tiamel.. Jag fortsatte bara att använda sjöresor som exempel, även om det inte var det bästa jag kunde hitta..
I mina kampanjer brukar det oftast finnas med minst en dvärg, vilket gör sjöresor mycket sällsynta..

WHaLe

G

Guest

Guest

Nu har vi rört oss i en cirkel... vi var just här alldeles nyss

Du vill alltså ha reda på varför man överhuvudtaget ska räkna på hur lång tid en resa tar. Du tycker alltså att SL bara kan säga att det tar 2 månader att resa dit. Så vill vi alltså inte ha det. Det är en sak om SL medvetet vill att det ska ta typ 2 månader för att försinka oss eller något. Alltså jag skulle inte protestera om SL sa att det tar si och så lång tid. Men grejen är att min SL (och jag) vill att tiden det tar att resa till en plats från en annan ska vara så realistisk som möjligt. MEn jag kan hålla med om att bara man får reda på hur lång tid det tar att resa över ett hav en gång så kan man ju variera tiden därefter och på så vis blir det realistiskt. Men vi hade inget hum om hur långt en medeltida båt färdades så därför gjorde vi programmet. Visst skulle SL lika gärna kunna säga att det tar 3 veckor eller nåt från Calnia till Daan Hamal nu när vi vet om det. Sedan så har det ju blivit som så att vi fortsatt använda miniräknaren. Det blir lite mer slump då även om SL fortfarande kan slumpa själv.

/Tiamel

WHaLe

Hero
Re: Mind over matter

Nej illustrerad vetenskap har inte bevisat det.. Vad jag vet så bevisar illustrerad vetenskap ingenting, de förmedlar bara vad andra bevisat.. Det var Johns Hopkinsinstitutet i Wisconsin som bevisade det..
Angående om Illustrerad Vetenskap förvanskat informationen, eller om institutet har gjort fel överlåter jag till någon annan att bedömma..

WHaLe

WHaLe - Som

Azagthoth

Myrmidon

de förmedlar bara vad andra bevisat..

Plus att de lägger till och plockar bort lite hur de vill. Har läst sådana otroliga lögner i Illustrerad vetenskap så jag kan inte lita på den överhuvudtaget.

/Azagthoth

ripperdoc

Myrmidon
Varför räkna?

Räknar gör man inte för att få ett _exakt_ resultat. Det är onödigt. Man räknar för att komma fram till ett trovärdigt resultat. Vi _har inte_ använt miniräknare ännu, utan höftat utefter en ful liten formel vi kom fram till. Men, en miniräknare skulle göra det bättre.
Regler är bra att ha när man själv inte vet. Därför finns det regler för hur snabbt en båt åker...om du inte vill använda regler utan hellre gissa sås är det okej för mig. Speciellt om du har någorlunda kunskaper om medeltida sjöfart.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Azagthoth

Myrmidon

Kan du precisera vad det var du inte förstod? Det var väldigt tydligt tycker jag.

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon

Kastade tyvärr hela morfars samling när jag flyttade. Kommer dock ihåg att de "bevisade" att vänsterhänta var intelligentare än högerhänta och anlade som argument att Einstein var vänsterhänt... Detta var nu ingen notis eller något sådant, utan tog upp ca fyra sidor.

/Azagthoth

G

Guest

Guest
Skulle man räkna ut skadetåligheten via endast TÅL så skulle en klen bondpiga med styrka 5 endast få två kolumner. Vidare så skulle chockvärdet inte vara så högt heller. Vi säger 6 (STY 4, TÅL 5 och VIL 9). Ok. Det räcker med en käftsmäll från den elaka drängen för att flickan ifråga skulle dö.

Varför skadetåligheten räknas från kroppsbyggnad vet jag inte men jag skulle kunna gissa mig till att det beror på att man inte bara har ett värde att utgå ifrån, för att avgöra om man överlever eller svimmar, utan två, Skadetålighet och Chockvärde. Skulle skadetåligheten utgå ifrån TÅL så skulle de svaga bli mycket svagare och de starka mycket starkare.

Se mitt exempel (Siffrorna gäller Skadetåligheten):
Lingonris (Missla), EONs regler: 4, Dina regler: 2
Slim (Människa), EONs regler: 6, Dina regler: 5
Gorm (Trukh), EONs regler: 8, Dina regler: 13

Du ser, det skulle bli orimligt.

DEMON! – I väntan på min och de vandödas modul!!

Vindhand

Myrmidon
realism ligger i betraktarens öga

Du tycker alltså att SL bara kan säga att det tar 2 månader att resa dit.

Ja.

Men grejen är att min SL (och jag) vill att tiden det tar att resa till en plats från en annan ska vara så realistisk som möjligt.

Vad spelar det för roll? Om ingen vid spelbordet vet att resan som tog en månad "borde" ha tagit två, vad gör det då att det blev "fel"?
Känns det orealistiskt? Nej, för ni hade ju ingen aning om hur lång tid det "borde" tagit.
Det kanske inte stämmer med en verklig båts prestanda men det ingen vet skadar inte realismen.

MEn jag kan hålla med om att bara man får reda på hur lång tid det tar att resa över ett hav en gång så kan man ju variera tiden därefter och på så vis blir det realistiskt.

På den lilla punkten är vi helt överens :)

Vindhand

Myrmidon
Re: Varför räkna?

Regler är bra att ha när man själv inte vet. Därför finns det regler för hur snabbt en båt åker...om du inte vill använda regler utan hellre gissa sås är det okej för mig. Speciellt om du har någorlunda kunskaper om medeltida sjöfart.

Jag har lika dåliga kunskaper i det ämnet som mina spelare... därför spelar det ingen större roll om jag gissar konskvent men fel, för ingen av spelarna kommer tycka att det är orimligt :)

Man behöver inte veta allt för att spelleda, man behöver bara veta bättre än sina spelare.