Tabeller för att personifiera dystopiska mega rymdskepp och dess besättning - Nu på Svenska!

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
4,460
Location
Stockholm
För ett tag sedan skapade jag den här tråden Tabeller för att personifiera dystopiska mega rymdskepp och dess besättning - till 40k och liknande med resultat för att snabbt kunna skapa ett skepp med karaktär. Man rullar så många gånger som det behövs, kanske kombinerade med tabellerna för skeppets historia och maskin-ande personlighet som finns i Rogue Trader RPG grundboken och/eller tabellen för servitors i Only War: Shield of Humanity för att ge skeppets servitors något som sticker ut. Den tabellen är skriven på engelska, för att jag ursprungligen planerade den för ett engelskt forum, nu gör jag om den tabellen fast på svenska - och med flera av resultaten något omskrivna för extra inspiration eller möjlighet att snabbt välja en orsak till resultatet istället för ett "du är kreativ, kom på varför" resultat som flera av dem i början var.

1. Bortsätt från säkerhetsdörrar där dessa behövs så finns inga dörrar ombord, istället avskärmas olika utrymmen med hängande tyg, pärlgardiner eller vikväggar.

2. De nobelt döda av [ besättningen | officerarna | Mekanicus kyrkans medlemmar (prästvigda som lekmän) | skeppets rymdfödda ] görs till servoskallar med liknande uppgifter som de hade i livet.

3. De [ två | tre | fyra | åtta, fördelade mellan skeppets olika delar ] olika arbetsskiften är olika kaster, med olika sätt att göra saker, följande olika traditioner, och fallande under olika lagar.

4. En gång, efter att en stor förlust av besättningsmän, tog skeppet in en stor grupp folk från en [ arkivvärld | civiliserad värld | feodalvärld | agrivärld ] för att återbefolka skeppet. Många av traditionerna och övertygelserna från den planeten lever vidare generationer senare bland den nuvarande besättningen.

5. Fartyget är uppdelat i olika sektioner med portalerna till varje sektion bevakade av stridsservitorer, edsvurna gardister, och/eller liknande – på båda sidor av genomgången. För att passera genom en portal måste alla – oavsett rang, även de högsta officerarna – göra en specifik ritual framför vakterna, både för att få den att öppnas och för att förhindra att vakterna anfaller.

6. Servo-skalle kopplade cybermastiffer patrullerar skeppets korridorer och attackerar alla människor eller djur som inte bär rätt identifikationer i form av: [ någon av standardbesättningsuniformerna | implanterad sändare | identifikationshandling (servoskallen kommer att fråga efter dem innan de attackerar | aquilan stolt och synlig någonstans på deras kropp ].

7. Tekprästerna ombord har en speciell vördnad för en av fartygets komponenter (om fartyget har några arkotekniska delar kommer det att vara den) och reparerar alltid den först, före andra delar om fartyget är skadat.

8. Besättningen är indelad i [ klaner | arbetargäng | skrån | geografiska områden ] som rutinmässigt slåss mot varandra i ritualiserade konflikter.

9. En anmärkningsvärd stor del av besättningen består av abhumans, av [ ogryn | råttlingar | djurfolk | nattfolk ]. De anses fult ut vara en del av besättningen (om kanske något snedsedda) och delar av fartyget har modifierats för att passa dem bättre.

10. Majoriteten av besättningen tittar på eller deltar i en specifik sport på fritiden och det hålls årligen sportcuper där idrottslag från olika delar av fartyget spelar mot varandra. Det kan eller kanske inte finns huliganer, men det kommer absolut att bli upplopp om spelen skulle förbjudas.

11. Standardbesättningsuniformen ser ut som [ stereotypa husa- och butlerkläder | piccolo uniformer | hanboker | Emirates Airways flygvärdinna uniformer ].

12. Skeppet tillhörde en gång ett Riddarhus och har servicedockor, reparationsdockor, och träningshallar för Riddar-Titaner. Dessa tas om hand om och hålls i åtminstone fungerande skick, besättningen kommer inte att ta bort dem, även om dessa utrymmen kunde nyttjas bättre om de oanvända maskinerierna togs bort.

