Nekromanti Ta en paus!

Max Raven

T12-kultist
Jag funderade på det här när jag såg en film igår. I pjäser brukade man ha en paus mellan akter - huvudanledningen har jag för mig var visserligen att scenarbetarna skulle kunna byta scen-delar och att skådespelarna skulle få en chans att byta om.

Det som slog mig var att det kanske kunde finnas annan nytta med det här. Pausen ger andrum till åskådarna av pjäsen och kan bygga förväntan inför en senare akt.

Min tanke är alltså: Det kanske finns en poäng med att ha 'formella' pauser i rollspel. Efter strider, innan Den Stora Konfrontationen, innan de ger sig ner i grottan, etc. Vid naturliga pauser, det vill säga. Det skulle kunna bygga upp spänningen inför nästa del och göra spelare/SL mer fokuserade när de fortsätter.

Kort sagt: Ta en paus!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Max Raven said:
Det som slog mig var att det kanske kunde finnas annan nytta med det här. Pausen ger andrum till åskådarna av pjäsen och kan bygga förväntan inför en senare akt.
Paus har varit en av mina favoritgrejer i flera år. Det brukar bli nästan en i timmen om jag får vara med och styra. Efter pausen kan man återkomma med ny kraft och energi och ta nya fräscha tag.

Nå, det är ju inte alltid så att man vinner på att ta paus ofta. Om krank får spela sånt som krank helst spelar så vore det nog ingen vinst att bli avbruten stup i kvarten. Vill krank ens ha paus alls om han får spela invelsetungt?

Ett par spel, t.ex. Montsegur 1244 och Fiasco, har pausar inlagda redan på det sätt du funderar kring i startinlägget.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy said:
Nå, det är ju inte alltid så att man vinner på att ta paus ofta. Om krank får spela sånt som krank helst spelar så vore det nog ingen vinst att bli avbruten stup i kvarten. Vill krank ens ha paus alls om han får spela invelsetungt?
Faktum är att det är en förutsättning. Inte "stup i kvarten", men varje gång koncentrationen faller (och det gör den!) så tar man en fika/monte pythonpaus en stund för att med förnyad energi kasta sig in i rollen.

Naturligtvis försöker man minimera behovet; det är jobbigt att klättra in i rollpersonens perspektiv igen, men med övning och bra tekniker kan det gå hyfsat fort. Och det är bättre att ta paus än att börja dra dåliga vitsar och larva bort inlevelsen.

Om jag får spela sånt jag helst spela, alltså.

(Eller "helst spelade?" Det var så länge sedan jag spelade sånt eller ens jobbade aktivt för det att jag inte alls vet om jag fortfarande föredrar det som spelare...)

Bassejr

Hero
Det beror på längen på spelmötet. Om man, som vi, hinner spela i totalt tre timmar, är det inte värt det. Enligt mig altså. Men om man håller spelmöten på över 4 timmar kan det vara skönt att ta en paus efter varje 2 timmar eller så. Eller vid behov.

DeBracy

krank said:
Faktum är att det är en förutsättning. Inte "stup i kvarten", men varje gång koncentrationen faller (och det gör den!) så tar man en fika/monte pythonpaus en stund för att med förnyad energi kasta sig in i rollen.
Aha, intressant! Då är jag ju beredd att säga att det är ett universiellt mirakelmedel till dess någon kommer och klagar. :gremsmile:

kranktastic said:
(Eller "helst spelade?" Det var så länge sedan jag spelade sånt eller ens jobbade aktivt för det att jag inte alls vet om jag fortfarande föredrar det som spelare...)
Ja, jag arbetade med gammal info. Höll nästan på att skriva ”nu är det ju länge sen krank ranta om det här sist, men …” :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
Om vi tog pauser hela tiden när vi spelade skulle vi behöva schemalägga slutet på Eon-kampanjen till cirka 2065...

så nej, jag har mina tvivel.

DeBracy

Ymir said:
Om vi tog pauser hela tiden när vi spelade skulle vi behöva schemalägga slutet på Eon-kampanjen till cirka 2065...

Hur ser prognosen ut nu, givet att spelledaren har lämnat landet? :gremlaugh:

Also: sitter alla kvar vid bordet hela tiden när ni spelar? Eller smiter nån iväg på toaletten eller går och hämtar mer te/kaffe/cola när den inte är i scenen?

Sodivra

Champion
Jag tar en paus per möte, helst två. Går ut och luftar mig lite. Mina medspelare gör inte det, på vintern iaf. Jag tycker det är lite oansvarigt av dem! Det står till och med i reglerna.

Men när jag leder, då kommer de inte ha något val!

Mua ha ha ha

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ymir said:

Men vi tar ju pauser då och då, åtminstone när du spelar med nikotinister som mig och Alva.

yokowermland

Warrior
Tycker det beror på vad vi spelar. Blir det skräck så inga pauser då jag i alla fall finner att det förstör stämmningen. SF eller fantasy är enklare att ta pauser i.

