Jag har funderat lite på ett rollspels system som bygger på T6:or. Jag skulle hjärna vilja få litte hjälp och respons härifrån.
Såhär fungerar det:
Man har en skill som är ett värde emellan 1-16 då 16 är gudomligt bra. 4-6 blir normalt och vad en vanlig npc har.
När man ska göra någonting så slår man lika många T6:or som man har i skillen och sedan tar man bort alla som blir 1 eller 2. Efter det så försvinner ytterliggare några av dom som är kvar beroende på svårigheten. Den mängd som är kvar visar hur bra man lyckades eller hur dåligt.
ett exempel:
jag vill smyga och är lite duktig på det (7) men det är inte så mörkt så svårigheten är 4.
jag slår: 1,2,2,2,3,3 och 5 (real roll).
Jag tar bort alla som blev 1 eller 2 och har kvar: 3,3 och 5.
Jag tar bort 4st för svårigheten och har då ingen kvar (-1) och misslyckas då med en enhet eftersom det var en som fattades.
får man bara 1:er och 2:er på tärningarna är det fummel och om alla tärningar som inte är 1:er och 2:er är 6:or så är det critical hit eller perfekt slag.
nå vad tycker ni? har ni någon bra ide för att göra om slaget är enklare än normalt? någon ide för tävlingar? iden är att det inte ska behövas någon matte (spelare brukar inte gilla det)
så alla förslag är välkomna!
Såhär fungerar det:
Man har en skill som är ett värde emellan 1-16 då 16 är gudomligt bra. 4-6 blir normalt och vad en vanlig npc har.
När man ska göra någonting så slår man lika många T6:or som man har i skillen och sedan tar man bort alla som blir 1 eller 2. Efter det så försvinner ytterliggare några av dom som är kvar beroende på svårigheten. Den mängd som är kvar visar hur bra man lyckades eller hur dåligt.
ett exempel:
jag vill smyga och är lite duktig på det (7) men det är inte så mörkt så svårigheten är 4.
jag slår: 1,2,2,2,3,3 och 5 (real roll).
Jag tar bort alla som blev 1 eller 2 och har kvar: 3,3 och 5.
Jag tar bort 4st för svårigheten och har då ingen kvar (-1) och misslyckas då med en enhet eftersom det var en som fattades.
får man bara 1:er och 2:er på tärningarna är det fummel och om alla tärningar som inte är 1:er och 2:er är 6:or så är det critical hit eller perfekt slag.
nå vad tycker ni? har ni någon bra ide för att göra om slaget är enklare än normalt? någon ide för tävlingar? iden är att det inte ska behövas någon matte (spelare brukar inte gilla det)
så alla förslag är välkomna!