Nekromanti T6-tabell-o-rama!

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,851
Location
Eskilstuna
Jag har verkligen fastnat för tabeller på sistone och skriver en uppsjö av dem till Vindsjäl. Tänkte att det kunde vara kul att dela med mig av dem – och ännu roligare att se vad ni andra har i bakfickan eller kan knåpa ihop!

För att fokusera tråden och göra den lättare att delta i fokuserar vi på T6-tabeller. 1T6, 2T6, 3T6 etc, T66 och så. Själva funktionen och innehållet kan vara precis vad som helst.

Här kommer några tabeller som jag använder vid slumpmöten och dylikt, för att avgöra förutsättningarna för mötet.

.
1T6Läge
1-2Rollpersonerna blir iakttagna.
3-4Simultan upptäckt.
5-6Rollpersonerna är osedda.
.
1T6Avstånd
1Inom 5 meter.
25–10 meter.
3-410–25 meter.
525–50 meter.
650 meter eller mer.
.
1T6Aktivitet
1Jagar, letar eller spejar.
2Gömmer sig eller flyr.
3Är avliden eller sårad.
4Strövar.
5Äter.
6Sover eller vilar.
.
1T6Behov
1En specifik ägodel som rollpersonerna har.
2Mat, pengar eller andra resurser.
3Att bli lämnad ifred eller att försvara sitt territorium.
4En tjänst, sjukvård eller annan hjälp.
5Information eller vägbeskrivningar.
6Sällskap eller beskydd.
.
1T6Reaktion
1Går omedelbart till angrepp.
2Fientlig och aggressiv.
3Tvär eller ointresserad.
4Osäker eller defensiv.
5Vänligt inställd.
6Entusiastiskt vänskaplig.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
Jag är ganska förtjust i Uppdrag-uppslaget i Fyra StuG:

Följande är komponenter för att generera uppdrag åt rollpersonerna under spelets gång, ifall tidslinjen inte räcker till. Blanda objekt och order för att skapa ordrar som känns rimliga, placera dem sedan på kartorna.
Exempel: Marsch och Höjd blir ju att förflytta sig, medan Spaning och Kolchos kan handla om att leta efter partisaner.
4t6OBJEKT
4Höjd
5Skogsdunge
6Sänka eller ravin
7Vägbro
8Järnvägsbro
9Järnväg
10Vadställe
11Vägkorsning
12Järnvägsstation
13By
14Kolchos
15Tross
16Transport
17Försvunnen kamrat
18Sårad kamrat
19Fångad kamrat
20Krigsfångar
21Nödsatt officer
22Fiendepostering
23Bunker
24Ambulans


2t6ORDER
2Marsch. Förflyttning till en särskilt by, höjd, korsning, eller
stabsplats, där ni inväntar ny order.
3Reserv. Redo bakom fronten, beredda att sättas in om situationen kräver det.
4Överlämning. Förberedelse av värn och posteringar för överlämning åt en annan grupp.
5Vakttjänst. Vid den egna lägerplatsen, en förrådsplats, eller kanske trossens fältkök.
6Patrull. Marsch under stridsberedskap för att söka av ett område eller hålla fienden på sin vakt.
7Spaning. Insamling av information om ett objekt eller område.
8Eldledning. Besätt en högt belägen postering och ropa in koordinater för artilleri, granatkastareld, eller flygstöd.
9Försvar. Grundliga förberedelser för att utsättas för angrepp.
10Anfall. Säkra ett specifikt mål som del av ett större anfall. Planeras oftast ett par dagar i förväg och mobiliserar artilleri och annat understöd i förväg
11Räd. Angrepp i syfte att förstöra en bro, genskjuta en flyende kolonn. eller ett annat objekt bakom frontlinjen.
12Eskort. För någon eller någonting i säkerhet eller övervaka dess förflyttning genom till eller från objekt.


Mest för att det lämnar väldigt mycket tolkningsutrymme och för att det fokuserar på saker som är tråkigt att göra och inte så mycket på gung ho.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,851
Location
Eskilstuna
entomophobiac;n327268 said:
Jag är ganska förtjust i Uppdrag-uppslaget i Fyra StuG:

Mest för att det lämnar väldigt mycket tolkningsutrymme och för att det fokuserar på saker som är tråkigt att göra och inte så mycket på gung ho.
Grymt! När jag läste den hade jag omedelbart två tankar: det här ser över lag ganska trist ut; och det här ser väldigt bekant ut från min tid i det militära. :p
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,851
Location
Eskilstuna
Här är två andra enkla som jag försöker komma ihåg att använda inför varje ny dag:
.
2T6Himmel
2Åskväder
3-4Nederbörd
5-6Mulet
7-9Växlande molnighet
10-11Soligt
12Strålande solsken
.
2T6Vind
2Storm
3-5Blåsigt
6-9Lätt bris
10-12Vindstilla
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,871
Jag började för länge sedan på en äventyrsmodul till Fantasy! OSG med ett gäng tabeller uppbyggda just kring T6. Äventyrsmodulen blev aldrig klar men tabellerna kan kanske vara till glädje för någon.
.
.
Slumptabell 1 - Väder (1T)
1Ovanligt kallt. Dimma, regn eller snö. Eventuellt hård vind.
2Tämligen kallt och mulet. Dimma, regn eller snö. Eventuellt måttlig vind.
3-4Normal temperatur. Växlande molnighet. Svag till måttlig vind.
5Tämligen varmt och soligt. Svag vind till måttlig vind.
6Ovanligt varmt och soligt. Vindstilla.
.
.
Slumptabell 2 – Plats (1T + 1T)
1 + 1-2BosättningEn eller ett fåtal hyddor, hus eller gårdar.
1 + 3-4BroHängbro, träbro eller stenbro. Hel eller trasig.
1 + 5-6Dalgång
2 + 1-2Dunge
2 + 3-4GläntaI skog.
2 + 5-6Grotta/hålighetI berg, kulle, träd eller annat.
3 + 1-2Hydda/koja
3 + 3-4Kulle/bergsknalle
3 + 5-6Källa/tjärn
4 + 1-2Kärr
4 + 3-4Ravin
4 + 5-6RuinEfter borg, torn, tempel, gård eller annat.
5 + 1-2Sjöstrand/älvbrink
5 + 3-4Skogsparti
5 + 5-6Stenröse/gravplats
6 + 1-2UddeUt i sjö, tjärn eller kärr.
6 + 3-4VadställeÖver bäck eller älv.
6 + 5-6Ö/holmeI sjö, tjärn eller kärr.
.
.
Slumptabell 3 - Händelse (1T + 1T)
1 + 1-3Alver1T st. T.ex. spejare eller sändebud.
1 + 4-6DjurfolkEn eller en mindre grupp t.ex. feliner eller sorklingar
2 + 1-3Dvärgar1T st. T.ex. handelsmän eller krigare.
2 + 4-6MonsterT.ex. klippgubbe, jätte, tuor, drakorm eller grip.
3 + 1-3Människor1T st. T.ex. bönder, herdar, jägare, soldater eller pilgrimer.
3 + 4-6Orkisk lägerplats1T: 1-4 = övergiven, 5-6 = i bruk
4 + 1-3Orkisk offerplats1T: 1-5 = övergiven, 6 = i bruk
4 + 4-6Orkisk postering1T: 1-3 = övergiven, 4-6 = i bruk
5 + 1-3Orkpatrull
5 + 4-6Orkspår1T: 1-3 = falskt, 4-6 = äkta
6 + 1-3Stridsskådeplats1T: 1-4 = gammal, 5-6 = ny
6 + 4-6VilddjurT.ex. jättespindel, ugglebjörn, jättemyra, varg eller vildsvin.
.
.
Slumptabell 4 – Fynd (1T + 1T)
1 + 1-3Avståndsvapen1T: 1-2 = slunga, 3-4 = båge, 5-6 = armborst.
1 + 4-6Bruksföremål1T: 1 = belysning, t.ex. fackla, lampa, lampolja eller elddon,
2 = förvaring, t.ex. hink, tunna, skrin, säck eller ryggsäck,
3 = lägerutrustning, t.ex. filt, sovfäll eller tält, 4 = husgeråd, t.ex. mugg, gryta eller bestick, 5 = verktyg, t.ex. hammare, hacka eller såg, 6 = övrigt, t.ex. hänglås, snara, rep eller kätting.
2 + 1-3Dryck1T ransoner vatten, mjölk, öl, vin eller magisk dryck.
2 + 4-6Magiskt föremålT.ex. en helande dryck, en teleporteringsamulett, en kastdolk som återvänder till kastaren eller skor som inte lämnar några spår.
3 + 1-3Mynt5T st. 1T: 1-2 = koppar, 3-5 = silver, 6 = guld.
3 + 4-6Närstridsvapen1T: 1 = piska, 2 = kniv/dolk, 3 = hammare/klubba, 4 = yxa,
5 = spjut, 6 = svärd.
4 + 1-3Proviant1T dagsransoner bröd, torkat kött, frukt etc.
4 + 4-6Rustning1T: 1-2 = huva/hjälm, 3-4 = harnesk, 5-6 = hel rustning.
1T: Av 1-2 = läder/nitläder, 2-3 = ringbrynja, 5-6 = plåt.
5 + 1-3Sköld1T: 1-2 = liten, 3-4 = mellanstor, 5-6 = stor. 1T: Av 1-3 = trä,
4-6 = metall.
5 + 4-6Smycken1T: 1 = ring, 2 = armband, 3 = halsband, 4 = brosch, 5 = örhänge(n), 6 = tiara. 1T: Av mestadels 1 = ben, 2 = koppar, 3-4 = silver, 5 = guld, 6 = platina.
6 + 1-3SpecialT.ex. ett dokument av något slag, en kikare, en kompass eller en påse örter.
6 + 4-6Ädelstenar1T st. 1T: 1 = rubin, 2 = safir, 3 = smaragd, 4 = opal, 5 = topas, 6 = pärla.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,851
Location
Eskilstuna
Under den senaste sessionen fick jag den klassiska frågan "Finns det en X här?"

Spontant körde jag på 1T6 där 1–3 var "Nej" och 4–6 var "Ja" som standard, 1–2 "Nej" och 3–6 "Ja" om det kändes sannolikt, samt 1–4 "Nej" och 5–6 "Ja" om det kändes mindre sannolikt.

Det kändes lite undermåligt, så nu vispade jag ihop det här istället:
.
SannolikhetModifikation
Osannolikt-2
Rimligt±0
Sannolikt+2
.
2T6Tillgång
2–40 st.
5–71T6-3 st.
8–101T6 st.
11–132T6 st.
14"Obegränsad".
 
Top