Nekromanti T10 Fantasy tillbaka ur graven!

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Okej, som en del av er kanske minns så har jag haft uppe för diskussion ett utkast till generella fantasyregler inom T10-systemet. Nu har jag kört en omgång putsning igen (rollspelen får mycket mindre tid i mitt liv än jag hade velat, så det går lite långsamt...) och lägger här upp en samling regeltexter som jag tycker börjar se färdiga ut (varken layout eller spelexempel, dock).

Regelmomenten som finns med här är:
- Rollpersonsbygge
- Färdigheter
- Några folkslag
- Handlingsresolution

Systemet ligger väldigt nära det som används i Skymningshem: Andra imperiet, men dels så finns det skillnader, dels så är själva texterna till stor del nya.

Av er som är bekanta med T10-systemet från till exempel Västmark eller Skymningshem: Andra imperiet skulle jag vilja ha synpunkter på skillnaderna, dels på själva systemet och dels på hur reglerna är beskrivna.

Från er som inte är hemma med T10-systemet så skulle jag vilja höra hur ni tycker att det verkar, rakt av.

Magisystemet är på gång, men textmaterialet är så ofärdigt, så det lägger jag inte upp nu, men det blir i alla fall "magiskolor" som färdigheter och besvärjelser som specialiseringar till dessa.

Stridssystemet har jag ett par varianter på men kan inte bestämma mig om jag vill lägga in Andra imperiets taktikkortsystem som primärt stridssystem, eller det alternativa systemet med tärningar som finns här. Synpunkter?

För den som undrar vad som är poängen med ännu ett generellt system utan värld så kan jag ju säga att jag har skisser på att anpassa T10 Fantasy till både Trudvang, Mundana, Elfquest, Shadowrun och ett postapokalyptiskt fantasyskandinavien... :gremwink:
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Tja, vad finns att säga. T10 systemet gillar jag starkt, och det borde fungera alldeles utmärkt även till vanlig hederlig "orcher och alver-fantasy".

Taktikvalskorten känns lite väl mycket anime för att jag tycker att de skulle passa i fantasy, men det är ju jag det. Jag hade använt det andra systemet. Eller hittat på ett eget, vilket är vad jag håller på med just nu.

Och postapokalyptiskt skandinavien i T10 kommer bli min nästa grej. När jag fått lön...
 

ÄlveKatt

Veteran
Joined
28 May 2005
Messages
162
Location
Linköping och Jönköping
Wordpad vill inte visa å, ä och ö rätt i ditt dokument.

Jag vet inte om jag läste din nivåtabell rätt, men jag hade intrycket att antalet egenskaper är relativt obegränsat då man inte får några speltekniska fördelar av dem. Egenskapernas syfte är väl att hjälpa spelaren definiera och spela sin rollperson, inte att mäta hur cool den är?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Wordpad vill inte visa å, ä och ö rätt i ditt dokument.

Sårry! Jag kommer att pdf:a det hela senare. Hoppas det gick att läsa någotsånär ändå!

Jag vet inte om jag läste din nivåtabell rätt, men jag hade intrycket att antalet egenskaper är relativt obegränsat då man inte får några speltekniska fördelar av dem. Egenskapernas syfte är väl att hjälpa spelaren definiera och spela sin rollperson, inte att mäta hur cool den är?

Nu tror jag att du har läst "egenskaper" med andra imperietglasögon. I början av rollpersonstexten så finns det en box som heter "Egenskaper och egenskaper". Där reds begreppet ut: I T10 Fantasy syftar ordet på allt hos en rollperson som har spelteknisk betydelse, alltså både attribut, färdigheter, storlek och annat.

Egenskaper av den typen som finns i Andra imperiet används inte i T10 Fantasys kärnsystem, även om det är lätt att lägga till det till systemet om man vill ha det.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,462
Location
Stockholm
Wordpad-vänlig version.

”Wordpad vill inte visa å, ä och ö rätt i ditt dokument.”

Jag hade samma problem, så jag körde ett gäng Replace för de olika tecknen (”å”, ”ä”, ”ö” och ”Ö” var vad min snabbkoll lyckades hitta). Fixade ett gäng tabs bland rasmoddarna också (då även dessa såg lite knasiga ut i Wordpad – at least they did for me). Bifogar den WP-vänliga versionen ifall någon mer skulle hamna i samma sits.

