Nekromanti Ta bort Snabbsvar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: fanboy 2.0 [OT]

Android IV said:
Ha ha, det var inte alls i vrållådan utan i tråden "Vilka är framtidens författare?"! Ska man vara petig menade jag implicit att jag höll med allt du tyckte i den tråden.

OK, mitt minne är kass. Sen fattar jag också vad du menade, men jag tyckte att det var så roligt ändå =)

Gardener

Champion
Re: fanboy 2.0 [OT]

Android IV said:
Ha ha, det var inte alls i vrållådan utan i tråden "Vilka är framtidens författare?"! Ska man vara petig menade jag implicit att jag höll med allt du tyckte i den tråden. Men mig gör det inget, jag kan följa dig i din signatur likt en unga groupie så länge du orkar. As long as you don't mind, I don't mind.
Problemet med internet är att ingenting nånsin glöms, och allting missförstås. Så du är rätt körd. =)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Just nu finns det två grupper på wrnu.

Dels de som använder den hierarkiska vyn över diskussionstrådar ("trådad" visning). De tycker att man inte kan använda den platta vyn, den är kaotisk, man ser inte vem som svarat på vad, man måste kolla på en massa inlägg samtidigt etc etc.

Dels vi som använder platt visning, som mera liknar upplägget på andra forum typ phpBB2. Vi tycker att man inte kan använda den trådade vyn; den är kaotisk, man har svårt att få någon överblick, och man måste antingen stå ut med urful layout eller med att klicka sig fram ett inlägg i taget.

Båda sidorna har sina poänger, och framförallt tycker jag att båda sidor ska, så länge vi har ett forum som tillåter att båda sidorna får som de vill, få sin vilja fram. Det ena utesluter inte det andra.

För att det ska funka krävs två simpla "vanligt hyfs"- "regler". Jag säger "regler" eftersom jag knappast vill hålla på och varna folk som bryter mot dem, men det är grejer jag tycker man bör tänka på.

Plattvisarna respekterar trådvisarna genom att svara på rätt inlägg. Då kan trådvisarna se inläggen som de vill ha dem, dvs i en hierarkisk diskussionsstruktur.

Trådvisarna respekterar plattvisarna genom att citera det relevanta av det de svarar på, så att plattvisarna kan se, på det sätt de önskar, vad man svarat på.

Båda blir tvungna att tänka efter lite, men båda får sina önskemål tillgodosedda. En kompsomiss, ett givande-tagande.

Nå; Snabbsvarsrutan underminerar allt detta, genom att ge plattvisarna fördel. Varje gång jag ser någon svara fel tänker jag "nu har de svarat med snabbsvar igen, och inte tänkt på att deras svar hamnar fel". Snabbsvaret blir kontraintuitivt, och tränar ett felaktigt beteende. Detta gynnar plattvisare som jag själv, men skapar kaos för trådvisarna.

Jag vill ta bort snabbsvarsrutan. I en framtida uppsnyggning och tokrensning av forumets design och layout vill jag istället föra svarsknapparna vid varje inlägg tydligare.
Jag håller i stort med om allt, utom att det ibland kan bli lite för långa citat då folk inte gärna kortar av citaten när de använder den funktionen. Som i det här inlägget, med andra ord.

Gardener

Champion
Vitulv said:
Jag håller i stort med om allt, utom att det ibland kan bli lite för långa citat då folk inte gärna kortar av citaten när de använder den funktionen. Som i det här inlägget, med andra ord.
Personligen tycker jag att om man citerar hela inlägget ska man inte citera alls. Skulle till och med kunna tänka mig en kontroll som rensar bort sånt vid sparning.

Vore också trevligt att ha som default att rensa bort alla tidigare nivåer av citat, så att bara senaste inläggets text kommer med. Vill man ha med fler nivåer för tydlighet så får man isf lägga till det själv. Alternativt att hela citat bara visas med första texten och resten bortvikt som default, ungefär som spoiler-taggen.

Vore också trevligt att få en preview av inlägget ett inlägg svarar på genom att hovra över re-länken.

Och på tal om previews, där borde citat rensas bort, iaf i listningar. Det är ju den nya informationen i inlägget som är intressant.

krank

Gardener said:
Vore också trevligt att ha som default att rensa bort alla tidigare nivåer av citat, så att bara senaste inläggets text kommer med.
Ja. Yes. Perfekt!

Gardener said:
Vore också trevligt att få en preview av inlägget ett inlägg svarar på genom att hovra över re-länken.

Och på tal om previews, där borde citat rensas bort, iaf i listningar. Det är ju den nya informationen i inlägget som är intressant.
Jag vill själv undra lite om någon faktiskt använder previews. För mig känns det mer som ett störande inslag, som mest är ivägen...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Jag vill själv undra lite om någon faktiskt använder previews. För mig känns det mer som ett störande inslag, som mest är ivägen...
Jag är en av dem som efterfrågade det efter att ha fått smak för det från rpg.net och saknar det ibland på andra forum.

krank

DeBracy said:
Jag är en av dem som efterfrågade det efter att ha fått smak för det från rpg.net och saknar det ibland på andra forum.
Oki.

Jag undrar om det skulle gå att göra till en option... Jag gillar options och modularitet och flexibilitet. Delvis beror det på att jag är minimalist men ogärna vill förvägra någon funktioner de uppskattar... =)

Simon

Swashbuckler
Gardener said:
Personligen tycker jag att om man citerar hela inlägget ska man inte citera alls. Skulle till och med kunna tänka mig en kontroll som rensar bort sånt vid sparning.

Vore också trevligt att ha som default att rensa bort alla tidigare nivåer av citat, så att bara senaste inläggets text kommer med. Vill man ha med fler nivåer för tydlighet så får man isf lägga till det själv. Alternativt att hela citat bara visas med första texten och resten bortvikt som default, ungefär som spoiler-taggen.
Nu ska vi inte bli för hardcore här, tycker jag. Det där vore väldigt obra. Exempelvis så citerar man ibland korta inlägg, på två tre rader. Skulle då det filtreras bort av någon automatisk funktion? Likadant med nästlade citat. Ofta tycker jag att det absolut är värt sin plats, för att minska behovet av att läsa äldre inlägg i tråden bara för att man svarar på något som är svar på något.

Bättre då att vi i communityn gemensamt försöker göra det till praxis att inte citera alltför långa stycken.

solvebring

Superhero
Håller med till punkt och pricka!
... Även om jag kör med platt visning och oftast förstår vem man egentligen tänkt svara när man råkat svara fel med snabbsvaret så är det förbaskat störande. Dels för att man inte alltid hänger med på vem som skulle svara vem, dessutom det att somliga inte verkar bry sig alls och kör på felaktiga snabbsvar varenda gång. Som du säger snabbsvaret
tränar ett felaktigt beteende
och bidrar till att folk ställer till det i röriga trådar mer än nödvändigt.

Dessutom har jag själv råkat använda snabbknappen när jag i all hast inte tänkt mig för. Så sitter man där sen och har svarat helt fel person som stör sig som bara hellsing. Snabbsvar be gone!

Big Marco

Läskig
Tar ni bort snabbsvar kommer jag att quitta det här forumet! Så kan man fan inte göra! suxxors! Snabbsvar är the cleavagez mastodonte.

Gardener

Champion
OMG noes!

Man skulle ju kunna låta användaren få välja själv, att behöva göra ett aktivt val att slå på snabbsvarsrutan. Fast det kanske inte tar bort det felaktiga beteendet.

Skulle vara trevligt att ha en ett fullt svarsformulär som poppar upp direkt på sidan.

Gardener

Champion
Previews

krank said:
Jag undrar om det skulle gå att göra till en option... Jag gillar options och modularitet och flexibilitet. Delvis beror det på att jag är minimalist men ogärna vill förvägra någon funktioner de uppskattar... =)
Options är bra, även om det gör saker lite jobbigare att lägga till.

