Nekromanti ta bort initiativ?

Muggas

Hero
Simpel plan för att eliminera initiativslag:

Hur snabbt man reagerar är inbakat i skickligheten.

Steg 1: alla deklarerar vad de vill göra.
Steg 2: Alla slår slag för sina handlingar.
Steg 3: Turordningen bestäms. Alla som utför handlingar ordnas efter hur bra de lyckades.
Steg 4: Reflexbeslut. De handlande får möjlighet att ompröva sina beslut, baserat på inledande utfall av alla handlingar. Anfallande kan t ex välja att parera, parerande och/eller undvikande kan välja att istället anfalla.
Steg 5: De som valde att ompröva sina beslut slår nya slag för de handlingar de valt att göra istället.
Steg 6: De slutgiltiga valen man har gjort träder i kraft.

Nästa handlingsrunda inleds från steg 1. Proceduren upprepas tills alla spenderat sina handlingar. Ny stridsomgång inleds.

På det här sättet kan man, om man ser att motståndare lyckas/misslyckas eller är snabbare/långsammare än man själv med sin handling, få en chans att ändra sitt inledande val av handling, vare sig det är ett anfall eller att parera/undvika.

Bara en tanke jag fick nyss (har inte funderat noggrant ännu...). Är det ett någorlunda vettigt försök att eliminera initiativslag (och i viss mån införa reflexhandlingsmöjlighet)?

Troberg

Sinister eater
Låter som en bra ide, underligt att ingen gjort det förut.

Enda haken jag kan se är handlingar som inte kräver slag.

Johan K

Gammal & dryg
Testa det !!

Tjaa, det ser ju inte för dummt ut ju !
Det enklaste är väll att testa & se om det funkar.

Muggas

Hero
Steg 5: De som valde att ompröva sina beslut slår nya slag för de handlingar de valt att göra istället.

Om man väljer att ändra sig, får man slå om. Jag har iofs inte funderat på hur en eventuell reflexhandling ska påverka turordningen... Men jag ska klura lite på det

Troberg

Sinister eater

Om man väljer att ändra sig, får man slå om. Jag har iofs inte funderat på hur en eventuell reflexhandling ska påverka turordningen... Men jag ska klura lite på det
Du missförstod mig nog där. Jag menade handlingar som inte kräver tärningsslag, tex stänga dörr, släpp pryl, skrika varning och så vidare. Iofs så kan man hänga dem på en grundegenskap och slå ett slag för att passa in dem i turordningen.

Muggas

Hero
Ok, nu fattar jag. Det har du rätt i, utrymme för sådana handlingar kompromissas helt klart (om man inte löser det med GE-kopplingar, som du föreslog, eller liknande)...

Krille

Super Moderator
"Låter som en bra ide, underligt att ingen gjort det förut."

Det har de. Själv gjorde jag det i Skymningshem, till exempel. Där avgörs initiativ av taktikval i första hand och färdighetsslag i andra hand. Och jag vet att jag inte är ensam - kruxet är att alternativen inte kommer från White Wolf, Steve Jackson eller Wizards of the Coast, så ingen lägger märke till det.

Troberg

Sinister eater
Själv gjorde jag det i Skymningshem, till exempel.
Har du stulit från stackars Muggas, innan han ens fått en chans att komma på det? Hur fegt är det? :gremgrin:

Krille

Super Moderator
"Har du stulit från stackars Muggas, innan han ens fått en chans att komma på det? Hur fegt är det?"

We're not mister Current Events, märker jag. Modeller för att göra sig av med initiativ har ju diskuterats här förut.

Troberg

Sinister eater
We're not mister Current Events, märker jag. Modeller för att göra sig av med initiativ har ju diskuterats här förut.
Jodå, jag hänger med. Däremot kommer jag inte ihåg.

Bland annat kom jag inte ihåg en sån här prydlig lösning. :gremgrin:

Olle Linge

Snigel
I så fall måste man lägga in valmöjligheter som medger att man inte bestämmer sig. Om man tittar på kampstilar finns det ganska gott om sådana som inte fokuserar på att anfalla utan istället försöker anpassa saker till vad moståndaren gör. "If the opponent does not move, I don't move. If the opponent moves, I move first." Det gäller nog de flesta som kan slåss riktigt bra och har gjort det länge, så länge det rör sig om närstrid. Bara en tanke.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag är ingen motståndare till initiativ men har för säkerhetsskull bakat in en liten variant på initativ i mitt stridsystem. Det enda problem (eg inget problem) jag ser är att då alla slår för vad de vill göra så får man vänta ett tag (vilket kan bli ganska länge om man är många) innan ens handling träder i kraft. Det tycker jag drar ner tempot. Jag är mer för att få en ordning ch sen kör man på Jag hugger och så gör man det i samma sekund. Men som sagt stridsystem kan diskuteras tills det växer honspindelnät på den här sidan.

Apoqalypze

Veteran
Varför inte gå efter grundegenskaperna börja med smidigheten på alla den som har högst börjar och skulle nån ha lika så går man efter storleken lr nån annan passande grund egenskap?

