Nekromanti T6 baserat rollspels system.

Unfair

Hero
Jag har funderat lite på ett rollspels system som bygger på T6:or. Jag skulle hjärna vilja få litte hjälp och respons härifrån.

Såhär fungerar det:

Man har en skill som är ett värde emellan 1-16 då 16 är gudomligt bra. 4-6 blir normalt och vad en vanlig npc har.

När man ska göra någonting så slår man lika många T6:or som man har i skillen och sedan tar man bort alla som blir 1 eller 2. Efter det så försvinner ytterliggare några av dom som är kvar beroende på svårigheten. Den mängd som är kvar visar hur bra man lyckades eller hur dåligt.

ett exempel:
jag vill smyga och är lite duktig på det (7) men det är inte så mörkt så svårigheten är 4.
jag slår: 1,2,2,2,3,3 och 5 (real roll).
Jag tar bort alla som blev 1 eller 2 och har kvar: 3,3 och 5.
Jag tar bort 4st för svårigheten och har då ingen kvar (-1) och misslyckas då med en enhet eftersom det var en som fattades.

får man bara 1:er och 2:er på tärningarna är det fummel och om alla tärningar som inte är 1:er och 2:er är 6:or så är det critical hit eller perfekt slag.

nå vad tycker ni? har ni någon bra ide för att göra om slaget är enklare än normalt? någon ide för tävlingar? iden är att det inte ska behövas någon matte (spelare brukar inte gilla det)

så alla förslag är välkomna!

from

Veteran
Rätt sunt hittills. Största nackdelen, som jag ser det, är stora pölar med tärningar - lite drygt med mer än 10 tärningar. Jag skulle skala ned "normalt" till 3-4 och "gudomligt" till 10 - och då naturligtvis också omkalibrera "svårighetsgraderna" därefter. I ditt exempel verkar svårighetsgraderna rätt höga, för övrigt, då fyra framgångar (3-6) är snitt för någon med 6 (normalt-högt) i färdighet.

På det stora hela påminner det väldigt mycket om WOD-systemet, fast med T6:or istället för T10:or. Om du inte redan har tittat på Vampire the Masquerade eller nå't annat White Wolf-spel, så borde du kanske göra det för ytterligare idéer och inspiration.

Ett annat "problem" är naturligtvis att både perfekta slag och fummel blir svårare att få ju bättre skill du har - statistiken säger att du minst får nå'n 3:a, 4:a eller 5:a på 10 tärningar med 99.9% sannolikhet. Då jag inte tycker perfekta slag och fummel är speciellt roliga, så är jag inte så brydd, men då du speciellt nämnde dem så tänkte jag att jag kunde ta upp saken.

Se'n får du ju lite matte, ändå - spelare måste räkna antal lyckade tärningar och se'n subtrahera svårighetsgraden från det. Inte direkt avancerat, men det inkluderar även negativa tal, vilket kan skrämma somliga.

KamiFisk

Hero
Ditt system är väldigt likt shadowrun, det är något du borde ta en titt på.
Jag ogillar direkt tärnings pölar mest för att jag tycker det är jobbigt att läsa av och plocka bort tärningar hit och dit.
Men i grunden verkar systemet stabilt.
Är det någonform av superhjälte rpg (Stor skillnad mellan normal och jätte bra).
Om det är så bör du slänga ett öga på Scion ifrån Whitewolf

Unfair

Hero
toppen, ska kolla lite på white wolf games.

Förstår även vad ni menar med många tärningar och jag såg också att det var ett svårt slag i mitt exempel efter som bara ca 33.33% försvinner före svårigheten. :gremsmirk:

fick för mig att tänka ut ett system då en kompis till mig började skriva på ett rollspel några veckor sedan, vilket satte fart på hjärnan... :gremgrin:

Jag vet tyvär inte om jag kommer att fortsätta med detta systemet då jag även har funderat på ett annat system som bygger på 3T12 som tagit upp mitt sinne den senaste tiden, det behöver däremot tänkas en del till på men jag tror jag lägger upp grunden för det när det börjar bli klart.
Tack tack...