Jag menar att du implicit gjort det, eftersom du sagt att vissa saker ingår i demokratin. Alltså ingår dessa saker i det du definierar som demokrati. Och om jag då inte går med på att de sakerna ingår i demokratin, så går jag heller inte med på din implicita definition.
Men det var ju inte det du skrev när du började ta avstånd från min (icke-existerande) definition av demokrati.
Krank skrev:
Jag tycker att det där är en sorgligt nog vanlig definition, och jag håller inte med om den. När man börjar säga att demokrati "består av" eller rentav "är" mötesfrihet etc så sänker man kraven på det jag ser som grunden för demokratin: Maktjämlikhet, alltså att "folket" styr. Med din definition, som är ganska lik den som ormat sig in i diverse skolböcker, kan man kalla nästan vadsomhelst för demokrati - utan att folket i praktiken behöver ha något att säga till om.
Först skriver att du inte gillar min definition för att "När man börjar säga att demokrati "består av" eller rentav "är" mötesfrihet etc så sänker man kraven på det jag ser som grunden för demokratin". Sedan hävdar du att min "definiton" liknar de i skolböcker "Med din definition, som är ganska lik den som ormat sig in i diverse skolböcker".
Här är du alltså klar med att jag definierat demokrati och att du hittar liknande definitioner i skolböcker. Dessutom skriver du att jag sänkt kraven på demokrati eller mer specifikt kraven på maktjämlikhet. Du får gärna förklara det påståendet.
Alltså,
Kefka: Yttrandefrihet, tryckfrihet, mötesfrihet och organisationsfrihet ingår i demokrati.
Krank: Detta sänker kraven på maktjämlikhet!
Förklara gärna detta utan konstiga efterkonstruktioner.
Men nu hävdar att avståndstagandet beror på att jag använder ordet ingår i istället för ordet förutsätter.
(Exempel: Byggandet av en robot (eller ett flygplan, för ett tråkigare exempel) förutsätter att det finns människor. Människor är dock inte en del av vare sig flygplan eller robotar.)
Eller så ser man det som att i flygplan finns det vingar, vingar är en del av flygplan. Dessutom, vem vet om det går att bygga en robot som bygger robotar
.
Huruvida det är oförenligt eller ej är irrelevant; låter man förutsättningar för någots existens ingår i detta något, så blandar man ut definitionen och gör den svåranvändbar. Till exempel kan man inte argumentera för att vi i sverige inte har demokrati, eftersom den absoluta majoriteten av det du ser som beståndsdelar är uppfyllda.
Detta argument håller inte, det är en enkel sak att säga, "ja, a,b,c ingår i d, men det gör även e och f, eftersom vi inte har e och f har vi inte d ännu".
Jag ser också ett värde i att låta det finnas ett ord för själva folkstyret, skiljt från dess förutsättningar.
Detta är ditt vettiga argument, m
en det var inte det argumentet du använde dig av i ditt första inlägg när du började ta avstånd från min så kallade definition. Dessutom tycker jag fortfarande att skillnaden mellan att säga yttrandefrihet ingår i folkstyre och folkstyre förutsätter yttrandefrihet är praktiskt taget obefintlig.