Det finns ett ganska lätt, handgripligt och skitsmart sätt att få överblick över sådana här system som jag tänker kalla för Häftiga Rising-metoden. (Det är möjligt att något annat geni har upptäckt denna metod före mig, men eftersom jag inte känner till någon sådan utan upptäckte detta på egen hand så tänker jag ta åt mig äran)
Ta ett papper med en massa stora rutor (eller använd excel) och välj någon ruta högt uppe till vänster att använda som startruta. Skriv "1" i denna ruta.
Sedan; för alla andra rutor på blocket (eller tja - när man väl har fattat vad det är man egentligen gör, så begriper man att man inte behöver utföra denna procedur på fler rutor än man behöver) så utför du följande lilla beräkning: Du skriver summan av siffran som står i rutan till vänster multiplicerat med X, och siffran som står ovanför multiplicerat med Y; där X är antalet sidor på tärningen du använder som anses vara "successes" och Y är resten.
Om jag exempelvis skulle göra ett spel som använde T3:or och lät alla tärningar som visade 2 eller 3 vara successes, så skulle min tabell börja se ut så här:
1, 2, 4, 8,16
1, 4,12,32,80
1, 6,24,80,XX
1, 8,40,XX,XX
1,10,60,XX,XX
(well, man får inte XX, men höga tal fuckar upp min simpla formatering, och du fattar säkert idén)
Vad kan man då använda den här sifferexercisen till? Jo, om du väljer någon av rutorna i vänsterkant på den här kvadraten, och sedan går diagonalt uppåt-höger ruta-för-ruta, då får du veta svaret på frågan "hur många möjligheter finns det att få si-och-så många successes på N tärningar?" där N är detsamma som 1 minus antalet sådana här diagonala steg du behöver ta för att kliva ut ur tabellen.
Alltså: Om vi börjar på rutan längst ner till vänster i den lilla kvadrat jag ritade ovanför och sedan går diagonalt uppåt och till höger, så får vi följande sifferserie: 1, 8, 24, 32, 16. Vi behövde ta fem steg för att kliva upp till slutet av tabellen, så ovanstående talserie berättar om sannolikheten för de olika utfallen på fyra tärningar. Den första siffran berättar hur stor sannolikheten är att vi får NOLL successes, nästa exakt EN succes, nästa exakt TVÅ successes, osv.
(Vill man ha det uttryckt i procent så delar man förstås siffran med summan av samtliga siffror i hela talserien. Det är alltså nästan 40% chans (32/81) att man får exakt tre successes om man slår 4T3 och räknar 2+ som successes)
Jag tycker det här är djäkligt finurligt. Om man har ett system där exakt hälften av tärningsslagen är successes (så att det i princip är ett system där man singlar en massa slantar) så är det här systemet så lättanvänt att man till och med kan rita upp alla möjliga utfall man behöver för hand (då slipper man ju nämligen all multiplikation. Man bara adderar siffrorna i rutorna ovanför och till vänster rakt av, vilket går oerhört snabbt), men även om man behöver ta Excel till hjälp så tycker jag att det känns skönt att få överblicken och kunna säkerställa mig om att resultaten jag får är korrekta och att jag kan följa alla led i mina beräkningar (om jag exempelvis vill räkna på hur stor chans det är att jag får 4 eller fler successes på sju tärningar).
Dessutom känns det djävligt coolt att räkna fram avancerade sannolikheter på det här sättet. Som om man var värsta greken som klarade att utföra skithårda beräkningar genom att rita med en pinne i sanden.
Jag är fan fett smart, alltså.