<font size="1">Edit: Fixade ”Ä” och listtyperna också, heh.</font size>
 

Chi

Veteran
Joined
6 Jun 2005
Messages
19
Ser intressant ut. Jag har inte tillgång till Västmark, så kan endast relatera till Skymningshem: Andra imperiet. Efter jag läst igenom texten har jag stött på en del specifika detaljer jag undrar över.

När det gäller attribut, vad är dina tankar kring och varför har du lagt till Handlag? Räcker det inte med de fyra attributen i Skymningshem: Andar imperiet? Attributspecialiseringarna fingerfärdig och pricksäker kunde väl lika gärna ha varit specialiseringar till kroppskontroll, och man kunde ju tänka sig att konstruktör och kunnig hört till mental förmåga. Kan egentligen inte attributet handlag täckas in av färdigheter istället som knyts till olika attribut efter vad de gör? Tillexempel en instrumentmakare använder sig av kroppskontroll/precision, en grovsmed fysik/styrka medan en bonde använder sig av mental förmåga/kunnig… Säger inte att det är dåligt som det är nu utan bara intresserad av varför du gjort som du gjort?

När det gäller karaktärsdrag, trådar, resurser och särskilda förmågor har jag inte så mycket att tillägga, ser bra ut.

Din indelning av färdigheterna tycker jag om. Har dock några funderingar kring färdigheterna. Ibland känns det som om vissa färdigheter är väldigt lika och att det kanske skulle ha räckt med en istället för flera färdigheter. Ett exempel på detta är jakt och spåra. Skulle inte jakt kunna räcka, speciellt med specialiseringen spåra? Vad är egentligen ett byte, är inte t.ex. en skurk som jagas av en prisjägare också ett byte?

Ska bli kul att följa utvecklingen av detta project.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
(Sorry att jag inte har svarat tidigare!)

Jag är glad att du frågar om just attributen! Det har nämligen stötts och blötts en hel del över tiden.

Attributen är ju ett av de mest centrala regelverktygen för karaktärsbeskrivningar, och hur urvalet ser ut påverkar och påverkas av vilka karaktärsdrag som lyfts fram, vilka som skiljs åt och slås ihop och vilka som sopas under mattan. Visst kunde det ha räckt med Andra imperiets fyra attribut, det är en uppsättning som fungerar alldeles utmärkt och jag använder den själv i mitt lilla sidoprojekt Stormvarning. Och Västmarks variant med inga eller oändligt många attribut (det finns en gratisversion på foxtail.nu om du vill kolla in det) är också bra till den typen av spel.

Men det är som sagt en fråga om vilka karaktärstyper som systemet är byggt för att beskriva. Och visst gör specialiseringar och specialgrejer av olika slag det hela väldigt flexibelt, men nu talar jag om kärnsystemet. Och i T10 Fantasy så måste det rymma allt från snobbar som är både skärpta och smidiga men totalt opraktiska till bönder och hantverkare som varken är smidiga eller intellektuella men inte heller behöver det. Och det gäller både på individnivå såväl som för folkslag.

I en fantasymiljö så är det helt enkelt en separat grundläggande egenskap: hur bra man är på praktiska saker som att tända brasor, dyrka lås, reparera rustningar, framföra havsfarkoster och så vidare. Ta en titt på exempelpersonerna som jag bifogar här för att se hur jag har använt olika kombinationer av attribut.

Det där som du tar upp med färdigheter som Jagt och Spåra och så är dock fortfarande ett meck för mig. Jag vet inte vad som är bäst sätt att lösa det där på. Om man ska låta sådana färdigheter överlappa varandra delvis (jag tror inte man ska försöka undvika det helt och hållet i vilket fall) eller försöka hålla dem åtskils. Tankar är välkomna!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Vi har testat systemet med tärningar i strid när vi spelar Trudvang T10. Det leder till väldigt snabba och odetaljerade strider. I de flesta fantasykampanjer (dock inte just denna) skulle jag säga att man vill ha mer taktiska valmöjligheter än så.


/Dimfrost
 
Top