13. Skeppet har ett zoo för [ kaptenens | officerarnas | hela besättningens ] förströelse och undervisning.

14. Trådlös kommunikation fungerar inte ombord på fartyget – kom-snäckor, mobila voxkastare och liknande ger bara statik i bästa fall, i värsta fall är det något som pratar och skriker i andra änden – så all kommunikation måste ske genom fartygets kommunikationskabelnätverk.

15. Droit-du-seigneur är en lag ombord på fartyget, med den högsta officeren som herren med rätten.

16. En sorts farliga bestar stryker omkring skeppets korridorer och endast de högre officerarna får jaga dem. Det är brottsligt att döda en om man inte är deltagare av en officersled jakt.

17. Fartygets servoskallar bär [ venetianska masker | venetianska masker och peruker | peruker | hattar associerade med deras uppgift ].

18. Luften i stora delar av fartyget är giftig och gasmasker är standardutrustning bland besättningen.

19. Det finns en fika-tradition på fartyget, under den tiden stannar allt bortsätt från det nödvändiga, ignorerande "alle man"-situationer.

20. Under en tid reste några Adeptus Astra med skeppet. Detta var för 1T8 generationer sedan, området där de vistades har blivit en helig plats för besättningen och det finns pilgrimsfärder till det från hela fartyget.
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
4,460
Location
Stockholm
21. Över hela fartyget finns det gladiatorgropar där bestar, fångar, proffs, och hoppfulla (eller desperata) amatörer slåss till resten av besättningens nöje.

22. På grund av [ problem i byråkratin | ovanlig sockelmodell | en tidigare kvartermästare glömde ta upp det med sin efterföljare och sedan dess har skeppets kvartermästare inte vetat att de har bland sina uppgifter att få in nya glödkulor | en botbulla rörande dessa från en tekbiskop skeppet hade förargat ] så har man inte kunna ta in några nya glödkulor. Detta har gjort att varje gång en glödkula har gått ut, blivit för svag eller börjat flimra på bryggan eller annan viktig del av skeppet så har man bytt ut den mot en fungerande glödkula från någon av skeppets mindre viktiga delar, lämnande dessa delar i mörker eller med dålig belysning i bästa fall.

23. Innertemperaturen på fartyget är ovanligt över/under standard, möjligen obehagligt sådan. 1) ovan; 2) nedan; 3) båda, men inom olika områden.

24. Tempeldansare är en del av alla större heliga ritualer, både kejsar-kyrkans och Mekanikus.

25. Positionen som [ skeppsfaktotum* | chefssignalist** | eterjunkare*** | kvartermästare**** ] kan endast hållas av dvärgar.

26. Det finns en gåvokultur bland besättningen. Alla ger gåvor till varandra första gången man möts, när man besöker någon, när man träffas igen efter en tid, med mera.

27. Sprit över fartyget finns getton befolkade av en minoritetskultur som följer andra traditioner, och möjligen även lagar, än resten av besättningen.

28. Ytterst rigitt klassystem bland besättningen.

29. Att göra aquila-tecknet när man står framför, eller bara passerar, en ikon eller idol är något alla gör. Att inte göra det kan förlåtas om man har bråttom men det ses som misstänkt att upprepade gånger ignorera att göra tecknet när man före eller passerar en ikon eller idol.

30. Skeppets huvudrum och korridorer är täckta av troféer och praktföremål från ett ärorikt förflutet, allt nu sönderfallande och täckta av damm.

31. De flesta lastrum och korridorer ombord på fartyget är mycket kompakta med minimalt utrymme att röra sig på. [[ Tänk ubåtsfilmer ]]

32. Officers skor har alla klackar och plattformar, ju högre i rank desto högre klackar och plattformar.

33. Fartyget tillhörde en gång en Titan Legion och har all utrustning för att lagra och reparera minst en mindre Titan – typen av Titaner och hur många skeppet kan transportera bestäms av SL. Titan-dockorna hålls i åtminstone fungerande skick och besättningen kommer inte att ta bort dem men har inga problem att lagra saker i dem. Om Adeptus Mekanicus får reda på Titan-innehaven kan de reagera som om skeppet hade en arco-tech-del.

