ceruleanfive
Bläckfisk
Sodivra;n246265 said:
Tack för de utförliga svaren! Är färsk på AW, så det uppskattas mycket. Men då verkar det ändå som att jag inte är helt ute och cyklar.
Då är vi ju helt överens!Sodivra;n246265 said:2) Det är inte rollpersonens kista.
MC bestämmer. Men MC kan om hen vill delegera eller bolla tillbaka slutet till en spelare. Se MC-principen "ask provocative questions and build on the answers"
Så då är Apocalypse World ett "adventure game" med avstickare i story game.
Eftersom spelarkaraktären rimligtvis kan påverka vad som finns i hens kista känner jag spontant att det inte blir story game på grund av det.Sodivra;n246265 said:Eller blir det ett story game så fort man kan påverka utanför sin egen rollperson? Det var itne supertydligt för mig.
Som tidigare nämnt kan man ju spela tighta och kringresande grupper, men jag har ändå lite svårt att kalla AW för "äventyr" – snarare "drama". Således vidhåller jag att termen bör vara något i stil med immersion/upplevelse/inifrån.