Nekromanti Tålighet???

G

Guest

Guest
Re: realism ligger i betraktarens öga

Vad spelar det för roll? Om ingen vid spelbordet vet att resan som tog en månad "borde" ha tagit två, vad gör det då att det blev "fel"?
Känns det orealistiskt? Nej, för ni hade ju ingen aning om hur lång tid det "borde" tagit.
Det kanske inte stämmer med en verklig båts prestanda men det ingen vet skadar inte realismen.


Nej, ingen kanske vet för tillfället nej. Men om någon kommer efter typ ett spelmöte och säger att den resan som tog 2 månader egentligen skulle tagit max 2 veckor så skulle det nog kännas lite knepigt. Visst då kan ju alltid SL lägga till och säga att det blev fel på båten så det tog extra lång tid. Men i vår kampanj så är det dumt att missa en hel årstid pga. att ingen vet hur lång tid det tar at resa till ett ställe. Därför är det mycket praktiskt med en uträkning som vi valde att göra på miniräknaren som vi fortsat att använda.

/Tiamel - så ligger det till.../images/icons/smile.gif
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: realism ligger i betraktarens öga

Det är ju onödigt att inte ha korrekta siffor. Man förlorar inget på att ha dem. Ska man ha ditt argument så kan det bli väldigt konstigt, om man drar det till sin spets. Om man låter det gälla mer än bara båtresor...

Men, om du tycker det är acceptabelt att göra så, visst. Nu har jag iaf förklarat färdigt varför vi gör som vi gör.

/RipperDoc - men det hjälpte inte :)

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: realism ligger i betraktarens öga

Nej, ingen kanske vet för tillfället nej. Men om någon kommer efter typ ett spelmöte och säger att den resan som tog 2 månader egentligen skulle tagit max 2 veckor så skulle det nog kännas lite knepigt. Visst då kan ju alltid SL lägga till och säga att det blev fel på båten så det tog extra lång tid.

En jättebra ide :)

Annars kan man bara bortse från det. Det kommer alltid finnas småmissar... om man spenderar sin tid med att leta efter dem krävs det väldigt litet för att förstöra spelet.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Detaljer

Det är ju onödigt att inte ha korrekta siffor. Man förlorar inget på att ha dem.

Man förlorar tid på att skaffa dem.

Ska man ha ditt argument så kan det bli väldigt konstigt, om man drar det till sin spets. Om man låter det gälla mer än bara båtresor...

Det är då det är riktigt viktigt. Om man kollar upp varje detalj som man är det minsta osäker på för att till varje pris undvika att något blir "fel" kommer spelet flyta väldigt trögt. Finns det granar på denna breddgrad? När blommar vitmossan? Hur snabbt flyger en svala? Hur mycket väger tio guldmynt? Hur stark sprit kan man få genom enbart frysdestilering? osv...

Att våga strunta i hur lång tid det "egentligen" skulle ta att åka båt är en bra början. Världen man spelar i är en fantasivärld och om folk använder sin fantasi för att bygga upp den snarare än att hitta logiska luckor kommer man slösa mycket mindre tid och ha en bättre värld.
I vår In nomine kampanj idag var det en person som använde sig av en speciell förmåga för att teleportera sig. Senare kom vi fram till att det han gjort var omöjligt då en av begränsningarna visade sig vara att inte passera genom fasta föremål. En stor logisk lucka skulle man kunna tycka, men vi ryckte på axlarna och bortsåg från det.

Allt detta IMHO, jag inser att det krockar litet med EONs grundfilosofi, vilket också är min huvudsakliga invändning mot spelet.
 
Top