Nekromanti T8 Vs. T10

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Som några kanske vet så arbetar jag på ett regel system där man rullar en pöl med tärningar och har möjlighet att modifiera dessa pölar med kraftpoäng

nu är det så att jag inte kan bestämma mig för vilken tärning jag ska använda.. det står mellan T8:an och T10:an

Det ska innehålla ett enkelt stridssystem och färdighetssystem och ska fokusera på skräck..

T8:an
+ Charmig, lätt att rulla i pölar
- Går inte att köpa i set, därmed lite dyrare,

T10:an
+ Många spel använder dessa och går att köpa i 10-pack
- ''svår'' att rulla i pölar, inte jätte nytänkande..

Så, vilken tärning rekomenderar ni ? andra tärningar kan tänkas använda, som den riktigt udda T12:an..
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,079
Location
Nordnordost
Varför passar inte t4 eller t6?

(Typ, hur funkar ditt system, har du nytta av att ha en större vidd med möjliga utfall på varje tärning?)
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Jo T4 och T6 skulle säkert fungera (jag är ingen tärningsmobbare) själv tycker jag bättre om T8:or och T10:or ,men om en T4 skulle förbättra regelsystemet så visst skulle jag använda den lilla filuren istället..

Och så är jag lite inne på 8 som tema för regelverket, vilket gavs som förslag på min förra tråd..

Tanken är att man slår de antalet tärningar som man har i en färdighet mot en svårighetsgrad..
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fördelen med T6:or är att ALLA har dem.

Om du inte specifikt har regler som använder T8 eller T10 anser jag att T6 är det givna valet.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,324
Location
Helsingborg
Argh! said:
Fördelen med T6:or är att ALLA har dem.

Om du inte specifikt har regler som använder T8 eller T10 anser jag att T6 är det givna valet.
...eller en kortlek. Kort har dessutom en större informationsmängd än en vanlig tärning. Att dra ett kort är som att slå 1T2 (rött/svart), 1T4 (färg) och 1T13 (valör) på en och samma gång. Om man inte blandar om hela tiden så blir det också en utjämnande sannolikhet.

/Han som dock tycker att folk gör för tråkiga (omständliga) regler med kortlekar
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Eftersom det ju var jag som föreslog T8 (Stolt) så tycker jag ju självklart det. Jag kan tänka mig att lägga ut en femtio spänn för att ha ett tiotal T8 att spela med.
Men Hans ide var också kul, med en Kortlek.

T6 tycker jag är lite gammalmodigt. jag älskar dem, går alltid runt med ett halvdussin i fickan för diverse speltillfällen, men tycker att det är roligare med lite udda tärningar i rollspels system. Sama sak med T10, har gjorts förr så jag är kritisk, men dyrkar dem fortfarande och har med mig ett par i handsken att dra fram så fort någon frågar.

T4 gillar jag i allmänhet inte, bara eftersom de inte Rullar på det sättet. man måste mer Kasta dem än Rulla dem, och jag vet inte om jag skulle trivas med ett sånt spel.

T12 vore också kul, men kan tänka mig att det blir lite för stort då. 8,6, 4, och i viss mån 10, har likesom en kompakt känsla, de fungerar att slå ihop, medans på grund av att 12, och 20, och gud förbjude 30, för att inte tala om den legendariska 100 sidiga saken, tar sig ju närmare och närmare Klot form, vilket gör att jag tycker de fungerar bättre att slå en för sig.

Jag har ett andra liv för kortlekar. Speciellt kul vore om man kunde göra nåt lite extra udda, typ med en Kille eller Tarot lek, men en vanlig pokerlek eller bridgelek skulle också vara kul.

Men som sagt, Min röst står för T8 och kortlek.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Han said:
...eller en kortlek. Kort har dessutom en större informationsmängd än en vanlig tärning. Att dra ett kort är som att slå 1T2 (rött/svart), 1T4 (färg) och 1T13 (valör) på en och samma gång. Om man inte blandar om hela tiden så blir det också en utjämnande sannolikhet.
Den kan ju faktiskt vara en 1T2, 1T4 eller vilken valör som helst upp till 1T13.
Man kan alltid ta ut några kort ur en kortlek. Säg knekt, dam, kung så har man en 1T10
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Alla vanligt förekommande tärningar utom just T10an är regelbundna polygoner. Därför är T8an att föredra, T10an är helt enkelt ful. Tycker jag då.

Men problemet med tillgängligheten på T8or är ett reellt problem. De går visserligen att köpa i set, men chansen är att potentiella användare av ditt system redan har en näve T10or sen Vampire-tiden.

Alla sådanahär funderingar, estetiska och logistiska, tycker jag dock är underordnade systemet. Är rollspelet helt åsum kan jag och säkerligen många med mig anskaffa både det ena och det andra för att kunna spela.

Så, fundera mindre på tärning och mer på hur systemet fungerar!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Jag gillar T6 och T10 för alla former av pölsystem. T6 mest av alla, för det betyder att den som använder systemet inte behöver bege sig till specialbutik alls; t6-pack kan man köpa på BR Leksaker. T10 är OK, för många har Vampirepölar som skvalpar runt.