Foggmock

Myrmidon
Det som slog mig är att då den som är skickligast (störst chans att lyckas bra) kommer att få agera först, intesant? Ska han då chansa på att han hinner eliminera hotet innan hotet slår tillbaka, eller ska han chansa på att plocka upp hotets attack med skölden och SEN slå tillbaka? Tänk om man är den klassiska som väntar ut motståndarens misstag istället för att köra över honom med sitt överlägsna FV. Då VILL man att motståndaren ska attackera först. Hur hade du tänkt stödja detta i reglerna? Det är ju trots allt det klassiska problemet med initativsystem.

Personligen funderar jag på det enklaste av dem alla. Den som deklarar sin handling först, agerar först. På så sätt får man in automatiskt initativ, möjlighet till responshandling istället för att deklarera en egen handling samt en viss simulering av hur det ser ut i en strid mellan en dålig och en bra kombattant. Den dåliga kanske rusar in och gör ett halvdant anfall som den duktiga lätt kontrar och vinner på, eller så sänker den duktiga den dåliga eftersom den dåliga inte är tillräckligt bra på att dölja blottor eller att parera. Båda helt klart tänkbara scenarion men fortfarande med utrymme för att saker ska gå annorlunda.

Berserk

Warrior
Vad vinner du på detta, då? undrar jag.

Är det så att

- du tycker initiativslaget tar för lång tid av stridsrundan?

Tar det inte ännu längre att räkna ut differens på tärningsslag och värde i färdigheten, för att sedan jämföra dessa? Speciellt om Sl har 4-5 Slp att hålla reda på? För att inte tala om att slå om slag om man är missnöjd med sitt val, det kommer ju att lägga till tid till rundan som säkert summerar upp till mer än vad initiativet bidrar med.

- du tycker initiativet för dåligt avspeglar skicklighet med vapen i förhållande till anfallsordning, dvs en van svärdsman tränar upp sin reaktionsförmåga?

Min lösning: Allas initiativ modifieras med deras värde i vapenskicklighet. Då får de som har überhöga värden ändå alltid slå före dem som lika gärna kunde hålla en vitlökspress i handen, oberoende av vad de senare har för "reaktionsförmåga" eller whatever. Möjligen kunde detta tillämpas endast i de fall där kämpen är beredd på anfall, men i sådana fall är det ändå oftast så att (den oväntade) anfallaren brukar vinna initiativet automatiskt.

- du har någon annan underliggande orsak till att göra dig av med initiativet?

Berätta gärna mer ingående varför initiativslag är ivägen, så kanske kan komma med några konstruktiva förslag! :gremsmile:

Muggas

Hero
Tycker att traditionella initiativsystem inte speglar verkligheten så bra alltid, ville få till ett annat slags handlingsmönster och testa detta. Mitt förslag på problemet innebär kanske för många tärningsslag och uträknande (har inte testat det, det var bara en idé som jag fick och snabbt postade här :gremsmile:). Deklarerandet av handlingar inledningsvis ser jag som att alla precis påbörjar vad de först tänkt göra, sedan att de registrerar vad motståndaren gör (och hur snabbt han gör det) för att reflexmässigt kunna omvärdera sitt inledande beslut till handling. Om det är praktiskt eller inte har jag inte undersökt närmare :gremwink:

För övrigt är ditt förslag på modifikation av ett befintligt initiativsystem bra

Muggas

Hero
Personligen funderar jag på det enklaste av dem alla. Den som deklarar sin handling först, agerar först. På så sätt får man in automatiskt initativ, möjlighet till responshandling istället för att deklarera en egen handling samt en viss simulering av hur det ser ut i en strid mellan en dålig och en bra kombattant.

håller med om att det blir mkt mer spontant och snabbt... risken för skrikande spelare som alla vill deklarera sina handlingar först är dock överhängande :gremwink:

Akan

Veteran
Vad händer om man verkligen tar bort initiativet? Jag hade en tanke på detta för några dagar sedan.

Man deklarerar handlingar, sedan får alla slå för att attackera och försvara. Vill du hinna före din motpart så måste du lyckas med en attack mot din motståndare samtidigt som du lyckas parera/undvika (ev att han misslyckas) om båda lyckas med attack och misslyckas med försvar tar båda skada.

Jag har inte testat detta men ibland hade det varit skönta att bli av med initiativet. Varianten ovan funkar nog bäst i närstrid. Ibland är det bra att skala av allt överflödigt och så att säga börja från början.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Initiativ är jobbigt

Nu ska jag, vare sig ni vill eller inte delge er mina tankar om initiativ.

Den slappaste och enklaste varianten som jag brukar köra med är att den spelaren som lyckas deklarera vad han vill göra snabbast får handla först. Då slipper man äckliga tärningsslag och ingen märker någon skillnad.

Den andra varianten jag har funderat på är avsevärt krångligare. Jag anser att den som har högst initiativ är den som ska få deklarera sist, men handla först. Varför? Jo, för den med högst initiativ borde vara den med högst koll i resten av striden. Första rundan fungerar det inte men när striden väl är igång så bör det fungera friktionsfritt. Men just nu känns det som att jag inte kan förmedla mina tankar på ett vettigt sätt om den här varianten, men min poäng är att initiativet känns fel och ordningen borde ändras, så den som har sämst initiativ deklarerar försts men handlar sist och den som har högst initiativ gör tvärtom.

Nu har jag ingen aning om hur det här kan hjälpa dig om du nu vill ha bort initiativ. Eller jo, den första varianten tar ju definitivt bort det... :gremsmile: