Nekromanti Ta bort Snabbsvar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Just nu finns det två grupper på wrnu.

Dels de som använder den hierarkiska vyn över diskussionstrådar ("trådad" visning). De tycker att man inte kan använda den platta vyn, den är kaotisk, man ser inte vem som svarat på vad, man måste kolla på en massa inlägg samtidigt etc etc.

Dels vi som använder platt visning, som mera liknar upplägget på andra forum typ phpBB2. Vi tycker att man inte kan använda den trådade vyn; den är kaotisk, man har svårt att få någon överblick, och man måste antingen stå ut med urful layout eller med att klicka sig fram ett inlägg i taget.

Båda sidorna har sina poänger, och framförallt tycker jag att båda sidor ska, så länge vi har ett forum som tillåter att båda sidorna får som de vill, få sin vilja fram. Det ena utesluter inte det andra.

För att det ska funka krävs två simpla "vanligt hyfs"- "regler". Jag säger "regler" eftersom jag knappast vill hålla på och varna folk som bryter mot dem, men det är grejer jag tycker man bör tänka på.

Plattvisarna respekterar trådvisarna genom att svara på rätt inlägg. Då kan trådvisarna se inläggen som de vill ha dem, dvs i en hierarkisk diskussionsstruktur.

Trådvisarna respekterar plattvisarna genom att citera det relevanta av det de svarar på, så att plattvisarna kan se, på det sätt de önskar, vad man svarat på.

Båda blir tvungna att tänka efter lite, men båda får sina önskemål tillgodosedda. En kompsomiss, ett givande-tagande.

Nå; Snabbsvarsrutan underminerar allt detta, genom att ge plattvisarna fördel. Varje gång jag ser någon svara fel tänker jag "nu har de svarat med snabbsvar igen, och inte tänkt på att deras svar hamnar fel". Snabbsvaret blir kontraintuitivt, och tränar ett felaktigt beteende. Detta gynnar plattvisare som jag själv, men skapar kaos för trådvisarna.

Jag vill ta bort snabbsvarsrutan. I en framtida uppsnyggning och tokrensning av forumets design och layout vill jag istället föra svarsknapparna vid varje inlägg tydligare.

Simon

Swashbuckler
krank said:
För att det ska funka krävs två simpla "vanligt hyfs"- "regler". Jag säger "regler" eftersom jag knappast vill hålla på och varna folk som bryter mot dem, men det är grejer jag tycker man bör tänka på.

Plattvisarna respekterar trådvisarna genom att svara på rätt inlägg. Då kan trådvisarna se inläggen som de vill ha dem, dvs i en hierarkisk diskussionsstruktur.

Trådvisarna respekterar plattvisarna genom att citera det relevanta av det de svarar på, så att plattvisarna kan se, på det sätt de önskar, vad man svarat på.

Båda blir tvungna att tänka efter lite, men båda får sina önskemål tillgodosedda. En kompsomiss, ett givande-tagande.
Hear hear!

Jag vill ta bort snabbsvarsrutan. I en framtida uppsnyggning och tokrensning av forumets design och layout vill jag istället föra svarsknapparna vid varje inlägg tydligare.
Och/eller citera-knappen, kanske i så fall?

krank

Simon said:
Ja, absolut.

Någon dag ska jag göra en mockup av Kranks vision av wrnuforumet som han skulle vilja ha det. Givetvis inte som ett inkräktande på Dantes arbete eller så, utan helt enkelt en vision, som man kan tycka saker om.

tull

Hero
Ja varför inte?`Jag är bekväm nog att nyttja snabbsvar men har inga problem med att vänja mig vid något nytt.

Om det är ett demokratiskt val eller om ledningen önskar min syn på saken så önskar jag bifall.

(det roliga är såklart att jag i detta inlägg både använda mig utav snabbsvar och glömde att citera :gremsick:)

tull

Hero
Hear hear!

...

Varför kan det inte vara standard att svara/citera är samma sak? Det kanske skulle uppfattas som väldigt rörigt i längden men citatet kan kanske bara innehålla det den användare man svarar på skrev.
Typ som jag gjorde nu.

En knapp avsedd för [NT] vore också fint.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
krank said:
Simon said:
Ja, absolut.

Någon dag ska jag göra en mockup av Kranks vision av wrnuforumet som han skulle vilja ha det. Givetvis inte som ett inkräktande på Dantes arbete eller så, utan helt enkelt en vision, som man kan tycka saker om.
VA? Skall ni ta bort den här fina funktionen? Varför då? Den passar väl både plattskallar och trådskallar?

android_iv

Warrior
Den odödlige kejsaren said:
krank said:
Simon said:
Ja, absolut.

VA? Skall ni ta bort den här fina funktionen? Varför då? Den passar väl både plattskallar och trådskallar?
Nej, de pratar om att göra citat-knappen tydligare (precis som krank ville göra med svars-knappen vid de enskilda inläggen). Det enda som ska bort är snabbsvar. Och det håller jag med om. Kill it, kill it now!

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Det hade varit smartare att dölja snabbsvarsrutan och så kommer den fram när man klickar på Snabbsvar eller Snabbcitering. Det bästa vore om rutan kom fram under inlägget man svarade på, men jag tror att det kan vara mixtrigt. Att bara dölja rutan med dhtml-kod känns som en "kvick fix" (som alla vet ändå tar tid).

/Han som i princip alltid använda snabbsvar

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Persson said:
En knapp avsedd för [NT] vore också fint.
Jag vet inte om det fortfarande är en officiell linje men för diskussionernas skull har tumregeln varit att minimera användandet av NT-inlägg på forumet.

