Re: Eon III e på G...
*Beskriv världen på ett mindre torrt och statistiskt vis...
Alright... Vill du vara konstruktiv så får du ge ett förslag på hur det skall se ut för att vara "mindre torrt och statistiskt".
Kejrå... Försöker mig på en ny förklaring... Beskriv världen på ett mer "skönlitterärt vis" i stället för... "Stäpplandskap som breder ut sig kring berget Bengt, Helig plats för Azradeus barn. Den 27 Mars letarsig en större mängd monster upp ur håligheter i berget." Lite överdrivet kanske men...
Eftersom större delen av Mundana redan beskrivits på detta sätt kanske det inte är någon större ide att göra något åt detta... Det är även möjligt att NeoGames saknar någon författare av ehrm... "klass", vilket jag aldrig tidigare stört mig på i varken engelska eller svenska system, och då har jag läst igenom ett drygt trettiotal...
Styr upp Ceremonierna som både är oanvändbara och genomtrista...
Hur skall de se ut? Det är inte särskilt konstruktivt att bara haspla ur sig att de är "oanvändbara och genomtrista". Kom med förslag på hur de skall se ut istället för att bara racka ner.
Nåväl... Alternativ ett, använbara ritualer... Ex. så tar det för närvarande gud vet hur många timmar (har ingen regelbok i närheten) att läka Ob4t6 smärta... Det hade varit bättre om den helande kraften kunde påverkats mer av vem den "helande" och "helade" är...
Ex. borde en Daak präst som helar en Daak inkvisitor där båda har en mycket hög Qadosh få ut mer än om Daak prästen helar en vän som tror på någon annan gud...
Dessutom tycker jag inte att ex. en åtta timmars ritual som mer eller mindre helar den sårade helt och hållet varit fel... Låt magin vara snabb och versatil, och låt Ceremonierna vara mäktiga men omständiga samt ställa religösa krav...
Sedan skulle jag gärna se att böner och mer vardagliga ritualer beskrivits mer nogrannt och stämningsfullt, antingen i berättelse form, eller i "vetenskapsman ser på och skriver ned sina tankar osv..." Detta grepp används i blandannat Encyclopedia Digon till Khelataar och tycker iaf. jag skulle passa till Mundana...
Gör magisystemet en aning mer stabilt ...
Återigen... kom med ett förslag på hur du skulle vilja ha det. Det är bra mycket mer konstruktivt än att bara hävda att det är obalanserat utan att säga varför. Vilka aspekter är obalanserade och varför.
Hmm... Jag tycker inte att jag borde behöva förklara just detta närmare eftersom många aspektar har extremt få effekter, ex. Kronotropi, Ikonotropi (har inga Eon böcker hemma hos mig för närvarande, men det finns fler...)
Sedan är det möjligt att det inte är seriöst, men jag tycker även vissa aspekter bör stabiliseras mot varandra... Ex. bör antändningsvärdet på pyrotropi höjas, det finns ingen egentlig anledning för magiker att använda Termo/Pyrotropi, det är bättre att Alstra fototropi och transformera till dem... Lite koboldigt tänkt, men ex. vapen balanseras ju med SI, och därför är inte Kraggsvärdet (eller Gordyxan, eller Binderakkhammaren nödvändigtvis bäst...)
Sluta publicera nytt material i nytryckningar av gamla moduler...
Well... Det här har vi diskuterat förut och vi är väl inte direkt överrens. Alla har ju inte varit med från början och för nykomlingar kan det vara bra att få ta del av material redan publicerat. Visst, det vore optimalt om EON hade en bred användarbas redan från start, men faktum är att det tillkommer spelare som inte har haft möjlighet att anskaffa alla de moduler som nu till viss del trycks om. För spelare som inte har 'Mundana' är 'Geografica Mundana' en stor tillgång.
Det är fortfarande ett mycket fult sätt ge ut nytt material på, vi pratar ganska rediga delar av moduler (30%+ i nya monsterboken???, troligtvis ännu mer i Vapenmästaren/Fältherren), jag kan förstå att det inte alls kommer vara lönsamt att trycka ex. Monster&Varelser om igen... Lägg då ut dessa monster på internet och skicka med Det lilla "regelkapitlet" för monster och troll med EonIII... Lägg in nya monster som en liten bonus i kommande Moduler (ex. typiska "Kraggmassivet-monster" i Barabar modulen osv.
Det lär väl inte heller vara helt omöjligt att få tag på begagnade kopior av ex. Mundana (oh, f´låt glömde bort den taskiga kvaliten i bindningen...)
Nåväl...