Nekromanti ta bort initiativ?

Quadrante

Grisbonde
Re: Initiativ är jobbigt

Den andra varianten jag har funderat på är avsevärt krångligare. Jag anser att den som har högst initiativ är den som ska få deklarera sist, men handla först.

exakt vad jag just postat för en stund sedan här

tror mig sett det tidigare i ngt spel jag har,... (khelathar?)

Ackerfors

Alas, your rapids!

"exakt vad jag just postat för en stund sedan här"

Ah, jag visste väl att det skulle vara någon som skrivit det tidigare bara för att jag inte läst igenom tråden ordentligt... Jaja, då är det fler som tänker som jag och det gör mig lycklig! :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
"Vad vinner du på detta, då? undrar jag."
Originalitet? Fast nu verkade han inte vara först med det.. Dock så tycker jag det är ballt med system som bryter mot det "sedvanliga" (läs: DoD) sättet att strida i rollspel..

"Tar det inte ännu längre att räkna ut differens på tärningsslag och värde i färdigheten,"
Nu vet jag inte till vilket system Muggas tänker använda det men man kan lika gärna tänka sig att den som slår högst (närmast FV) får börja, istället för den som får högst differens.. Då slipper man räkna.. Det är ju bara att titta på tärningen/tärningarna då.. Det är inte likadant som differens, men nära..

"Min lösning: Allas initiativ modifieras med deras värde i vapenskicklighet."
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det är smart men mest för att han själv kör på detta sätt

Quadrante

Grisbonde

..nu är du ursäktad för jag postade det i en tråd här(på rollmakarforumet) inte här(tråden) :gremwink: .. kul att kunna glädja ngn :gremsmile:

/killen som borde lärt sig vara tydilare vid det här laget.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Och jag kanske borde lära mig kolla länkar... :gremblush:

Det är snart förlåtelsens tid så det blir skitbra om vi bara glömmer det här... :gremwink:

Merry New Year!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Fast det här beror väl på hur stridsystemet ser ut. Dessutom handlar det här om närstrid idet här fallet. Inte eldvapen.

Boll

Veteran
Personligen tycker jag att själva idén med initiativ inte är särskilt verklighetstrogen, samt att det känns mysko att ett tärningsslag skall få avgöra vem som får säga vad han vill göra först...

Jag menar, i en verklig strid handlar det väl knappast om smidighet (som jag märker att många spel baserar slaget om initiativ på)? Snarare handlar det väl om vem som först har arbetat ut en strategi i sitt huvud om vad han/hon skall hitta på?

Enda stället där ett initiativslag skulle vara användbart (tycker jag i alla fall) är när man redan är i närstrid med någon och skall ta reda på vem som först hittar en blotta i den andres gard. Många spel har dock initiativslag så fort man deklarerat att en strid skall börja (även om båda sidor är långt ifrån varandra och det således är oviktigt vem som är smidigast).

Jag tänker använda mig av följande två alternativ i mitt spel;

#1 - Den spelaren som först säger vad han/hon skall göra får göra det först. Problemet med detta är dock att det lätt utbryter ett kaos när alla spelarna försöker skrika i mun på varandra. Detta är nog dock den mest verklighetstrogna modellen.

#2 - Spelarna lägger i tur och ordning fram varsin tärning (lutar åt T10) med antingen en hög eller en låg siffra - hög siffra betyder att man vill avvakta lite, och kanske se hur striden fortgår innan man faktiskt agerar - medans en låg siffra betyder att man vill rusa in i striden med en gång (eller i alla fall ta sig för att göra någonting innan man riktigt har utarbetat någon strategi). Denna modellen ger en lugn och ordnad stämning när striden öppnas, och tillåter en gradvis upptrappning, utan att förstöra stridsandan.

Som ni kanske förstår så lutar det åt att jag väljer alternativ nummer 2. Alla tärningsslag blir inte intressanta förrän någon faktiskt försöker göra någonting.

Sen har jag även en liten idé om att de som är lite slötänktare (karaktärerna, inte spelarna) får en plusmodifikation på tärningen som de visar upp när striden skall öppnas.

Dimfrost

Special Circumstances
Precis. Man kan nog klara sig bra utan initiativ också, om man låter stridssystemet vara lite mer abstrakt. Mina tankar kring saken har jag redogjort för tidigare, även om det inlägget är ganska ostrukturerat. Systemet ska filas lite på innan det används, men jag tycker det har potential.

/Dimfrost