34. En flock/stam av jokaero bor på skeppet. Besättningen ser dem som lyckobringande, och kommer att reagera våldsamt på alla försök att skada, döda eller ta bort dem – sedan är ju den detaljen att jokaeroerna själva inte har något problem att göra sig av med vad de uppfattar som direkta hot. Skeppets tekpräster [ tolererar dem och deras tek-mixtrande men mer utav en förståelse om att de nog skulle ha hela besättningen mot sig än någon typ av acceptans av xeno-gruppen | ser dem som välsignade av Omnissiahan och allt de gör är del av någon outgrundlig plan | tillhör en xenofil sekt och försöker katalogisera allt jokaeroerna gör | ignorerar dem. Resten av besättningen vet inte varför och vill inte fråga om varför, det kan vara så att jokaeroerna använder någon typ av maskerings teknologi och uppmärksamma tekprästerna om dem kommer att göra att tekprästerna inser att de är där ].

35. Fartyget användes i århundraden för att transportera och understödja ett astra militarum regimente från en specifikt [ isvärld | ökenvärld |träskvärld | stäppvärld ]. Fartyget har justerats för att passa boende och tränings preferenserna för den planetens AM-regementet.

36. Alla medlemmar i besättningen har omfattande tatueringar, ärrmärken och/eller brännmärken på sina kroppar. Dessa är del av ett historiesystem, som berättar individens historia. De [ klär sig minimalt för att visa upp sin historia för alla att se | anser att det är något väldigt intimt att visa sin livshistoria och täcker sin kropp utanför släkt och goda vänner ].

37. Skeppets kvinnor är mycket sexuellt aktiva med utomstående när de får möjlighet, för att förhindra inavel.

38. Fartygets innerbelysning är alla bakom [ röda | blåa | gröna | lila ] kupor, vilket badar korridorerna och rummen i denna färg. Många ur besättningen finner det konstigt att röra sig på ytor med ofärgat ljus.

39. För att få nytt blod till skeppet tar besättningen och köper, tar in, samt kidnappar alla barn som de kan få tag på när de är i hamn.

40. En sanguiansk dödskult av noterbar storlek och förmåga finns ombord. Kunskapen om dem är [ öppen och känd av alla ombord | en öppen hemlighet | bara känd för ett fåtal ].

* High Factotum
** Master of The Vox
*** Master of Etherics
**** Purser

Med tack till @Leon för översättningarna av titlar.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
4,460
Location
Stockholm
Skulle vilja ha förslag på alternativ för några av de kommand inläggen, vad föreslårfolk istället för "xxx"?:
* Majoriteten av skeppets prästerskap tillhör en av de esoteriska, men fortfarande accepterade (för nu), fraktionerna av kejsar-kyrkan. De [ dyrkar Guda-Kejsaren i aspektet av en befjädrad orm | tillhör Uniatkyrkan och alla deras präster är även tränade tekpräster, detta skapar vissa slitningar med skeppets officiella tekprästerskap som inte tillhör Uniatkyrkan | xxx | xxx ].

* Majoriteten av skeppets tekniska präster tillhör en av de esoteriska fraktionerna i Mechanicus. De [ tillhör Uniatkyrkan och alla deras präster är även tränade kejsar-präster, detta skapar vissa slitningar med skeppets officiella kejserliga prästerskapet som inte tillhör Uniatkyrkan | xxx | xxx | xxx ].
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
4,460
Location
Stockholm
41. Majoriteten av skeppets prästerskap tillhör en av de esoteriska, men fortfarande accepterade (för nu), fraktionerna av kejsar-kyrkan. De [ dyrkar Guda-Kejsaren i aspektet av en befjädrad orm | tillhör Uniatkyrkan och alla deras präster är även tränade tekpräster, detta skapar vissa slitningar med skeppets officiella tekprästerskap som inte tillhör Uniatkyrkan | är extremt mysteriekultiga, med många och ofta långa ritualer, och använder många geometriska och/eller esoteriska symboler för sina kläder och lokaler. De har inge förväntningar på att lekmän ska ha någon idé rörande vad deras ritualer, böner och psalmer betyder | xxx ].

42. Majoriteten av skeppets tekniska präster tillhör en av de esoteriska fraktionerna i Mekanicus. De [ är besatta av numerologi, beräkningar av numrens betydelse, undvikanden av dåliga nummer och utföranden av viktiga handlingar vid gynnsamma nummer | tillhör Uniatkyrkan och alla deras präster är även tränade kejsar-präster, detta skapar vissa slitningar med skeppets officiella kejserliga prästerskapet som inte tillhör Uniatkyrkan | har ett ogillande över det normala för det organiska, vilket tar form av att de inte tillåter några i sina domäner som inte har sina organiska delar täckta av cyber’ eller lufttäta dräkter. De kan också inte röra vid organisk materia utan en hel del reningsritualler både före och efter händelsen | rådfrågar alltid de arkaiska Pila Magica 8 orakel sfärerna inför alla beslut ].

