Det är ett hemmabygge, har inte använt det så länge men det känns som om jag äntligen hittat rätt.
Grunden i systemet är att du ska slår under ett visst värde med ett antal T8:or. Du slår tärningarna en i taget (fast om du är skicklig kan du dock lika gärna börja med två eller tre) ju fler tärningar du kan summer ihop under värdet ju bättre har du lyckats.
Om du exempelvis har värde tio i en färdighet så kan du börja med två tärningar eftersom du garanterat kommer att vara under tio med den första. Slår du 3+4 har du två framgångar och kan fortsätta slå blir resultatet av den andra tärningen tre eller lägre har du tre framgångar och har du inte uppnått tio kan du fortsätta slå.
Systemet har den trevliga mekanism att man vid vissa typer av slag kan låta spelaren välja att fortsätta slå eller nöja sig med vad han redan har. en rollperson som kättrar kan exempelvis ha uppnått vad han behöver för att kunna klättra om än långsamt kan välja att slå en eller flera tärningar för att göra det snabbare men riskerar då att komma över sitt värde och misslyckas.
Vid strid måste man få fler framgångar än sin motståndare för att ha övertaget och kan välja att använda sin framgång till att skada honom, tvinga honom i en viss riktning o.s.v.
Finns det försvårande omständigheter ökar man tärningsstorleken från T8 till T10 o.s.v. och det är där jag går i taket vid T12 just nu.