I mina ögon finns det en magisk gräns för hur många »Jag också !![NT]«-inlägg som tillför något, och den går strax innan 1 för de flesta diskussioner.

Gardener

Champion
DeBracy said:
Jag vet inte om det fortfarande är en officiell linje men för diskussionernas skull har tumregeln varit att minimera användandet av NT-inlägg på forumet.
Att funktionen att slippa behöva skriva nåt i inlägget och automatiskt få (NT = No Text) i innehållet försvann mest för att jag inte orkade lägga till det efter stora uppgraderingen.

Sen har jag alltid tyckt att användningen bör minimeras iofs.

DeBracy said:
I mina ögon finns det en magisk gräns för hur många »Jag också !![NT]«-inlägg som tillför något, och den går strax innan 1 för de flesta diskussioner.
Jag skulle nog gärna ha en funktion för "Jag håller med!". Typ att man bara klickar på en medhåll-knapp under inlägget. Sen står det nåt i stil med: "5 personer håller med (Bobo, Bamse, Barbapappa, Tweety och Plupp)" längst ner i inlägget.

Gardener

Champion
Han said:
Det hade varit smartare att dölja snabbsvarsrutan och så kommer den fram när man klickar på Snabbsvar eller Snabbcitering. Det bästa vore om rutan kom fram under inlägget man svarade på, men jag tror att det kan vara mixtrigt. Att bara dölja rutan med dhtml-kod känns som en "kvick fix" (som alla vet ändå tar tid).
Nja, ska det gömmas/visas så är det en ganska smal sak att poppa upp rutan efter ett specifikt inlägg. Arbetar man med ett vettigt javascript-library så är det en one-liner. Blir inte jobbigare än att visa/gömma på plats.

Så OM det ska ändras så kan man lika gärna göra det.

Oavsett så tycker jag ett bra alternativ är att inte visa rutan men behålla snabbsvar/snabbcitering och då poppa fram rutan.

Även om anledningen till att ha rutan är att främja till mer diskussion genom att inte kräva något klick för att lägga till sin åsikt.

Edit: Fuck. Pinsamt att glömma citat i en sån här diskussion. =P

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Gardener said:
Att funktionen att slippa behöva skriva nåt i inlägget och automatiskt få (NT = No Text) i innehållet försvann mest för att jag inte orkade lägga till det efter stora uppgraderingen.

Sen har jag alltid tyckt att användningen bör minimeras iofs.
Funktionen hade jag inte en tanke på, utan jag tänkte på uppmaningen att helt enkelt posta sparsamt med NT-inlägg. Den uppmaningen är med, som just uppmaning, i nuvarande riktlinjerna för att posta på forumet (dvs. inte reglerna).

En NT-ruta ligger inte särskilt väl i linje med den ambitionen.

Gardy igen said:
Jag skulle nog gärna ha en funktion för "Jag håller med!". Typ att man bara klickar på en medhåll-knapp under inlägget. Sen står det nåt i stil med: "5 personer håller med (Bobo, Bamse, Barbapappa, Tweety och Plupp)" längst ner i inlägget.
Så webb 2.0 av dig! :gremwink: Jag håller absolut med om att det är en betydligt bättre variant.

Sodivra

Champion
Instämmer fullständigt!! [NT]

DeBracy said:
Så rätt, alltså

Gardener

Champion
DeBracy said:
Så webb 2.0 av dig! :gremwink: Jag håller absolut med om att det är en betydligt bättre variant.
EGENTLIGEN borde det vara en knapp för Awesome och en för Suxx0rs! Samt kanske en för "meh".

krank

Den odödlige kejsaren said:
Nä alltså, citatknappen ska förtydligas, precis som svarsknappen.

Om det är den du menar, alltså.

Gardener

Champion
Gardener said:
DeBracy said:
EGENTLIGEN borde det vara en knapp för Awesome och en för Suxx0rs! Samt kanske en för "meh".
Och när jag tänker efter så bör Android IV alltid automatiskt läggas till som medhåll till kranks alla inlägg.

Android IV said:
I övrigt håller jag med krank om allt han tycker.
- Android IV

krank

Gardener said:
Och när jag tänker efter så bör Android IV alltid automatiskt läggas till som medhåll till kranks alla inlägg.
Bwahaha, h*n råkade skriva det där i vrållådan för några dagar sedan, och det måste man ju utnyttja =)

För övrigt undrar jag huruvida det finns några belägg för att snabbsvarsrutan gör att fler känner sig villiga att delta i diskussionen, och ifrågasätter dessutom användarvänligheten och estetiken i att ha en ruta som kommer fram.

Jag tror inte folk egentligen ser några problem i att trycka på citera- eller svarsknappen. Jag tror bara att folk är bekväma.

Gardener

Champion
Jag tror inte folk egentligen ser några problem i att trycka på citera- eller svarsknappen. Jag tror bara att folk är bekväma.
Möjligt, men så länge det inte görs några användbarhetstester så är det bara bara åsikter eller anekdotisk information.

Hur som helst så är det enkelt att bara ta bort rutan och ändra knapparna via mallsystemet. Så jag är för det alternativet. =)

android_iv

Warrior
fanboy 2.0 [OT]

Ha ha, det var inte alls i vrållådan utan i tråden "Vilka är framtidens författare?"! Ska man vara petig menade jag implicit att jag höll med allt du tyckte i den tråden. Men mig gör det inget, jag kan följa dig i din signatur likt en unga groupie så länge du orkar. As long as you don't mind, I don't mind.