Först: Det här är inte menat att ersätta sätt att beskriva rollspel. Det är ett sätt att organisera beskrivnginar, och modeller beskriver i regel inte verkligheten perfekt.
Till saken: Det är rätt vanligt att man kör någon slags (mer eller mindre korrekta) motsatspar för att beskriva spel - trad eller indie, narrativism, simulationism eller gamism, etc.
Istället för att göra det kan man köra med "taggar". Ni vet, sånt man använder på foton m m. Så ett rollspel skulle kunna vara trad, narrativism, indie, vampyrer, PG 13, drama.
Man utgår alltså inte från motsatspar. Givetvis kan man ta lärdom om t ex spelfokus med mera från spelteorier, men jag vill inte begränsa det genom att säga att det t ex aldrig någonsin kommer finnas ett spel som har både bra spelighet, simulationism och berättande.
Taggar man använder är också helt fria - man kan blanda bäst man vill.
Det känns, för mig, som ett bra sätt att ordna rollspel i en ickefysisk miljö. Inte efter hyllor, utan efter mer-än-3dimensionella spindelnät.
Och titta, vårt nya fina forum har taggar.
Till saken: Det är rätt vanligt att man kör någon slags (mer eller mindre korrekta) motsatspar för att beskriva spel - trad eller indie, narrativism, simulationism eller gamism, etc.
Istället för att göra det kan man köra med "taggar". Ni vet, sånt man använder på foton m m. Så ett rollspel skulle kunna vara trad, narrativism, indie, vampyrer, PG 13, drama.
Man utgår alltså inte från motsatspar. Givetvis kan man ta lärdom om t ex spelfokus med mera från spelteorier, men jag vill inte begränsa det genom att säga att det t ex aldrig någonsin kommer finnas ett spel som har både bra spelighet, simulationism och berättande.
Taggar man använder är också helt fria - man kan blanda bäst man vill.
Det känns, för mig, som ett bra sätt att ordna rollspel i en ickefysisk miljö. Inte efter hyllor, utan efter mer-än-3dimensionella spindelnät.
Och titta, vårt nya fina forum har taggar.