Nekromanti T10 och tur

Vindhand

Myrmidon
Sitter och funderar på ett tärningsystem (återigen)...

Grunden är enkel: slå en T10, lägg till en lämplig bonus (t.ex en färdighet) och jämför med ett målvärde. Effekten av slaget är differensen. Inget orginellt där...
Det finns två specialfall:
[color:red]10</font color=red> på tärningen ger dig en s.k. turpoäng (tp) om du kan slå över ditt nuvarande antal TP med en T10.
[color:red]1</font color=red> på tärningen är ett automatiskt misslyckande... Fummel om summan [color:red]1</font color=red>+bonus skulle misslyckats ändå.

Turpoängen kan användas till att förbättra slag. Om det används innan tärningen slås får man +4. Används det efter får man slå om tärningen (även vid en etta).
Man får aldrig använda mer än ett poäng på ett enskilt slag.

Ex:
Angela har utmanat Frank på armbrytning. Hon är tekniskt skicklig med en "bryta arm" färdighet av [color:blue]12</font color=blue>. Frank är råstark men saknar teknik och får en bonus av [color:green]8</font color=green>. De sätter sig runt bordet och inväntar signalen...
Angela slår [color:red]6</font color=red>+[color:blue]12</font color=blue>=18. Frank slår [color:red]1</font color=red>+[color:green]8</font color=green>=9. Eftersom han slog en etta och skulle misslyckats ändå räknas det som fummel... Han halkar till med armbågen och är nere på mindre än en sekund.
Irriterad skyller han på otur och begär bäst av tre... Med sin heder på spel satsar han ett turpoäng för att få +4. Frank slår nu [color:red]4</font color=red>+[color:green]8+4</font color=green>=16. Angela slår [color:red]2</font color=red>+[color:blue]12</font color=blue>=14... Upprörd satsar hon ett eget turpoäng för att få slå om och slår då [color:red]5</font color=red> och segrar efter en viss kamp.

Idén är att turpoängen skall användas till att öka spelarens kontroll. Dessutom är det ett enkelt sätt att göra praktiska "extrema" resultat trots att tärningen är så grovkornig.

Så, vad tycker ni?

Krigeus

Veteran
Jag håller mig med ett annat system för sådana saker, varje karaktär har nämligen ett helt eget turattribut som kan användas för att slå om och modifiera slag.
Det funkar på det sätt att man slå fram varje karaktärs turattribut med 1T3 och detta är då det turvärde denne har..
om man sedan skulle vara missnöjd med ett av sina slag så kan man slå 1T20 mot sitt turvärde, om man lyckas slå lika med eller under så får man slå om tärningen och lägga till sitt modifierade turvärde, sedan sjunker turvärdet med 1, och på så vis försvåras det att använda det för mycket, man får dessutom bara prova en gång för varje slag...
förlorad tur får man åter vid varje ny spelsession

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare

EventHorizon

Warrior
Det system som jag designat till mitt rollspel använder en liten annan approach. Istället för ett turslag modifieras rollpersonernas chans till att begå perfekta och särskilda handlingar samt fummel och grovmiss. Tanken är att ju högre FV en rollperson har ju lättare har denne att slå perfekta och särskilda slag samtidigt som det blir mindre sannolikt att fummel och så kallade grovmissar inträffar. Exempelvis kan en rollperson med FV 100+ (alla färdigheter kan anta ett FV mellan 0-100 men kan överskridas mha olika modifikationer) över huvud taget inte fummla och risken att en grövre miss inträffar är även ganska liten. En rollperson med FV 8 kan å sin sida aldrig få ett perfekt slag och chansen/risken att denne fummlar är ganska stor.

Fly me to the moon and let me play among the stars

Blippe

Warrior
Vindhands idé verkar väldigt bra och snabb. Jag kanske känner mig lite främmande till tanken att skulle kunna lägga till 4 till tärningslaget. Om nu det är så att FV sträcker sig (från novis till mästare och ej expert) mellan 1-15 (eller 20) så är det ganska mycket.

I genomsnitt kommer man få ca ett turpoäng per tjugonde slag, så där på en höft (antagligen fler), vilket gör det till något man oftast kommer vara tvungen att lita mer på än själva tärningslaget.

Om nu Fv sträcker sig till en mästare på FV 12 så är det extremt högt, men med en mästares FV på 30 så är tärningslaget bara ett skämt för att fortfarande ha tärningspelarna bland rollSPELarna.

Väldigt bra idé, lätt att använda men håll nere turpoängbonusen, eller vad den nu kan komma att kallas, till +2.

Eventhorizeonts inlägg lämnar en del att önska angående uppgifter. Krigeus verkar vara en variant på samma tema som Vindhands men känns trögare och det är alltid lika tråkigt att ge ut "fusk" i spelet och sen inte ge alla lika stora chanser att utnyttja den möjligheten.

Krigeus

Veteran
Hmm...jag är rädd att jag inte riktigt förstår vad du menar med att ge ut fusk och sedan begränsa möjligheterna...det är snarare så att man gör det lite lättare för rollpersonerna om de bara har lite "tur"
Och sedan anser jag att det är bra på det sätt man kan modifiera sina färdigheter...med tanke på att det kan vara ganska så svårt att höja sina FV i mitt spel så anser ¨jag detta vara ganska så balanserat

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare

Blippe

Warrior
Länge sedan, men... att förklara sig är aldrig försent :gremwink:

Jag menade, lite klumpigt uttryckt, att det verkar ganska trist att ge ut ojämt med turpoäng till olika spelare. Detta är specielt tråkigt när de ger en så stor bonus...

Då verkar vindhands idé, att låta folk få 1 turpoäng varje gång de slår ett visst resultat bättre. (och då är kanske inte det bra, eftersom det blir en bra sak att slå flera slag, och jaga turpoäng).

Att lägga ihop dessa förslag då. Efter varje spelomgång så slår varje spelare en tärning (var det en t3 eller t4 ) och adderar dessa till sina nuvarande turpoäng...

Det ger möjlighet att samla turpoäng, och är det inte en anledning att göra nya figurer för att det "viktigaste" värdet är lågt!

/trummis