Simon
Swashbuckler
Okej, som en del av er kanske minns så har jag haft uppe för diskussion ett utkast till generella fantasyregler inom T10-systemet. Nu har jag kört en omgång putsning igen (rollspelen får mycket mindre tid i mitt liv än jag hade velat, så det går lite långsamt...) och lägger här upp en samling regeltexter som jag tycker börjar se färdiga ut (varken layout eller spelexempel, dock).
Regelmomenten som finns med här är:
- Rollpersonsbygge
- Färdigheter
- Några folkslag
- Handlingsresolution
Systemet ligger väldigt nära det som används i Skymningshem: Andra imperiet, men dels så finns det skillnader, dels så är själva texterna till stor del nya.
Av er som är bekanta med T10-systemet från till exempel Västmark eller Skymningshem: Andra imperiet skulle jag vilja ha synpunkter på skillnaderna, dels på själva systemet och dels på hur reglerna är beskrivna.
Från er som inte är hemma med T10-systemet så skulle jag vilja höra hur ni tycker att det verkar, rakt av.
Magisystemet är på gång, men textmaterialet är så ofärdigt, så det lägger jag inte upp nu, men det blir i alla fall "magiskolor" som färdigheter och besvärjelser som specialiseringar till dessa.
Stridssystemet har jag ett par varianter på men kan inte bestämma mig om jag vill lägga in Andra imperiets taktikkortsystem som primärt stridssystem, eller det alternativa systemet med tärningar som finns här. Synpunkter?
För den som undrar vad som är poängen med ännu ett generellt system utan värld så kan jag ju säga att jag har skisser på att anpassa T10 Fantasy till både Trudvang, Mundana, Elfquest, Shadowrun och ett postapokalyptiskt fantasyskandinavien...
Regelmomenten som finns med här är:
- Rollpersonsbygge
- Färdigheter
- Några folkslag
- Handlingsresolution
Systemet ligger väldigt nära det som används i Skymningshem: Andra imperiet, men dels så finns det skillnader, dels så är själva texterna till stor del nya.
Av er som är bekanta med T10-systemet från till exempel Västmark eller Skymningshem: Andra imperiet skulle jag vilja ha synpunkter på skillnaderna, dels på själva systemet och dels på hur reglerna är beskrivna.
Från er som inte är hemma med T10-systemet så skulle jag vilja höra hur ni tycker att det verkar, rakt av.
Magisystemet är på gång, men textmaterialet är så ofärdigt, så det lägger jag inte upp nu, men det blir i alla fall "magiskolor" som färdigheter och besvärjelser som specialiseringar till dessa.
Stridssystemet har jag ett par varianter på men kan inte bestämma mig om jag vill lägga in Andra imperiets taktikkortsystem som primärt stridssystem, eller det alternativa systemet med tärningar som finns här. Synpunkter?
För den som undrar vad som är poängen med ännu ett generellt system utan värld så kan jag ju säga att jag har skisser på att anpassa T10 Fantasy till både Trudvang, Mundana, Elfquest, Shadowrun och ett postapokalyptiskt fantasyskandinavien...