43. Benen från besättningens döda tas tillvara för att göra föremål, och som byggnadsmaterial.

44. Ett utarbetat kast-system bland fartygets besättning. Det är omöjligt att byta kast, och äktenskap mellan kaster är förbjudet (med vissa komplicerade undantag), och även älskog mellan kasten är något straffbart.

45. Fartyget har i generationer sysslat med kätterskt, och därför hemlig, handel med en oren xeno-grupp (eller till och med mer än en). Mycket xeno-tech, av mindre kättersk slag, kan hittas bland besättningen. Kanske har delar av besättningen (om inte, ve och fasa, alla) fått med sig några konstiga traditioner, och kanske till och med idéer, från xeno-gruppen?

46. [ Oxar och hästar | elefanter | jakar, ponnyer, och krootoxar | ogrynar ] används som ersättning för förstört maskineri, där det är möjligt, över hela fartyget, samt som allmänna rid- och dragdjur.

47. Grotzer infekterar fartyget och det är inte möjligt att bli av med dem utan att helt stänga av fartyget under en längre tid. Under ombordstigningen hjälper de till med försvaret eftersom det också är deras hem.

48. Dueller rörande heder är vanliga bland besättningen. Beroende på omständigheter så är duellerna till: första blodsdroppen, någon ger upp, första djupare såret, eller döden.

49. Fartyget har ett [ skrå | gille | kast | klan ] av värdinnor som fungerar som guider för gäster och besättning som rör sig utanför sina designerade sektioner av skeppet. De har också uppgiften att fungera som [ geishor | skeppets legala prostituerade | äktenskapsmäklare | bärare av skeppets historia och förmedlare av den ].

50. De ärorikt döda mumifieras och hålls nära de levande, så att de senare kan fråga dem om råd. Vid specifika helgdagar och ritualer tas de död ut ur sina gravar och nischer och bärs runt.

51. Mycket av fartygets inre belysning kommer från självlysande djur och/eller växter.

52. [ Alla | officerare | Kabel kamarillans medlemmar | eterjunkares underlydande ] går runt maskerade. Maskens utformning beror på bärarens roll och plats i hierarki. Att visa ditt nakna ansikte ses som något väldigt intimt bland dem.

53. Skeppets [ besättning | officerare | kanonjärer | köks- & serveringspersonalen] är mycket krigisk, de är alla är tränade i att slåss och ivriga att visa sin stridbarhet. Interna konflikter (antingen mano-a-mano eller grupper mot grupper) för att deltagarna ska visa vem som är överlägsen är vanliga.

54. Större mängd av besättningen än normalt (för skeppets typ) är cybernetiskt modifierade för att bättre kunna utföra sin uppgift.

55. Fartygets navigatörer och deras livegna umgås med resten av besättningen ovanligt ofta. Möjligen har besättningen tagit upp några av Navigatorhusets sätt och traditioner.

56. Vatten, eller åtminstone rent vatten, är sällsynt och ransonerat. Möjligen representerar fartygsvalutan ombord mängder vatten.

57. Besättningen är uppdelad efter könslinjer, där varje kön har sina traditionella uppgifter, vilket medlemmar av det andra könet inte får utföra.

58. Skeppets huvudkultur förespråka enhet och undvika dualitet. Det leder till att besättningen (män så väll som kvinnor) försöker framstå så lika som möjligt och att eventuella markeringar som behövs för att visa rang eller plikt är minimalistiska.

59. Journalföring ses som mycket viktigt ombord på fartyget. Sannolikt för varje arbetsstation och arbetargäng sina egna register; möjligen är större områden av fartyget upptagna av registerbiblioteken.

60. De flesta av fartygens religiösa riter involverar blodsgjutande späkelse.
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
4,460
Location
Stockholm
61. Narkotikaanvändning är mycket vanligt ombord, både för rekreationsbruk och för att förbättra besättningsmedlemmarnas förmåga att utföra sina uppgifter.

