Nekromanti T20

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Men vi får väl anta att en vapenmästare har specialiseringar också, det ger en jädra skillnad!

I mitt Gemini är rollpersonerna blivande hjältar och således har jag inget emot att de är bra från början. Det viktigaste är att de gillar gubben och har potential att överleva en stund (helst hela kampanjen...)
Och en halvtränad bonde skulle i min värld antagligen inte ha särskilt stor styrka - visst, han kan släpa sten på åkern och göra andra tunga sysslor men kan egentligen inte utnyttja sina krafter så värst bra i strid. Dessutom är varken hans SMI eller PER särskilt imponerande. Hans TÅL däremot är riktigt hög.
Regeltekniskt skulle han ha en klutt i närstrid och en eller två specialiseringar.


weatherman - en fin kille, egentligen
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Men i de där 5 pluttarna räknade jag in specialiseringar. Kommer man upp i högre är det snudd på de färdigheter man kan tänka sig att en järnalv har efter 100 år av svärdssvingande.
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Re: Diffust ? !

påsättochvis ja angående att mörkret är diffust (logiskt va :)

Då gäller det ju att man väljer en stil och håler sig till den, dessutom får man ju ta med i beräkningen att mörkret oppererar på många plan, i grundboken talas det mycket om känslor och primala tillstånd hos vissa människor (som kan leda till besatthet) dessutom så finns den här avvägningen med i mekaniken, egenskapen NATUR är lite väl enkel kanske, men räcker gott till vanligt fantasy spelande. När jag menar med stil så kan man ju antingen välja att släppa lös allt ont som finns, demoner nekromantiker och allt annat. Eller så gör man den lite mer subtil och kulturellt färgad, jag föredrar att använda små elaka häxor som kan kasta små förbannelser och se in i framtien istället för flobbiga bessatta idioter som lullar runt och hackar folk, bara för att han var OND!

Gemini är ett tacksamt spel, världen är ganska så välbeskrivet och utvecklat, men just pågrundav de olika synerna och perspektiven på världen så kan jag ju välja att använda feodalherrarnas värdlssyn istället för kyrkans, bra va?

kompletera gemini, man slänger in lite magi från kult ( som jag påpekat tidigare) och sanity systemet från unknown armies, (trevliga spel :)

ha de



Can you say kuh-THOO-loo?
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Diffust ? !

Jag håller faktiskt på och försöker kombinera Kult med Gemini. Det blir inte det superba überspel jag hade tänkt mig, men ganska bra blir det iaf :)

/Horus - RIP Blümchen
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Kult+Gemini=snant

Klar å klar... De kommer nog mer å bli en Geminikampanj där en massa Kultelement blandas in. Det blir nog inte riktigt i form av en sourcebook (jag är f.ö. emot sourcebooks till Kult, då jag tycker att de slår sönder mystiken och spänningen som finns (en bok om metropolis, liksom!). Jag undviker i det längsta undvika att ens läsa några rader i dem, för att inte rasera min egen illusion av Kult), men ngt lite skall det väl bli :)

Magiker och rämnande illusioner är en given kombination


/Horus - RIP Blümchen
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Kult+Gemini=snant

Tufft, jag håller ju också på med samma sak! Perfekt att överaska spelarna med att illusionen rämnar i ett spel där de inte väntar sig det. Dessutom orkar jag inte hålla på med 2 kampanjer samtidigt och då Gemini är tuffare och har mer utrymme för eget arbete valde jag helt sonika det.

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Bönder är faktiskt rejält starka och tåliga..
extrem exempel Magnus Samuelsson

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
ingen i den världen "bodyduildar" så vitt jag vet...
men bönder blir starka genom sitt arbete!

First i was blind, now i can see.
 
Top