Lite därför jag började hacka in möjligheten att klicka bort rutor och att systemet kommer ihåg det. Då räcker det att man lägger till gömma-knappen så slipper man lägga till specifika options också. Tyvärr funkar det inte riktigt för previews, det skulle kräva en visningsinställning.

Jag håller med om att det kan vara irriterande ibland, på Aktiva Diskussioner. Där det poppar upp en stor preview-blaffa när man drar pekaren över skärmen.

Men jag tycker ändå det är en praktisk funktion. Speciellt i dom fall där det är korta inlägg och det enda nya inlägget i en tråd.

Däremot skulle det kunna göras mindre ivägen. Det räcker om den kommer upp om man hovrar över rubriken, eller kanske nåt ännu mindre.

Sen är det ju en bra sak att låta folk kunna stänga av det helt och hållet också. Om inget annat, för att minska på bandbredden.

Funktionen går faktiskt att stänga av via adminpanelen. Fast det gäller då för hela systemet. Men det borde göra det enklare att lägga till en option per användare.

När vi ändå är inne på att prata nya funktioner... Skulle vara trevligt med en knapp på svarssidan för att automatiskt lägga in inlägget med citering. Ifall man glömt det innan och tycker det behövs.

Skulle även vara trevligt att bara kunna markera ett stycke och få det citerat när man klickar på knappen.

Är det nån som samlar alla idéer som kommer upp här i tråden nånstans? =)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Previews

Gardener said:
Jag håller med om att det kan vara irriterande ibland, på Aktiva Diskussioner. Där det poppar upp en stor preview-blaffa när man drar pekaren över skärmen.
Just där fyller förhandsvisningspopuprutan absolut ingen funktion över huvud taget – eftersom den inte visar mer av inlägget än man redan kan se i inläggslistan.

Väck med eländet!

Gardener

Champion

Dante said:
Gardener said:
Just där fyller förhandsvisningspopuprutan absolut ingen funktion över huvud taget – eftersom den inte visar mer av inlägget än man redan kan se i inläggslistan.

Väck med eländet!
Det gör den visst. Dels visar den mer, dels med rätt utseende (och till och med bilder).

Skulle dock kunna tänka mig att användare skulle få kunna aktivera möjligheten att kunna expandera en förhandsvisning in place. Om man hovrar med musen över texten under rubriken tillräckligt längs så viks en större del av inlägget ut.

Vitulv

Gardener said:
Skulle även vara trevligt att bara kunna markera ett stycke och få det citerat när man klickar på knappen.
Mina tankar har gått precis i samma banor, den funktionen vore kanon.

Vitulv

När vi ändå är inne på platt vs. trådad visning undrar jag om det skulle gå att göra som det var förut, dvs. när olästa inlägg var rödmarkerade i trådad visning. Det funkar inte så bra nu.

Jag använder själv trådad visning, och det blir lite krångligt när man inte ser direkt vilka inlägg man redan läst.

Gardener

Champion
Vitulv said:
När vi ändå är inne på platt vs. trådad visning undrar jag om det skulle gå att göra som det var förut, dvs. när olästa inlägg var rödmarkerade i trådad visning. Det funkar inte så bra nu.

Jag använder själv trådad visning, och det blir lite krångligt när man inte ser direkt vilka inlägg man redan läst.
Eftersom det är en bugg så är det inte det lättaste. Men jag har för mig att hanteringen av lästa inlägg ska vara omskrivet till v8 av systemet. Så förhoppningsvis blir det löst då.

Sen så upplever inte jag det som ett problem, så det uppstår uppenbarligen i olika stor utsträckning för olika personer. En rekommendation från min sida är att använda funktionen "Markera alla trådar som lästa" längst ner på sidan lite då och då.

Gardener

Champion

Vitulv said:
Gardener said:
Mina tankar har gått precis i samma banor, den funktionen vore kanon.
Det är ju en funktion som kan göras helt i javascript direkt i mallfilerna. Så om nån har lite javascript-kunskaper så är det fritt fram.

krank

Gardener said:
Är det nån som samlar alla idéer som kommer upp här i tråden nånstans? =)
Jag tänker skriva en önskelista under v4-5 hade jag tänkt.