62. Fartygets besättning är mycket misstänksamma och isolationistiska mot utomstående och försöker ha så lite som möjligt med dem att göra. Möjligen finns det reningsritualer som besättningsmedlemmar måste göra efter att ha interagerat med de som inte är av fartyget, eller till och med ritualer för något område som är förorenat av utomstående, och/eller de får endast interagera med utomstående när de är klädda i vakuumförseglade tomrumsdräkter.

63. Fartygets olika regioner och avdelningar har märkbart olika accenter, slangar och talesätt.

64. Fartyget var i generationer främst ett passagerarfartyg och det kan fortfarande ses i hur många delar av skeppet är planerat, dess inredning, och i besättningens kultur.

65. Stor mängd ohyra och skadedjur. I skeppets skummare delar används de som föda och till djurhetsnings underhållning. Brödraskapet för Skadedjursbekämpning är [ en politisk kraft ombord | avstjälpningsplats för besättningens småförbrytare, missbildade, och de som förargat officerare för mycket | uppenbart råttfolk-abhuman i lösa kläder med djupa koppor, resten av besättningen (antingen i vanföreställning eller kayfabande) ignorerar detta och påstår att de ”bara är lite långa i näsan och stora i framtänderna, och ja lite håriga, men det betyder ju inte att det är något egentligt konstigt med dem” | xxx ].

66. utspridda över skeppet finns många teatrar och musikhallar (i varierande storlek) för besättningens underhållning.

67. Besättningskulturen är mycket strikt och korrekt, där anständighet är viktigt, med undantag för vissa [ högtider | områden ] där de delvis, eller till och med helt, kan släppa loss.

68. De flesta av fartygets interna vox-enheter är servitorbaserade.

69. Trädgårdsskötsel anses vara en viktig fritidssysselsättning bland besättningen. Officerarna har förmodligen stora personliga trädgårdar medan enkla besättningsmän försöker ta hand om en eller flera krukväxter, och/eller dela en trädgårdstomt med sin familj eller arbetargäng. Eventuellt tävlar officerare, besättningsmän, och/eller arbetargäng med varandra om vem som kan skapa den vackraste trädgården.

70. Besättningen är mycket demokratisk med ledaren för varje arbetargäng, milisenhet och liknande valda av hens underordnade istället för att utses uppifrån. Det finns också en allmänkultur av diskussion, och eventuellt röstning, om viktiga beslut – när det finns tid förstås, ingen förväntar sig att man ska stanna upp och rösta mitt under en attack eller skrovskada. Ett beslut fattat utan att först ha iallafall diskuterat och rådfrågats runt anses vara ohemult.

71. Över hela skeppet finns det många läggare av Kejsarens tarot för att ge insyn om framtiden, så väll levande som mekaniska, och de flesta av besättningen besöker dem för allmän vägledning minst varje vecka, samt inför för alla viktiga beslut.

72. En ceremoniel parad färdas kontentan över hela skeppet oavbrutet, vad besättningsbefolkningen vet så har den alltid pågått och om parade skulle sluta så har skeppet förlist (eller kommer förlisa, beroende på vem du frågar).

73. Vissa områden på fartyget hålls skinande rena medan andra områden tillåts samla damm och smuts.

74. Det finns ett slavkast av förtryckta abhumans (ogryner, beastmän och/eller liknande) ombord på fartyget som används för tungt och/eller dödliga arbetsuppgifter, samt som drag- och lastdjur.

75. Vadslagning och hasardspel är besättningens huvudsakliga underhållning. Även om det finns sanktionerade vadhållningshus, så finns det sannolikt många illegala spelhålor spridda över skeppet.

76. Många av fartygets korridorer och rum är översvämmade med vatten, kanske bara ankeldjupa eller kanske hela området är under vatten.

77. Alla icke-väsentliga komponenter fungerar genom besättningsmän, servitors och dragdjurs hårda arbete. De uråldriga maskinerna som en gång gjorde detta [ är borta | går inte att reparera | ingen vet hur man aktiverar dem ].

78. Stort antal större växtätande/allätande djur (som kor, groxar, storsvin, lobobstrar eller struthids) hålls ombord på fartyget för mat, material och underhållning (ex. djurhetsning, ”tjurfäktning”, uppträdanden, m.m.).

