Nekromanti Tärningsmekanikfrågor 2

Jarre

Swordsman
Re: Ett embryo till tärningsmekanik

Niklas73 said:
Tycker Anydice hamnar lite lågt. Jag och Jarre kom fram till ca 40%. Men det går att lösa den låga sannolikhetsproblematiken på åtminstone 2 sätt.
Anydice och vi har båda rätt. Den simulerar chanserna att få ett visst resultat med de inställningar man får när man klickar på Hans länk. Trycker man på "At least", så visar den det resultat vi kom fram till (detsamma som att summera chanserna att få exakt 1 succé, exakt 2 succéer och exakt 3 succéer).

Mogger

Hipsteranka

Niklas73 said:
Tid, Resultat och Utförande
Jag gillar som sagt att man satsar tärningar, men är lite osäker på hur du menar här. Det kan vara rent språkligt iofs.

Tid förstår jag, utförande förstår jag (tror jag) men hur kan resultat vara en egen kategori? Resultatet är väl ett summan av utförandet?

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Nej i Starchallenge är Resultatet binärt. Kanske är det ett klumpigt uttryck. Tänk att Resultat är synonymt med "Lyckas jag Ja eller Nej?" Utförandet är hur VÄL man lyckades. Du kanske lyckas brygga ett vin men frågan är ju hur gott det blir. Om du misslyckas med det så monterade du damajangen fel och allt rann ut på golvet då du låg i badet. (Utförande kan faktiskt mäta hur pass ILLA ett misslyckande blev också).

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Ah okej då är jag med (tror jag). Min simulering (som stämmer med din) är i alla fall så som jag tänker att det ska funka.

Snow

Swashbuckler

Måns said:
Niklas73 said:
Tid, Resultat och Utförande
Jag gillar som sagt att man satsar tärningar, men är lite osäker på hur du menar här. Det kan vara rent språkligt iofs.

Tid förstår jag, utförande förstår jag (tror jag) men hur kan resultat vara en egen kategori? Resultatet är väl ett summan av utförandet?
Jag tycker att skillnaden på utförande och resultat är liite krystad, men jag tolkar det såhär.

Resultat är om man överhuvudtaget lyckas. Det är helt binärt alltså. Utförande är hur vackert man gör det.
Man kan satsa på att få en så ful lösning som möjligt, men att vara helt säker på att den fungerar. På med en massa gaffatejp och ett kilo klister. Inget som rekomenderas i konstsammanhang.

Eller? (Jag tycker att det är ganska coolt).

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Helt rätt uppfattat! Men jag ör kanske välja ett annat ord istället för Resultat. Kul att du gillar det.

Rickard

Urverk speldesign

Nu är frågan om det här håller. Tycker Anydice hamnar lite lågt. Jag och Jarre kom fram till ca 40%. Men det går att lösa den låga sannolikhetsproblematiken på åtminstone 2 sätt.
Anydice säger ca 58% på att misslyckas (0 succar), vilket är (100-58=) 42% chans att lyckas. Vi tre har samma siffror.

Om det är tre slag med 42% chans att lyckas på varje innebär det att det endast är lite drygt (0,42^3=) 7% chans att lyckas med alla slag.

Du har inte 9T. Du plockar ihop T från olika attribut som kan vara Styrka såväl som Vapenskada etc. Normalt är tanken att man ska ha 9T men som du förstår kan det ibland handla om många fler och därför gillade jag inte additionsmetoden.
Ja, jag funderade också på hur man får in färdighetsvärden (eller dylika) i tärningsmekaniken. :gremsmile: Men det stämde att man av attributen fick en pott som man fördelade på de tre "områdena"?

---

Saken är väl den att du bör kolla vad du får för något av din mekanik. Som jag ser det får du ett utfall på 0-3 succéer på varje område (för 3T6 då) och du har ett val vilket av dessa områden som du ska prioritera. Det går att göra på ett enklare sätt.

Typ, man slår endast 3T6 men i förväg ska man bestämma vilket område den högsta tärningen ska tillhöra, vilket den lägsta ska tillhöra och vilket område som ska få mittentärningen. Attribut kan ge extratärningar som man får placera lite hur som helst. 0-3 ger ett misslyckat resultat, 4 ger en succ, 5 ger två succ och 6 ger tre succ.

Typ, man väljer Resultat, Tid och Utförande och slår :t6b-4: :t6b-5: :t6b-2:.
:t6b-5: (2 succ) tillhör då Resultat, :t6b-4: Tid (1 succ) och :t6b-2: (0 succ) Utförande
till detta har spelaren också fått två stycken extratärningar, där den i innan slagen valde Tid och Utförande, och fick :t6r-4: :t6r-3:
Tid får då :t6r-4: (ingen skillnad) och Utförande får :t6r-3:. Fortfarande ett misslyckat resultat (0-3 --> ingen succ).

(ett alternativ är att bonustärningarna lägger till sina succar till ursprungstärningen. Då skulle Tid få (1+1=) två succar totalt av de två tärningarna.)

/Han som skulle använda kort för att visa vilken prioritering man har

Niklas73

Skapare av Starchallenge

En variant men man kan också låta 5:or OCH 6:or vara succeér. (Har inte räknat på det än dock)

Niklas73

Skapare av Starchallenge

En fråga - hur räknar du ut att det blir 35%? Varför använder du Normal mode och inte någon av de andra (jag är usel på sannolikhetslära).

med den formel du använder så slår datorn 3T6 och visar hur många av 100 gånger (?) man fick 0 6:or, 1 6:a, 2 6:or och 3 6:or. är det det som anydice gör med din formel? Och vad står de andra sakerna för (At least etc). Jag tänker att det här kan bli lite trixigt om man har fler tärningar än 3 då succéer kanske blir vardagsmat.

Rickard

Urverk speldesign

En fråga - hur räknar du ut att det blir 35%? Varför använder du Normal mode och inte någon av de andra (jag är usel på sannolikhetslära).
Jag tror att länken alltid pekar på Normal mode. Jag räknade ut det genom att ta (0,7)^3 (talet 0,7 får jag genom att klicka på "At least". 3 är antalet tärningar).

7*7=49 ~ 50
0,7*50 --> 50/10*7 --> 5*7 = 35%

med den formel du använder så slår datorn 3T6 och visar hur många av 100 gånger (?) man fick 0 6:or, 1 6:a, 2 6:or och 3 6:or. är det det som anydice gör med din formel?
Den räknar ut sannolikheten för att ett visst utfall ska uppkomma. At least säger hur stor chans det är att ett visst utfall eller högre blir slaget. At most hur stor chans att ett visst utfall eller lägre blir slaget. Allt med sannolikhet går det att ta fram matematiska formler för.

Jag tänker att det här kan bli lite trixigt om man har fler tärningar än 3 då succéer kanske blir vardagsmat.
Det kan du själv ta reda på bara genom att ändra 3d6 i Anydice-länken till något annat. Det som står efter >= är svårighetsgraden. 5 i detta fall.

/Han som kan säga att man kan skriva den raden flera gånger med olika antal tärningar, om man vill göra en jämförelse de emellan på samma sida, precis som Snow gjorde här till en annan tråd

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Någonstans tror jag det där blir väldigt bra att använda för att se om jag är på rätt väg.