I Trail of Cthulhu är det en crit-effekt om du kommer upp i 8:a, spelarna brukar vilja ge dubbel skada. Vilket är lite tråkigt kanske att göra mot spelarna. Det är roligare att sakta bryta ner karaktärerna än att döda av dem eller göra dem ospelbara. Så gjorde denna tabell för att ha något att falla tillbaka på:
Skador 1d10
1: Handskada, kan inte använda handen...oklart hur läng. Slå 1d6: 1-2 =1d3 fingrar stryker med.
2: Inre skador 1extra hp vid varje träff
3: Skadade organ -1d3 hp permanent
4: Ansiktsskada: 1:Ögonskada - halv sense trouble 2: Trasigt öra: -1 på Flattery, och Ressaurence 3: Stort ärr - halv shadowing +1 intimidate 4: 2d6 Utslagna tänder +1 psykisk åkomma, såsom nattskräck.
5: Benskada halv athletics, träffas lättare
6: Kroppsskada: tappa 3 poäng general abilities permanent eller chansa och slå 1d6 poäng.
7: Näradöden upplevelse tappa 3 poäng stability eller eller chansa och slå 1d6 poäng .
8: Blodförlust, tre lyckade första hjälpen på 4+, 5+, 6+. Förlorar 1hp per minut. Får försöka 2 gånger per minut. Svårighetsgraden höjs inte.
9: Fullträff: Svimmar tills någon väcker, first aid 4+.
10: Huvudskada tappa 3 poäng investigator abilities permanent eller slå 1d6