Nekromanti Tabeller

Legioth

Swordsman
En sak som vi funderat på är alla dessa tabeller i DoD 4:an. Jag tänker t.ex. på startkaptial och särskild förmåga.

Ibland känns det befogat att få välja vad man vill ha från någon tabell. Man kanske vill ha "Naturlig ledare" (från krigarnas handbok) till sin general, eller kanske vara dubbelhänt med en vapenmästare. Eller andra vägen: Min tjuv kan inte komma från den högre medelklassen bara för att jag råkade slå bra, jag vill att den skall vara lägre underklass!

Ett alternativ är också att man helt struntar i slagen, modifierar kostnaderna lite och låter spelarna välja vad de vill ha.

Att fritt få välja är en fördel om man är en någotsånär van spelare, och vet vad man vill. Om man istället är inte vet vad man vill, eller blir frestad av lite kobolderi, då är det ju slumpen som skall avgöra.

Vad anser NI?
Hur skulle man göra ett rättvist system för att välja vad man vill ha och betala därefter?
När skall man välja och när skall man slå?

Eksem

Champion
"Hur skulle man göra ett rättvist system för att välja vad man vill ha och betala därefter?"

Man skulle välja egenskaper, färdigheter och speciella förmågor enligt ett fast poängsystem, där man använder samma typ av poäng på alla olika saker. Problemen är dels:

Speltestandet för att avgöra hur mycket saker & ting ska kosta för att det ska vara rättvist kommer ta en evighet!
Du börjar skissa på ett nytt spel.

"När skall man välja och när skall man slå?"

Enklast är väl att man redan innan man börjar väljer mellan att slå fram allt, eller att inte slå fram något.

Lambi

Swordsman
Det bästa är ju om man kan "fixa" allt, spelare & SL tillsammans... Spelarna trivs då oftast bäst med sina roller och det blir bättre för alla...
...men man måste se upp en aning, så att man inte kliver över gränsen för det absurda (såtillvida det inte är en absurd kampanj) eller på någons tår (lagom e bäst).

Lite slå och lite välja... en bra balans, som är ack så svår att hålla, men brukar fungera mycket bra med erfarna och framför allt seriösa spelare.

Tyr

Hero
Jag låter mina spelare i stort sett köra efter grundreglerna. Men de får alltid välja ett "sämre" alternativ på tabellerna, alltså längre upp på listan, om de inte är nöjda med resultatet. Om de har ett bra argument för att få ett "bättre" resultat så får de föstås det om det funkar i spelet.

Staffan

Myrmidon
Ett alternativ är att man helt enkelt antar att alla slag hamnar på medel, d v s 7 för 2T6 och 21 för 2T20 (har för mig att det bara är de kombinationerna man slår). Sedan får man spendera så många BP som krävs för att nå det resultat man vill ha. Eventuellt kan man kräva att man får spendera BP för att nå "mittpunkten" på de tabeller där varje resultat nås av flera slag (t ex skulle det krävas 5 BP för att nå resultatet "10-14" där ju medlet är 12).

Archer

Swashbuckler
Ge spelarna vad de vill ha...

...men se upp för att få spelet obalanserat. I regel brukar jag låta en spelare välja saker, förutsatt att han har en klar bild av sin rollperson i sinnet.