Ska man bara använda en enda tärning, eller kanske två, funkar t20 också. De är också vanliga.

Så:

T6:
+ALLA har dem. Och lätta att skaffa.
+Lätta att skaffa perfekt balanserade (kasinomotsv.), jämför med Gamescience.
+Lätta att läsa av. Alla kan snabbt läsa en t6:a.
+Lågt spann, vilket gör att till och med jag orkar addera 2-3 resultat, ifall man nu vill räkna ihop istället för att räkna successes.
-Lågt spann, vilket en del rollspelare tydligen tycker är tråkigt. Själv har jag inte riktigt förstått tjusningen med detaljerade skalor.

T10:
+Nästan alla har dem, från Vampire eller nåt.
+Lätta att läsa av, utom möjligen 6 och 9.
+Lätta att köpa om man väl tagit sig till specialbutik.
+Snygga, tycker jag.
-Svårare att summera.
-Fortfarande för lågt spann för en del rollspelare.

T20:
+Nästan alla har dem, från BRP/D20/whatever.
+Lätta att köpa om man väl tagit sig till specialbutik.
+Börjar få tillräckligt spann för en del rollspelare.
-Har nästan för brett spann för mig.
-Lite kluriga att köpa mängder av.



T8:
+Lågt spann
+snygg
-Lågt spann
-Jobbiga att köpa i hög, även i specialbutiker
-Väldigt få har fler än en hemma
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Cybot said:
Lätt att procenträkna.
Visstja, det finns typer som gillar procentskalor och skit också, ja...

//Krank, har alltid så svårt att föreställa sig att man skulle vilja ha skalor på >20...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
knark said:
Cybot said:
Lätt att procenträkna.
Visstja, det finns typer som gillar procentskalor och skit också, ja...

//Krank, har alltid så svårt att föreställa sig att man skulle vilja ha skalor på >20...
Nja. För mig så gör det bara saker så mycket enklare att spelleda då jag lätt kan hålla svårighetsgraden för olika rull i huvudet (eller lätt beräkna dem), och modifiera dem. Allt ifrån vad chansen är att jag rullar över en viss siffra tills chansen att jag rullar ett visst nummer (eller chansen för att jag slår dubbelt/trippelt). Både för 1, 2 och 3 tärningar.
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Murkla said:
Alla vanligt förekommande tärningar utom just T10an är regelbundna polygoner. Därför är T8an att föredra, T10an är helt enkelt ful. Tycker jag då.

Men problemet med tillgängligheten på T8or är ett reellt problem. De går visserligen att köpa i set, men chansen är att potentiella användare av ditt system redan har en näve T10or sen Vampire-tiden.

Alla sådanahär funderingar, estetiska och logistiska, tycker jag dock är underordnade systemet. Är rollspelet helt åsum kan jag och säkerligen många med mig anskaffa både det ena och det andra för att kunna spela.

Så, fundera mindre på tärning och mer på hur systemet fungerar!
Finns det verkligen set med T8:or ? :gremshocked:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Antemannen said:
Finns det verkligen set med T8:or ? :gremshocked:
Det finns set för ALLA tärningar.
Den VIKTIGA frågan är: finns det BILLIGA set?
(och det tror jag inte att det gör för T8:an)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Antemannen said:
Finns det verkligen set med T8:or ? :gremshocked:
Hm. Kanske inte ändå. Hittar inga när jag kollar runt lite. Jag måste ha drömt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kör på T6. De finns i varje hem, går att köpa överallt, finns i små liksom stora multipack och är i övrigt trevliga tärningar.

Annars T10.
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
tillgänglighet vs "tangibilitet"

Alla synpunkter hittills har varit vettiga. Jag vill tillföra en ytterligare dimension som har två ytterligheter:

Antingen väljer du T6 eftersom alla redan har dem hemma - eller i alla fall väldigt lätt kan skaffa dem.

Eller så väljer du den coolaste specialtärningen du vet (verkar vara T8) eftersom det ger en extra speciell känsla att spela med ovanliga tärningar (dvs icke-T6).

Två starka krafter i motsats alltså: tillgänglighet vs "tangibilitet".

Tycker jag
:gremsmile:
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Det kanske blir % trots allt...

Jo.. Hmm.. Alltså, nu när jag har ramat in vad jag vill med spelet och spel settingen så kanske.. kanske det är procent som gäller..

Spelets outlines är följande:
- Spelet är skräck, med fokus på monster och undersökning, det kommer att likna CoC ganska mycket
- Det fokuserar på studenter/ungdomar

Nu är jag allmänt kär i procent spel, men jag ska fixa till reglerna till procent och testa, om det inte passar riktigt så ska jag byta till tärningspöl igen..

Motivation: Svårt att bestämma mig, därför tar jag det bästa andra systemet jag vet.. BRP-ish...

EDIT: Här är det jag hade skrivit till T8:ans regler
 
Top