Nekromanti T10 och sannolikhet...

Nässe

Myrmidon
Någon som kan hjälpa mig med lite sannolikhetsberäkning?

Om jag har ett system där 7,8,9,10 är ett lyckat slag- vad är då chansen att få 4 lyckade tärningar på 4T10, eller på 5T10 eller på 6T10?

Hur räknar jag? Finns det någon hemsida man kan vända sig till?

Nils- som borde googla, jag vet, jag vet!!!! Hittar fan aldrig det jag letar efter- jag har ett paj google på min dator... :gremtongue:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
4T10 är lätt att räkna på.

Sannolikheten att få ett lyckat slag med en tärning är 0,4 (dvs. 4/10).

Att få fyra lyckade utfall på fyra tärningar är då 0,4 × 0,4 × 0,4 × 0,4 = 0,0256 eller ungefär 2,5 %.

Hur man räknar på 5 eller 6T10 beror på om du menar EXAKT fyra lyckade utfall eller MINST fyra lyckade utfall.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
När jag klurar på sånthär så drar jag igång SmallRoller och bara förutsätter att den räknar rätt om jag lyckas lista ut vad för inställningar jag borde ha. :gremlaugh:

Nässe

Myrmidon
Tack!

Det ska vara minst fyra lyckade slag, alltså fyra eller fler.

Nils

Björn den gode

Swashbuckler
SmallRoller var ju ett underbart litet program. Svaret på dina frågor är (från SR):
2.56%, 8,70% och 17,92% respektive, men jag rekommenderar verkligen att ladda hem programmet så kan du pröva alla andra kombinationer du vill ha också.

Om du ändå vill veta hur man räknar ut det så är det kombinatorik du ska kolla på, men generellt sätt är det enklaste (vilket inte är helt enkelt) att räkna från fall till fall. Att slå minst 4 lyckade med 5T6 är alltså chansen att slå exakt 4 lyckade + chansen att slå exakt 5 lyckade. Där exakt 4 lyckade är lite lurigt men vi har 10^5 möjliga utfall, och av dessa så är det 5 över 4 (5!/((4!)*(5-1)!)=5 * (4*4*4*4*6) som ger önskat resultat. Så vi får alltså 5*4^4*6/10^5 som våran sannolikhet. För alla 5 lyckade så får vi på samma sätt som för alla fyra förut 4^5/10^5, och summan blir då exakt det som smallRoller räknade ut åt oss ovan nämligen 8,70%

Nässe

Myrmidon
:gremlaugh: Fantastiskt!!!!

Du tappar mig någonstans efter "Om du ändå vill veta..." men jag tackar och bockar och laddar eveentuellt hem det där programemt ikväll- verkar ju asbra!!

Nils

Rising

Vila i frid
Det finns ett ganska lätt, handgripligt och skitsmart sätt att få överblick över sådana här system som jag tänker kalla för Häftiga Rising-metoden. (Det är möjligt att något annat geni har upptäckt denna metod före mig, men eftersom jag inte känner till någon sådan utan upptäckte detta på egen hand så tänker jag ta åt mig äran)

Ta ett papper med en massa stora rutor (eller använd excel) och välj någon ruta högt uppe till vänster att använda som startruta. Skriv "1" i denna ruta.

Sedan; för alla andra rutor på blocket (eller tja - när man väl har fattat vad det är man egentligen gör, så begriper man att man inte behöver utföra denna procedur på fler rutor än man behöver) så utför du följande lilla beräkning: Du skriver summan av siffran som står i rutan till vänster multiplicerat med X, och siffran som står ovanför multiplicerat med Y; där X är antalet sidor på tärningen du använder som anses vara "successes" och Y är resten.

Om jag exempelvis skulle göra ett spel som använde T3:or och lät alla tärningar som visade 2 eller 3 vara successes, så skulle min tabell börja se ut så här:

1, 2, 4, 8,16
1, 4,12,32,80
1, 6,24,80,XX
1, 8,40,XX,XX
1,10,60,XX,XX

(well, man får inte XX, men höga tal fuckar upp min simpla formatering, och du fattar säkert idén)

Vad kan man då använda den här sifferexercisen till? Jo, om du väljer någon av rutorna i vänsterkant på den här kvadraten, och sedan går diagonalt uppåt-höger ruta-för-ruta, då får du veta svaret på frågan "hur många möjligheter finns det att få si-och-så många successes på N tärningar?" där N är detsamma som 1 minus antalet sådana här diagonala steg du behöver ta för att kliva ut ur tabellen.

Alltså: Om vi börjar på rutan längst ner till vänster i den lilla kvadrat jag ritade ovanför och sedan går diagonalt uppåt och till höger, så får vi följande sifferserie: 1, 8, 24, 32, 16. Vi behövde ta fem steg för att kliva upp till slutet av tabellen, så ovanstående talserie berättar om sannolikheten för de olika utfallen på fyra tärningar. Den första siffran berättar hur stor sannolikheten är att vi får NOLL successes, nästa exakt EN succes, nästa exakt TVÅ successes, osv.

(Vill man ha det uttryckt i procent så delar man förstås siffran med summan av samtliga siffror i hela talserien. Det är alltså nästan 40% chans (32/81) att man får exakt tre successes om man slår 4T3 och räknar 2+ som successes)

Jag tycker det här är djäkligt finurligt. Om man har ett system där exakt hälften av tärningsslagen är successes (så att det i princip är ett system där man singlar en massa slantar) så är det här systemet så lättanvänt att man till och med kan rita upp alla möjliga utfall man behöver för hand (då slipper man ju nämligen all multiplikation. Man bara adderar siffrorna i rutorna ovanför och till vänster rakt av, vilket går oerhört snabbt), men även om man behöver ta Excel till hjälp så tycker jag att det känns skönt att få överblicken och kunna säkerställa mig om att resultaten jag får är korrekta och att jag kan följa alla led i mina beräkningar (om jag exempelvis vill räkna på hur stor chans det är att jag får 4 eller fler successes på sju tärningar).

Dessutom känns det djävligt coolt att räkna fram avancerade sannolikheter på det här sättet. Som om man var värsta greken som klarade att utföra skithårda beräkningar genom att rita med en pinne i sanden.

Jag är fan fett smart, alltså.