79. Massor av glasdörrar och fönster i innerväggarna och dörrarna, kanske till och med hela innerväggar fartyget. Beroende på vilken del av skeppet är de helt genomskinliga (släpper igenom ljus och ger uppsyn) eller bara halvt (bara ljus). Materialanvändningen är möjligen inte egentligt glas utan något annat transparent/halvtransparent material.

80. Många av fartygets väggar är målade med dekorativa mönster eller scener. Möjligen tror besättningen och/eller tekpräster att de måste lagas om de blir skadas eller så kommer fartygets maskinanda att bli arg.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
4,460
Location
Stockholm
81. Fartygets stridisar använder inte någon form av eld-/lasvapen med kortare räckvidd än gevär. Möjligen är det kastvapen och/eller hand-armborst som används för attacker på kortare avstånd.

82. Enligt [tradition | dekret ] måste fartyget ha Navigatörer från två olika Navigator Hus ombord.

83. Trä har använts i stora mängder som internt konstruktionsmaterial och för dekoration.

84. En av Kejsar-kyrkans många klosterordnar har ett kloster ombord på skeppet. Ordernssyskonen [ anses vara en del av besättningen med allt vad det innebär | anses stå utanför besättningen och används bl.a. som neutrala medlare under interna konflikter | består i majoritet av de besättningsmän som har blivit för slitna för att kunna utföra sitt verv och spenderar nu sin tid med böner, försökt till konsthantverk och omskötande av klostrets trädgårdar | är långt mycket fler än vad de tar in från besättningens gamlingar och oönskade barn. Besättningen har många historier om att det en fråga om att de lever extremt länge (hur beror på berättaren), till att orden inte har något kyskhetslöfte (eller konstant bryter det), eller att de har tillgång till tekno-ockult klonings teknologi ].

85. En eller flera av fartygets komponenter har sitt ursprung från ett annat fartyg och tycks ibland göra uppror mot dess nya omgivning.

86. Huvuddelen av besättningen är i sin kultur, samhälle och förståelse inget annat än barbarvärldare. Endast kapabla till att göra sin plikt tack vare rituell träning och övervakande officerare, men utan något uns av förståelse eller insikt. Klanmentalitet, blodsfejder och hedersmord mellan grupperna och individerna i besättningen är vanliga.

87. Sten har använts i stora mängder som konstruktionsmaterial och för dekoration.

88. En stor asteroid har varit inbäddad i fartygets sida i generationer. Av någon anledning (det skulle få skeppet att explodera; det har alltid funnits där; ett dekret av en galen Engineer Prime) kan det inte tas bort, istället har skeppet reparerats på ett sådant sätt att asteroiden nu är helt och hållet en del av skeppet.

89. Besättningen tror på eugenik och vem som får skaffa barn med vem (eller ska, i flera fall) följer avelsprogram. De vet egentligen inte riktigt vad de gör, och det är möjligt att de försöker förföra, kidnappa och/eller andra sätt att få genmaterial från utomstående med de till synes rätta egenskaperna.

90. Växter, lavar och/eller svampar frodas vilt över hela fartygets inre, med eventuellt vissa områden som helt igenvuxna.

91. Numerologi är viktigt för besättningen, med vissa siffror som ses som bra och andra som dåliga. Allt som involverar det dåliga numret undviks, till och med till att lämna saker bakom sig så att det inte motsvarar ett dåligt nummer i belopp.

92. Ständig psalmsång av en noterbar del av besättningen.

93. Medlemmarna av besättningen är alla prydda med smycken, och mängden smycken ökar med rang.

94. Det finns inga passagerarhytter; istället förväntas passagerare bli inkvarterade som gäster av besättningen i sina hytter. Ju viktigare/betalande passagerare desto högre besättningsman är de gäster till.

95. Renlighet är mycket viktig, både verklig och symbolisk. Besättningen kommer inte att äta eller röra saker som de anser vara orena. Det finns [ massor av reningsritualer för att få "orena" men användbara saker att uppfattas som rena för besättningen | ett kast av orena som tar hand om alla smutsiga uppgifter och tar hand om andra orena föremål, de får inte röra vid någon av besättningen inte av deras kast ].

96. Områden med skadligt hög strålning finns på fartyget.

97. En stor mängd, om inte hela besättningen, är tränade i Adeptus Mechanicus mindre hemligheter. Detta gör dem till antingen Mechanicus lekmän, eller kättar beroende på hur de använder sin kunskap.

98. På grund av [ avsiktlig design | oräkneliga modifieringar och reparationer ] så är skeppets inre rena labyrinten, med få (om några) raka vägar. Det finns möjligen ett helt skrå (eller likanade) vägvisare vars enda uppgift är att känna till skeppets vägar.

99. Livsmedel används som valuta bland besättningen, ju ovanligare maten är desto mer är den värd.

100. Rymdmansvisor och musik används ständigt av besättningen för att hålla rytmen i sitt arbete. [ Det pågår möjligen också mycket musik och sång som underhållning | annan musik är förbjuden så att inte störa rytmen hos de arbetande rymdmännen ].
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
4,460
Location
Stockholm
101. Besättningen är kusligt tystlåten.

102. Besättningen kannibaliserar rituellt sina hedrade döda.

103. Höggotisk är skeppets lingua franca.

104. Besättningens gör läder och pergament av sina dödas hud.

105. Besättningens uniformer och rustningar är av hög kvalitet och dekorerade.

106. Besättningens uniformer och rustningar är enkla och dystra färgade men av hög kvalitet.

107. Trädgårdar, både för mat och syre (och möjligen avslappning), [ är utspridda över hela fartyget. | i form av en (eller flera) långa trädgårdar som går från fartygetsfören till början av akterraketmotorerna ].

108. Större mängd servitorer än vad som är vanligt.

109. I vissa delar av fartyget fluktuerar gravitationsplattorna, vilket gör att områdena plötsligt förlorar det mesta av sin artificiella gravitation, om inte all.

110. Vissa områden på fartyget har permanent låg gravitation.

111. På fartyget, som i många världar i Imperium, tenderar familjer att specialisera sig på en given uppgift, deras plikter fördes vidare genom generationerna, med utökade klaner som omfattar ett större område av fartygets uppgifter.

112. Samhället ombord på fartyget är mycket stratifierat, där varje medlem av besättningen har en mycket specifik roll och uppsättning ansvarsområden, såväl som en strikt befälsordning.

113. När fartyget är stillastående i verkliga rymden hugger besättningen ut statyer och/eller strukturer ur närliggande asteroider.

114. Stora delar av fartygets korridorer, rum och liknande har sina väggar och tak täckta av färgglada tyger.

115. Skeppet har en stora mängder ghiliamer och/eller skrovgastar. Det finns en "vapenvila" mellan dem och besättningen. Vid bordningar hjälper de till med försvaret, eftersom skeppet också är deras hem.

116. Statyer kantar väggarna i alla viktiga korridorer och många av de mindre viktiga.

117. Helgedomar, i alla möjliga olika storlekar, finns överallt på skeppet.

118. Spelar ingen roll hur desperat matsituationen blir ombord så kommer man aldrig att slakta alla kölsvin.

119. Luften ombord på fartyget är tunn, vilket gör syresatt luft till en uppskattad vara.

120. Stora kelpskogar, med bambu liknande stjälkar, fyller fartygets hydrofarmer och mycket av besättningens kläder, vardagliga föremål och mat är kelpbaserade.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
4,460
Location
Stockholm
121. Skeppets samhälle är fyllt av intriger på många, om inte alla, nivåer. Dessa intriger kan bara vara vänskapliga tävlingar eller så kan de vara dödliga och infernaliska där död eller ruin är ett alltför vanligt slut.

122. Officersklassens liv är fullt av en ständig följd av baler, middagsbjudningar, storslagna kröningar, och andra till synes lättsinniga formaliteter av social och/eller symbolisk betydelse.

123. Fartyget drivs under ett feodalt system där fartyget är uppdelat i 'gods' och varje gods ägs av en 'frälse' som har svurit trohet till fartygets kapten-herre. De frälse har fria händer när det gäller själva driften av godsen-områden så länge tjänstgöringen blir gjord.

124. Som en del av fartygets vattencirkuleringssystem distribueras återvunnet vatten via ett sprinklersystem, så det "regnar" mycket. Sprinklersystemet är också en del av brandsläcknings- och kontrollsystemet.

125. Det finns en noterbar rivalitet mellan skeppets olika arbetargäng och skrån sinsemellan, och en gäng-/skråmästare skulle inte tänka på att sabotera eller mörda sina rivaler, eller kidnappa hela arbetslag för att hjälpa till att uppfylla deras produktionskvoter.

126. En kväljande dimma fyller många av korridorerna och de större lastrum, det är ett växtbekämpningsmedel som skapad av fartygets tekpräst-alkemister för att hålla de aggressivt snabbväxande invasiva lavarna och annan växtlighet på avstånd. Dimman ska inte vara skadlig för människor, åtminstone är det vad alkemisterna säger.

127. Romantisk uppvaktning på skeppet består ofta av en följd av rituell strider mellan de två parterna.

128. Delar av fartyget spärras av eftersom det har tagits över av flora och fauna från en storslagen zoologisk trädgård som gick snett. Det har gjorts försök att få bort grönskan men det höll envist ut och nu, några generationer senare, är det bara lättare att låta det vara än att bli av med.

129. Vissa typer av metaller anses vara mer heliga än andra på fartyget, så området där den metallen används är automatiskt mer heligt än andra. Dessa metaller används också som dekoration för båda prästerskapen.

130. Officerarna förväntas hålla offentliga tal regelbundet för att upprätthålla ordningen, framföra de nyheter om skeppet som har godkänts för spridning, och generellt visa sin närvaro.

131. Fartyget användes i generationer främst för att frakta döda och döende till gravvärldar och det kan fortfarande ses i hur många delar av skeppet är planerat, dess inredning, och i besättningens kultur.

132. Massor av keruber. De mest [ spelar ut allegoriska pjäser av religiös karaktär (troligen, det är inte alltid så tydligt) | spelar instrument och sjunger (eller åtminstone ge intryck av det medan musiken kommer från halvdolda högtalarimplantat) | göra små korrigeringar och enkla reparationer av fartygets infrastruktur, de dammar också alla högt belägna områden | jagar ohyra. Och då och då försöker de äta sitt fångade byte ].

133. Skeppet förfaller. Dess strukturer knakar och spricker, dess uråldriga storhet ruttnar. Småkorruption, apati och långsamt förfall finns över allt, försummelse och långsamt förfall markerar många av skeppets däck och utrymmen.

134. Det finns 1T6 maskerade mystiker som kommer och går i skeppet. Ingen vet var de bor eller hur de bara kan dyka upp och försvinna efter behag. Besättningen har stor vördnad för dem och lägger stor vikt vid deras mer eller mindre kryptiska råd och vägledningar. Möjligen är de xenos (som eldar) men det är inte något som är uppenbart.

135. Skeppets befolkning har en mycket ritualiserad vendetta- och blodsutgjutelsekultur, där mord är lagliga så länge det görs av yrkesmördarskråmedlemmar, du har fyllt i de rätta formulären och kan åberopa de rätta rättigheterna.

136. Officerare och deras efterapare har alla dekorativa husdjur. De högre officerarna har ofta tjänare som följer dem bärande runt eller ledande deras husdjur.

137. Ett barn bland besättningen förblir namnlöst tills en namngiven besättningsmedlem dör då hen får den dödes namn. Därefter spenderas barndomen att lärt sig de uppgifter och noterbara manér som tidigare bärare av namnet har haft, samt viktiga händelser i de tidigare namnbärarnas historia. Det förväntas att barnet, när det väl vuxit upp, kommer att fylla samma roll som de tidigare bärarna av henoms namn har haft.

138. Endast de högsta officerarna och skeppsknektarna får bära skjutvapen, samtidigt som alla i besättningen bär minst en kniv. Möjligen kan du identifiera en besättningsmans position, fackförening, guild och liknande genom vilken typ av kniv hon bär och dess kvalitet.

139. En sällsynt men inte alltför ovanlig typ av teknik är inte tillåten att användas ombord på fartyget, fartyget kan transportera det men det kan inte användas eller ens bäras runt på fartyget som fartyget har lämnat hamnen. [Välj ett av föremålen från Dark Heresy eller Rogue Trader med tillgängligheten ’Rare’]

140. Skeppet är fullt av konstiga skrån och gillen som antingen rår över någon mycket specifik uppgift eller ett brett område av uppgifter som utomstående inte kan se varför de är grupperade tillsammans.
 
Top