Nekromanti T100 som pratar med spelarna

Harry S

Swordsman
Eller använd en procentbaserade BRP. Du har fortfarande över/under automatiskt, men du kan göra skoj saker i och med att du har två tärningar eller i alla fall två jämställda tal som du kan laborera med. Om entalssiffran och tiotalssiffran är lika (11, 22, 33 etc) så händer något exceptionellt. Om du dessutom lyckas så är det exceptionellt bra, om du misslyckades så är det exceptionellt dåligt. Du kan använda entalssiffran separat som ett slumpvärde, till exempel på en träfftabell. Och du kan använda tiotalssiffran som något kvalitetsvärde, exempelvis som skadebonus. Allt detta kan hämtas ut från en T100, men det är svårt att göra det från en T20. (Det går säkert, men det brukar vara meckigare och involvera någon form av andel av chansen att lyckas.)
https://www.rollspel.nu/threads/69740/post-894156

Vilka fler T100-knep känner ni till?

Yrvi

Veteran
CoC (7) kör med hard success (under halva FV) och extreme success (under en femtedel av FV). Dessutom fummel på 100. Inte lika smidigt som att kolla om det blir likadana siffror, och känns kanske lite gammaldags, men har man väl skrivit upp dem så ger det ju fler variabler.

I CoC finns ett par till grejer man kan göra om man misslyckats, som inte direkt är knutna till T100, men ger mer flexibilitet.
1. Bränna Luck för att komma ner i ett lyckat slag (eller tex hard success). Lite som att kissa i sängen: skönt för stunden, men man kommer garanterat att sakna de där luck-poängen snart.
2. Pressa slaget genom att ange ett annat angreppssätt, och misslyckas katastrofalt om man inte klarar slaget heller den andra gången.

PAX

Jordisk Äventyrare
Möjlighet att byta entalstärning mot tiotalstärning för speciella färdigheter (Unknown Armies). Dvs kasta om siffrorna. Resultat på 71 kan bli 17 osv...

Rickard

Urverk speldesign
Några saker som jag använder till Mutiné

Färdigheter använder T100. Grundegenskaper är som generella färdigheter och använder 2T10.
- detta innebära att flippa tärningar (tiotal och ental byter plats) endast funkar med färdigheter. Saker som personlighetsdrag och mutationer kunde flippa tärningarna om de användes i handlingen och kunde aktiveras efter slaget.

Saker är slitna i Mutants värld och har ett Pålitlighetsvärde mellan 0-9+. Att använda ett föremål i en handling med Pålitlighet 8 gör att personen kan misslyckas om den slår 8-9 på entalstärningen. (Hade jag tänkt till lite så borde det ha tickat uppåt från noll, för då kunde personen flippa tärningarna och undkomma föremålsfel.)

Spelaren kan spendera poäng för att slå fler T10:or och sedan behålla två av dem.

Om en handling lyckas räknas tärningarna ihop. Att slå 2 och 6 ger Resultat 8, oavsett om det är en färdighet eller grundegenskap. Att slå 10+ i en färdighet är i princip ett perfekt slag, där Resultat i strid är skadan. De flesta slås ut direkt av att få 10 i skada från en enskild attack.

Att slå över sitt värde ger 0 i Resultat och att få 0 i Resultat är alltid att betrakta som misslyckat. På båda T10:orna i Mutiné avläses nollan som noll, så att slå 00 är med andra ord alltid ett misslyckande. (Jämför detta med Mutant: Undergångens arvtagare där de fick ha en specialregel för samma sak.)

Tre solar

Hero
Rickard;n127838 said:
Att slå över sitt värde ger 0 i Resultat och att få 0 i Resultat är alltid att betrakta som misslyckat. På båda T10:orna i Mutiné avläses nollan som noll, så att slå 00 är med andra ord alltid ett misslyckande. (Jämför detta med Mutant: Undergångens arvtagare där de fick ha en specialregel för samma sak.)
Hur menar du? "om du slår över ditt färdighetsvärde räknar du inte samman tärningarna utan får noll som resultat" är ju också en specialregel?

(men det är ett finurligt system)

Rickard

Urverk speldesign
Tre solar;n127866 said:
Hur menar du? "om du slår över ditt färdighetsvärde räknar du inte samman tärningarna utan får noll som resultat" är ju också en specialregel?

(men det är ett finurligt system)
Men det är en regel som följer resten av systemet. Det är i så fall snarare en specialregel att om man lyckas så ska man lägga ihop tärningarna för att få en effekt (Resultatet).

