Nekromanti T6or numrerade 0-5, finns det?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det var Gurgeh som först sådde fröet om sexsidiga tärningar som är numrerade från 0 till 5 och ju mer jag funderat på det så inser jag hur bra det vore. Det är visserligen ganska enkelt att räkna sexan som noll, men det är långt ifrån naturligt. Så den enkla frågan är om det finns att tillgå dylika tärningar?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Precis!

Fast det underlättar ju om de inte förekommer tillsammans med "sold out" och "Hard Vacuum" (vad det nu är :gremblush: ).

Gardener

Champion
Koplow Games

Kan rekommendera http://www.koplowgames.com/ för udda tärningar, orkar tyvärr inte kolla om de har dylika tärningar, men om de inte har det misstänker jag att det inte finns i några större upplagor. Det går däremot utmärkt att beställa tärningar med eget tryck på sidorna, och i fallet med T6:or behöver det inte vara så dyrt heller. Ska man bara ha några för sig själv kan det däremot vara lite svårare.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det verkar finnas, tack

Har de inte gömt någon busig hemlighet bakom tärningarna så verkar den här stora bilden vara ett bevis på att de har sådana tärningar jag är ute efter där. Då ska jag bara undersöka hur man beställer, vad det kostar och om det är värt det.
Tack för hjälpen. :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Det verkar finnas, tack

Säg till om du beställer några, för då vill jag också ha. Om inte annat så för att irritera Dimfrost! :gremwink:

Förklaringen bakom min längtan efter T6:or numrerade från 0-5 är att ett reglsystem där man slår 2T6 skulle bli så mycket snyggare med dem, jämfört med hur jag har det nu i Millennium. Man kan enkelt införa obegränsade slag (genom att slå en ytterligare tärning om man får 10 och sedan slå vidare, precis som man gör i Västmark). Man kan låta skalan börja från 0, och den naturliga svårighetsgraden blir 10 istället för det mindre uppenbara talet 14.

/tobias

Havoc

Swordsman

Köp en ordentlig hög och skicka med till hårpärmsversionen av Millenium. (Det borde finnas en sådan :gremsmile: )

Dimfrost

Special Circumstances

Jag blir inte särskilt irriterad alls, faktiskt. :gremsmile:

Däremot är det inte så särskilt bra att bygga om regelsystemet så att det optas för den typen av tärningar, helt enkelt för att ingen annan har tillgång till sådana. Tyvärr.

Om någon tänker beställa skumma tärningar någonstans ifrån är jag sugen på att köpa ett gäng fudgetärningar, för övrigt.

/Dimfrost

Olle Linge

Snigel
Gurgeh!

Du frågade ju mig igår vad jag tyckte om det här med speciella tärningar för ett regelsystem. Jag svarade nog aldrig på det, men jag kan göra det nu. Jag håller med Svante: det är dumt. Även om man kan räkna 6 som 0 om man inte har 0-5-tärningar (vilket ingen har), känns det väldigt jobbigt (faktiskt). Det är en sådan där liten grej man irriterar sig på. Eventuellt läser man i början av spelet att det använder en tärning man inte har och skiter idet. Skriver du spelet enbart för dig själv spelar det ju ingen roll, men det vet jag att du inte gör.

Simon

Swashbuckler
Re: Gurgeh!

Usch vad dumt att du har rätt! Jag gick nästan helt loss på Gurgehs idé att basera mekaniken på två 0-5-tärningar. Men tyvärr har du nog rätt i alla fall...

Simon

Swashbuckler
Om man inte giter köpa in från de däringa Koplow så är det väl i stort sätt lika bra med svarta tärningar med vita prickar kombinerat med en insats med svart märkpenna. Nästan inte meckigt alls, och nästan inte sämre på nåt sätt, väl?