CapnZapp said:Visst, men du är i en försvinnande liten majoritet. Skulle tro 9 av 10 som själva säger sig spela rollspel menar någonting annat än bordsrollspel...
Dante said:Bortsett, förstås, från att vi kallar företeelsen »bordsrollspel« i alla våra forumbeskrivningar …
Gurgeh said:Aha, det förklarar saken. Jag brukar inte läsa dem så noga. Men där känns det vettigt att det står det, så att nytillkomna medlemmar fattar vad forumet handlar om.
Kruxet är förstås att det finns massor av saker som »är« rollspel:Gibbon;n6173 said:Ta bort den, av ren princip. Det som kallas "bordsrollspel" ÄR rollspel... det dagens kids kallar rollspel är datarollspel... en avart av rollspel.
Kraetyz said:Du kan vara ett sexuellt rollspel.
Förövrigt har Gubbster T. Pokemon rätt.
Ymir said:äh, det är väl jättekul om folk får för sig att rollspel.nu är en bdsm-sajt?
Pytt. Det är lite som att säga "Det är D&D som ÄR rollspel... det gårdagens kids kallar rollspel är bara en massa avarter av rollspel". Inskränkt och en smula fånigt, tycker jag.Gibbon;n6173 said:Ta bort den, av ren princip. Det som kallas "bordsrollspel" ÄR rollspel... det dagens kids kallar rollspel är datarollspel... en avart av rollspel.
Vad vill du kalla det istället? Samlingsrollspel? Soffrollspel? just prefixet bord- hänvisar vidare till att spelet spelas vid ett bord, med tärningar, karaktärsblad, pennor & papper. Och inte levande rollspel - live, MMORPG - world of warcraft etc.Gibbon;n6173 said:Ta bort den, av ren princip. Det som kallas "bordsrollspel" ÄR rollspel... det dagens kids kallar rollspel är datarollspel... en avart av rollspel.
Ymir said:"Awesomerollspel".
Vimes said:När jag växte upp kallade vi det för "Drakar och Demoner".
Rymdhamster said:Jag tyckte det framkom av ursprungsposten. Jag tror Gibbon vill kalla det för "rollspel".
chrull said:Jag känner rätt mycket lajvare och tv-spelsfolk. Ibland måste man fötydliga att det rör sig om pennapapper-rollspel. Då använder jag ibland bordsrollspel. Men oftast säger jag bara "ja, RIKTIGA rollspel alltså!"
Det låter helt rätt med RIKTIGA rollspel. Det är sen gammalt och det får vi ta och hålla fast vid.chrull said:"ja, RIKTIGA rollspel alltså!"