Harry S

Swordsman
Rickard;n127838 said:
På båda T10:orna i Mutiné avläses nollan som noll, så att slå 00 är med andra ord alltid ett misslyckande. (Jämför detta med Mutant: Undergångens arvtagare där de fick ha en specialregel för samma sak.)
Men 00 är ju under färdighetsvärdet om 0 räknas som just 0. Varför blir det alltid ett misslyckande bara för att resultatet blir 0+0?

Krille

Super Moderator
Jag tror att Rickard har ungefär följande algoritm:
  • Om slaget är över färdighetens värde är resultatet noll.
  • Om slaget är under eller lika med färdigheten är resultatet lika med summan av tärningarna.
  • Framgång mäts av resultatet.
    • Följdsats: Om resultatet är 0 misslyckades slaget, oavsett om det är för att man slår 0+0 eller om man slår över färdigheten.

Harry S

Swordsman
Krille;n128263 said:
Jag tror att Rickard har ungefär följande algoritm:
  • Om slaget är över färdighetens värde är resultatet noll.
  • Om slaget är under eller lika med färdigheten är resultatet lika med summan av tärningarna.
  • Framgång mäts av resultatet.
    • Följdsats: Om resultatet är 0 misslyckades slaget, oavsett om det är för att man slår 0+0 eller om man slår över färdigheten.
Jag stör mig lite på att ett slag som är under färdighetsvärdet kan msslyckas när principen är att ett slag under färdighetsvärdet är lyckade slag. Varför inte räkna resultat som datorerna räknar 0, 1, 2, 3, 4 ... med 0 som minsta möjliga lyckade resultat.

Kan man vidareutveckla detta på ett väldigt enkelt sätt så att man även kan mäta negativt resultat om slaget är över färdighetsvärdet? Ett sätt skulle kunna vara att räkna negativt genom addera +1 för varje steg tiotalstärningen är över färdighetsvärdets tiotalssiffra och addera entalstärningen så att:

Färdighetsvärde: 55 %
Färdighetsslag: 61
Negativt resultat: 6-5 + 1 = 2

Det negativa resultatet kommer att variera mellan som mest 18 (tiotalssiffran är 9, entalssiffran 9 och färdighetsvärdet <10: 9-0 + 9 = 18) och 1 (tiotalssiffran 0, entalssiffran 1 och färdighetsvärdet <=10: 0-0 + 1 = 1) vilket blir nästan samma spridning av resultatet som det positiva resultatet (0-18). 00 är ju 0 % vilket alltid är ett lyckat färdighetskast med resultatet 0 (precis på gränsen till lyckat).

Sedan tycker jag att det är för stor spridning på resultatet. Det räcker med 1-3 eller 1-5. Vad ska jag med ett result på 16 till? Läsa av i en tabell?

Krille

Super Moderator
Harry S;n128315 said:
Jag stör mig lite på att ett slag som är under färdighetsvärdet kan msslyckas när principen är att ett slag under färdighetsvärdet är lyckade slag.
Fast det är ju inte det som är principen. Principen är att ett resultat på 0 är misslyckat.

Harry S

Swordsman
Krille;n128320 said:
Fast det är ju inte det som är principen. Principen är att ett resultat på 0 är misslyckat.
Nja. Vem bestämmer det? Jag tycker systemet innehåller två motstående principer.

Rickard

Urverk speldesign
Harry S;n128321 said:
Nja. Vem bestämmer det? Jag tycker systemet innehåller två motstående principer.
Noll i resultat är att inte uppnå det man ville. Det kan vara saker som att misslyckas med handllingen eller inte ens göra handlingen, exempelvis för att personen istället måste ladda om pistolen i detta beskrivningsfokuserade rollspel där spelaren inte behöver räkna ammo.

Om man slår lika med eller under sitt värde så får man räkna ihop tärningarna och få något mer än noll och därmed inte ett misslyckat resultat.

Att slå 00 är dock fortfarande att få noll, även efter uträkningen.

Det gäller snarare att förstå principen än att motsätta sig den. Jag kan dock inte argumentera mot att du tycker att det känns fel. Vad du känner är vad du känner, oavsett vilka grunderna är som gör att du känner så. Det finns inget jag kan göra för att ändra det.

(Minns en diskussion på det här forumet om någon som hellre ville räkna ut differensen av ett T20-slag för att få fram effekten, då den kände att "lågt ska vara bra", när Pendragon-modellen gör i princip samma sak utan subtraktion.)

Rhodryn

Hero
*är besviken*

När jag såg trådnamnet så trodde jag att någon hade skapat en T100 tärning som läste upp resultatet när den rullat klart. XD