Nekromanti T10-system

RedRover

Veteran
Vill ha lite synpunkter på följande upplägg av grundegenskaper och färdighetssystem..

Grundegenskaper mellan 4-30 (kombination av 2T10 plus ett visst antal extrapoäng som delas ut av spelaren)

Färdighetsvärden obegränsade men en person som kan sin färdighet BRA har färdighetsvärde 19-24.

Färdighetsslag görs med grunden 3T10 som svårighetsgrad. Högre SG ger fler tärningar. Minsta antal tärningar/ SG är två.

Alla tärningar summeras. Tior slås om en gång och adderas. Ettor slås om en gång och subtraheras.

Exempel: SG = 4T10

Utfall: 10,2,5 och 1.

10:an ger extra slag = 10
1:an ger extra slag = 7

Total summa: 10+2+5+1+10-7=21

Rickard

Urverk speldesign
Om du har bestämt dig för detta system så är det väl inget annat jag kan göra än att ge min synpunkt och kanske ge ett råd eller en fråga.. Själv tycker jag det ser ut som mycket huvudräkning.. Inget jag har något emot men andra har nog det..

En fråga.. Hur betraktas negativa värden?

Ett råd.. Ha samma färg på alla tärningar och slå alltid en extra, olik tärning.. Detta symboliserar den extra tärningen som ska dra av eller lägga till.. Det snabbar upp tärningsslagandet lite..

~Den metoden använder [color:448800]Han</font color=448800> själv när [color:448800]Han</font color=448800> kör med öppna tärningar

Skuggvarg

Hero
Eh, det lät lite kort och lite rörigt, tyckte jag. Förresten, om man får en 10:a, räknar man in den och slår igen, eller hur? Men om man får en 1:a, ska man inte dra ifrån den istället för lägga till, som du gjort, och även dra ifrån det resultat man får när man slår om 1:an?

Exempel: Skuggvarg slår 4T10, får 10, 8, 6, och 1. 10+8+6-1=23. 10:an slås om, och visar 4, vilket adderas till resultatet och ger 27. 1:an slås om, visar 2, och dras ifrån resultatet, vilket ger 25, som blir slutresultat.

För övrigt fundilerar jag på varför man måste ha så stora skalor. Varför inte bara ha 1-10 i Egenskaper och Färdigheter och när man ska slå ett slag för t.ex. Låsdyrkning, slår man 1T10 och lägger till den till Färdighetsvärdet, och ska sedan komma över en viss svårighetsgrad?

/Skuggvarg

samiis

Warrior
nackdelen med at använda T10or är att det inte blir samma risk att få något mittenvärde med t10or

Ju fler tärningar man slår, detto större risk är det att man får något i närheten av medelvärdet av det antalet tärningar

RedRover

Veteran
Att man kommer närmare medelvärdet är väl inte fel. Jag ser det som en fördel. Variationen mellan minsta och högsta värde ökar ju också med antalet tärningar.

samiis

Warrior
Re: T10-system (+ob)

det var det jag menade, förlåt om jag uttryckte mig lite otydligt.... (när jag tänker efter så kanske ja skrev helt fel, så att man lätt tar som det motsatta...)

De flesta människor är ju nära medelmåttet, därför är det bra med många tärningar, alltså många t6, inte t10.

Dessutom tycker jag att det är roligast att spela rollspel med ob tärningar. Det innebär (för er som inte vet) OBegränsat. Så här går det till...

Man slår tre tärningar (ob3t6). De utfaller: 3 4 6. Sexan slår man om med TVÅ tärningar alltså, efter att tärningarna har slagits: (3 4) 2 5. de två första tärningarna ligger kvar, 2an och 5an är de två man slog om efter 6an (som räknas bort...)
Så här fortsätter man tills man inte får några sexor mer (i detta fallet tog de slut ganska fort)

Nu har jag inte direkt spelat något annat rollspel än eon, och så vitt jag vet är det bara i eon (och möjligen neotech) som man använder OBtärningar.../images/icons/wink.gif

RedRover

Veteran
Nu har jag gjort systemet som det är. Jag tycker själv att det är bättre att addera alla tärningar först och därefter modifiera med eventuella tärningar. Men visst, vill man dra ifrån första ettan så gör det. Det påverkar ju bara slaget med värdet 2.

Ytterliggare en variant på systemet är att ha ett fullt obegränsat antal slag. Dvs fler tio och ettor som slås, slås om igen vilket kan ge mycket höga respektive låga slag. Jag själv ansåg det vara onödigt och valde en begränsad omslagsmodell. (Vi har även tidigare kört med ett OBT20-system som var lite jobbigare men det funkade också.)