Zorbeltuss

Hero
I min förra vampiregrupp, så tog vi ofta hyffsat långa promenader, fika pauser och butikspauser, det enda som sänkte inlevelsen var när spelledaren blev lite för full, så vi gick över till att dricka lättöl, men jag tror inte vi kunnat klara det utan pauserna i vilket fall.

/Zorbeltuss

w176

Förlorad dotter
För mina spelgrupper brukar pauser vara viktigt. Vi använder både mincropauser på bara ett fårtal minuter, halvlånga pauser på en kvart sådär, och lång apuser på över en timme när vi lagar mat och chillar.

Pauser är viktigt, även i fiktionen. Jag hade en spelledare som en gång i tiden försökte speleda genom att alltid ösa på MER DRAMATIK, MER AWESOME, MER KÄNSLA, MER EPISKT, MER! MER! MEEEEEEEEEEEER! I varje scen.

Det höll inte. Även en dramaturlogi behöver pauser och mellan scener som är lugnare och erbjuder utrymme för reflektion och raktion på det som hänt hittils.

Mer pauser!

w176

Förlorad dotter
w176 said:
För mina spelgrupper brukar pauser vara viktigt. Vi använder både mincropauser på bara ett fårtal minuter, halvlånga pauser på en kvart sådär, och lång apuser på över en timme när vi lagar mat och chillar.

Pauser är viktigt, även i fiktionen. Jag hade en spelledare som försökte speleda genom att alltid ösa på MER DRAMATIK; MER DRMATISK, MER KÄNSLA, MER EPISKT, MER! MER! MEEEEEEEEEEEER! I varje scen.

Det höll inte. Även en dramaturlogi behöver pauser och mellan scener som är lugnare och erbjuder utrymme för reflektion och raktion på det som hänt hittils.

Mer pauser!
För att göra min obligatoriska avstickare för att dra paraleller mellan bordsrollspelshobbyn och lajvhobbyn så förlitar sig lajv främst på att pauser i dramaturgin även funkar som pauser för deltagarna off också.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Pauser är bra, men långkörare utan pauser kan också vara rätt underhållande.

På många sätt är ett av mina favoritspelmöten en sexton timmar lång maratonsesion (men en kortare matpaus i mitten) som bestod av kaos och förvirring där vi i slutet kände oss precis lika slitna och virriga som våra rollpersoner säkerligen måste varit och det skapade en väldigt sällsam känsla av total inlevelse i spelet...

Det sagt så är jag för pauser =)

w176

Förlorad dotter
Rymdhamster said:
Pauser är bra, men långkörare utan pauser kan också vara rätt underhållande.

På många sätt är ett av mina favoritspelmöten en sexton timmar lång maratonsesion (men en kortare matpaus i mitten) som bestod av kaos och förvirring där vi i slutet kände oss precis lika slitna och virriga som våra rollpersoner säkerligen måste varit och det skapade en väldigt sällsam känsla av total inlevelse i spelet...

Det sagt så är jag för pauser =)
Jag tror det snarare handlade om att ni inte hade explicita pauser, inte att ni inte hade pauser. För... Jag misstä nker stark att folk både tog mentala pauser, och praktiska pauser under spelpasset. Om inte annat för att ni behövde pissa.

Max Raven

T12-kultist
Ja, jag tror att w176 har rätt om det - vi tar ju ickeformella pauser. Och pauser/andningsrum inuti spelet om inte annat(det är oftast inte högoktanig episkhet i varenda scen, jag kan inte tänka mig att sånt går att upprätthålla i längden). :gremsmile:

Att ge andrum känns f ö som en grej spelledare bör känna till.

Simon

Swashbuckler
Jag kan nog inte tänka mig att spela utan pauser, typ en gång i timmen. Tycker det är en förutsättning för att spela såpass koncentrerat som jag tycker det ska vara runt bordet.

DeaLucia

Veteran
Det brukar inte bli mycket officiella pauser i min spelgrupp. Självklart ges alltid tid till toabesök och fika-hämtande (livsviktigt). Och så behövs andrum i spelet. Ibland tar vi helt enkelt och medvetet sitter och chillar i karaktär och bara tar det lugnt en stund.

Och behövs en paus så tar vi paus. Antingen som grupp (händer inte ofta) eller själva om vi inte är aktiva just då. Har själv behövt gå och ta en powernap mitt i ett spel till och med.

Om vi spelar under kväll/natt så börjar vi oftast med att äta tillsammans. Sen laddar vi upp med fika som håller oss vid liv under själva spelandet.

Om vi spelar under dagen och fram tills kväll/natt så tar vi en paus när det känns lämpligt. Alltså när alla tycker det är dags för mat och det passar in i spelet.
Vi vill inte lämna spelet om vi är mitt uppe i något ju!

Men annars så kör vi på ganska hårt. Vi har en tendens att bli så inne i spelet att vi totalt glömmer bort det där med tid och sömn. :gremtongue: