Hm.
På den tekniska sidan måste man välja om taggarna ska ligga i själva filerna eller i musikprogrammets databas. Står man ut med att taggarna ligger i filerna, så skulle jag nog helt enkelt lägga in dessa taggar som "genre"-taggar. ID3-taggar som vanliga mp3-filer använder kan ha "custom" genretaggar om man kör ID3v2...
Det enda program jag stött på som hanterar att en mp3-fil kan ha multipla genrer, och låter användaren välja flera av dessa genrer, är Foobar 2000.
Det här blir en ganska teknisk lösning, är jag rädd, som kan ta en stund att sätta ihop. När den väl funkar kommer det dock att gå smidigare.
1) tagga låtarna. Här kan man antingen använda foobar, eller så letar man rätt på det mer flexibla ID3-TagIt. Bättre id3-tagsredigerare har jag inte hittat.
2) Ställ in Foobar 2000. Jag använder Columns UI, ett addon som låter mig få ganska mycket frihet över hur spelaren ska se ut. Bifogat screenshot visar hur min setup ska se ut, med fyra genrer valda. Jag väljer dem helt enkelt som man vanligen gör i listor - klick, ctrl+klick för att välja flera. Den visar mig då alla låtar med de genrer jag valt. Jag kan filtrera ytterligare genom att välja vissa artister, och t.ex få alla bluegrass- eller hårdrockslåtar gjorda av artist X.
Som sagt, kräver lite jobb. iTunes är ju ett bloatat as, men det kanske går att göra något liknande där?
EDIT: Om det finns intresse kan jag kanske ordna en tutorial för det här, om jag hinner vid tillfälle.