Quan'talis
Swashbuckler
...finns det inget bättre än sågspån
Först – grattis till dina 5000 inlägg! (så där ja. nu kan du börja skriva nya igen )
Sen lite kommentarer:
Jag förstår att du vill undvika att endera alternativet blir bättre än det andra, och det är ju rätt svårt att hitta på något annat sätt att göra skillnad på dem. Nåja, det kanske räcker med att de är olika i det långa loppet, men jag skulle gärna vilja se ett system där de är olika i enskilda fall också. Har ingen aning om hur det skulle gå till, dock.
---
Nåja, jag hade visst inte så mycket att säga i alla fall. Men det är inte så farligt, jag kan ju säga mer någon annan gång
JPS
Först – grattis till dina 5000 inlägg! (så där ja. nu kan du börja skriva nya igen )
Sen lite kommentarer:
Så, jag förstår hur du har tänkt att hög form och hög erfarenhet ska kännas olika för spelaren, men kommer det att kännas olika för rollpersonen också? Om man tänker sig en enkel skala mellan “misslyckat” och “lyckat”, kommer en person som lyckas på grund av form då att hamna på precis samma ställe på skalan som den som lyckas på grund av erfarenhet?Form
Är kraft, hastighet och riskfyllt.
Någon med hög Form är fräsch och orkar gå på intensivare och under längre perioder. Man kan uppnå bättre resultat genom att pressa sig, men då kommer man också bli uttröttad, eller kanske klanta till det. Bättre i stressade situationer.
Exempel: Försöka banka upp en lucka i motståndarens försvar i en strid, använda sina kontakter i undre världen, marschera på outtröttligt.<pre>
</pre>Erfarenhet
Är kontroll, metodiskt och säkert.
Någon med hög Erfarenhet är erfaren med rutin, och är säkrare på hur man ska agera. Istället för att kämpa sig fram så är man mer benägen att vänta på rätt ögonblick. Det är alltså lite långsammare, och man kan kanske inte få till lika höga effekter, men man får till dom i rätt stund, och man är mer säker på sig själv. Bättre i avmätta situationer.
Exempel: Lirka upp en lucka eller vänta på en blotta i en strid, använda sina rutiner i undre världen, marschera avmätt, med god teknik, trampar inte på fel ställe och rastar lagom ofta
Jag förstår att du vill undvika att endera alternativet blir bättre än det andra, och det är ju rätt svårt att hitta på något annat sätt att göra skillnad på dem. Nåja, det kanske räcker med att de är olika i det långa loppet, men jag skulle gärna vilja se ett system där de är olika i enskilda fall också. Har ingen aning om hur det skulle gå till, dock.
Heej, den tanken känner jag igenEn annan tanke var att det är ett plus ifall någon med som har en sammanlagd Form och Erfarenhet på, säg, 10, har ungefär 50% chans att klara en uppgift med svårighetsgrad 10. Isåfall är "Skicklighet 10" och "Svårighet 10" ungefär lika bra, och då kan man reducera någon med "Skicklighet 10" till ett hinder med "Svårighet 10", och så har man rationaliserat bort onödiga statisters tärningsslag..
---
Nåja, jag hade visst inte så mycket att säga i alla fall. Men det är inte så farligt, jag kan ju säga mer någon annan gång
JPS