Det smidiga med det här systemet är att Svårighetsgraden ligger i antalet tärningar som används. Jag själv tycker det är lättare för SL att ge eventuella extra SG vid behov. Framför allt då vid stridshandlingar där modifieringar är vanliga.

Sen finns det säkert de som påstår att det blir mycket tärningar att slå och "det tar tid att räkna ihop". Lär er huvudräkning först då. Jag själv vill gärna rulla mina tärningar inte bara ha dem i en burk och titta på.

Krille

Super Moderator
Obegränsade tärningsslag

"Nu har jag inte direkt spelat något annat rollspel än eon, och så vitt jag vet är det bara i eon (och möjligen neotech) som man använder OBtärningar..."

Det finns lite olika varianter av obegränsade slag. Neogames variant, att byta ut ett utfall på tärningens högsta tal mot två nya tärningar av samma typ som slås om, är bara en av dem.

En vanligare metod är att om man slår det högsta utfallet på tärningen så slår man en tärning till och lägger till det till det gamla utfallet. Western och Västmark använder det konsekvent, Ars Magica i "stress dice", Star Wars d6 i sin "vilda tärning", Warhammer Fantasy Roleplay i skador, och så vidare.

RedRover

Veteran
Re: T10-system (+ob)

Vi använder oss av Ob men där motsvarar Ob en extra tärning. Inte ersättning med två nya. Se mitt inlägg nedan.

RedRover

Veteran
Bra idé med den extra tärningen. Men ibland måste man slå om alla tärningar.

Angående negativa värden:

I strid är det en fördel. Speciellt vid automateld eftersom jag använder mig av Diff-värden. Ökat Diff-värde ger fler träffar vid automateld.

Negativa slag ger extra erfarenhetspoäng. Räcker med noll eller mindre.

Perfekta slag sker vid Diff-värde 15 eller mer då SG=3. Vid 20 då SG=20 osv... Vad en perfekt träff/handling innebär är upp till spelgruppen.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Obegränsade tärningsslag

Finns det något bra och smidigt sätt att göra en T10 obegränsad utan att göra variansen väldigt kraftig? Om man lägger till en tärning efter att ha slagit kan summan plötsligt stiga väldigt dramatisk, och medlet kommer inte att spegla den vanligaste summan. Om man i stället slår om 1T10 med två nya efter att ha slagit 10 (som i Eon) blir också variansen stor, då man lätt kan slå mycket låga värden trots sitt Ob-slag. En annan variant kan ju vara att slå om både vi 9 och 10, eller motsvarande. Några tips?

/RipperDoc

Skuggvarg

Hero
Det var väl mest det att jag tolkade din förklaring som att man borde dra ifrån 1:an?
Huvudräkning är inte problem, varken för mig eller andra, skulle jag tro, men det är ju uppenbart att det går fortare att räkna ihop t.ex. 2T6, än 6T10.

/Skuggvarg

RedRover

Veteran

När vi körde med ObT20 så slog vi om vid 19. Vid 20 så dubblades värdet dvs +40 plus att man gjorde ett omslag.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Spel med ob

Ja, nuförtiden är det väl nästan alla, i och med att de flesta kör med Target Numbers. Men vem var först, funderar jag på?

I alla fall, första gången jag träffade på OB-slag var i Middle Earth Roleplaying, och det var 1985. Då tror jag att Rolemaster kört med OB, eller open-ended i 5 år, minst.

Ere nån som vet vem som var först? I Sverige var det såvitt jag vet Western som började med det... nån gång 1989. Men jag är inte säker.

MVH

Magnus

Vindhand

Myrmidon

Finns det något bra och smidigt sätt att göra en T10 obegränsad utan att göra variansen väldigt kraftig? Om man lägger till en tärning efter att ha slagit kan summan plötsligt stiga väldigt dramatisk, och medlet kommer inte att spegla den vanligaste summan.

variansen blir väl inte så enorm? Visst kan man få höga värden men de är ju ganska osannolika. Vill man minska det så kan man ju låta 10 innebära "omslag med +5" snarare än "omslag med +10".

Om man i stället slår om 1T10 med två nya efter att ha slagit 10 (som i Eon) blir också variansen stor, då man lätt kan slå mycket låga värden trots sitt Ob-slag

Med tanke på att Eons Ob-mekanik inte innebär en så stor ökning av medlet så är inte de _låga_ värdena ansvariga för förhöjningar i variansen... de ligger ju _nära_ medel.

För övrigt anser jag att obegränsadhet oftast kostar mer än den smakar.