Nekromanti Takalorr, Tiban.

taron

Veteran
Tänkte bara höra precis hur fientlig huvudstaden är mot dvärgar och alver har jag för mig jag läste oxo. Är det typ så att det står en påle utanför staden med ett dvärg huvud på ? eller mer så att dom snäser om dom kommer i närheten? :gremtongue:

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag körde på stenkastande snorungar, bråkmakare som försökte mucka gräl och mordiska pöblar som jagade min alviske och dvärgiske rollperson på natten.

Kherzam-Roghan

Veteran
när jag var där med min dvärg var ingen trevlig händelse... Gissa vem som fick sitta i förhör i flera timmar (ja, en jättestor fet, ful trukh pratade kroppsspråk med sina nävar :gremcrazy:) för att de trodde att man var en spion... och att man tidigare hade slaktat en hel del på ett magasin :gremsmirk: men det hör inte hit! det var självförsvar!

Men så tur var kom min bäste vän å räddade dagen... :gremwink:

Vasto

Veteran
Hur fan kommer en Dvärg till Tiban?
Jag tror nog att alven och dvärgen ska ta det jävligt lungt på kvällen och natten, men annars är det bara att vara lite vaksam.
:gremwink:

Kherzam-Roghan

Veteran
Hur fan kommer en Dvärg till Tiban?
Enkelt, man ser till att han är full när han kliver ombord på ett skepp, resan dit ska man häva i honom alkohol och resan hem givetvis (Fast om det är Takalorr man är på tror jag han kliver på frivilligt :gremwink:)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Religiösa giriga tiraker, och tiban.

Tiban är faktiskt Tirakernas enda stad, och dom är ämlans stolta över den. Tiban har liksom ett ganska bra kulturellt värde för tirakerna. Om du betänker att staden mestadels är befolkad av bazirk och sedan läser om relationen mellan tiraker och alver/dvärgar i tirakboken så tror jag du kommer få en ganska bra uppfattning om hur dom kommer "välkomnas". Märk väl att det finns ingen allenarådande lag i Tiban. Det enda sättet som rättvisa skipas är om man har med sig ett garde som "bestraffar" eventuella förövare. Har man inget garde eller stamtillhörighet i tiban så är man lovligt byte.
Liksom om en alv kommer ensam till Tiban så är det inte en tirak som kommer bry sig om en mob går och slår ihjäl honom och plundrar hans tillgångar. Stadens människor kommer se på händelsen med visst obehag men tänka "han får skylla sig själv, om han är så korkad att han som alv kommer till Tiban".
Däremot, om det kommer en hel grupp alver så kan stadens tiraker reagera på två sätt.

1) Se det som en regelrätt invasion eftersom dom är så många och välbeväpnade. Många olika stammar kan lätt ena sig för att gå ut slakta alv-rumpa.
2) Man tycker att dom är för många för man vill slåss med dom, men för få för att bry sig. Ingen tirak med lite självbevarelsedrift kommer ge sig på alven om det inte är värt det.
Däremot så kommer det säkerligen små gäng smida planer på att hedra Maktah och fylla sina fickor på en gång genom att hävda sin styrka och banka ner "alv-töntarna" och ta alla deras tillgångar.

Så hur man än vrider och vänder på det så får man bannemig räkna med bråk om man som alv eller dvärg åker till Tiban. (Hur man nu som dvärg reser till Tiban. Det kommer antingen krävas fantastisk vilja hos dvärgen eller ohemula mängder öl från hans vänner för få på honom på en båt till Tiban :gremwink: )

Slutsats:
Vill du vara krasst realistisk så har din vanliga alv och din vanliga dvärg inte så himla stor chans till överlevnad i Tiban. Även om man är fantastiska stridskonstmästare med extra dunder och brak så kommer man till slut åka på tillräckligt mycket utmattning av att slåss mot så många fiender så man kommer att göra ett misstag och dö. Kom ihåg, när en tirak ger sig in i en strid så har han en vinst-vinst situation. Antingen så nedgör han sina fiender, och det belönar Maktah. Eller så dör han i strid för sin gudinna, och det belönar Maktah.
Men, vill du ha lite mer episk hjälteinriktad stämning så kan du ju lätt låta dina alver/dvärgar/whatever smyga omkring i staden, gömma sig på pålitliga ställen. Fly på snygga sätt och vara rent allmänt cineastiska medans dom navigerar igenom staden.

Jag tror inte att det är så väldigt illa. Klart att de inte är omtyckta, kanske även hatade av en del, men Tiban lever på handel, och handlar gör man med den som ger bäst utdelning. Köpmän brukar inte pyssla med rasism. Snarare skulle väl inte alverna och dvärgarna åka dit. Om de väl gör det måste det väl vara för att de kan göra en sjuhelvetes bra affär, vilket leder till att tirakerna handlar med dem. Hmm?

Alven_Valdir

Veteran
Jag kommer från Takalorr..
Jag och min släkt har varit i strider med
tirakerna sedan många tider.
Tirakerna gillar inte Henéa Alver särskilt mycket
eftersom varje tirak som inte har tillstånd att komma in
i skogarna dör på direkten och jag tror inte de gillar det så min spelgrupp har inte besökt Tiban ÄN..Hehe ÄN..
Men jag nergjorde en Tirak slav handlare som hade förslavat några av mina vänner.. Men sen fick jag en hop av stadsvakter efter mig..
Det var inte kul..

***11OBT6 i skada***

Shulger

Veteran
Re: Religiösa giriga tiraker, och tiban.

Men kiaz då? Det är ju oxå en stad.
Den ligger på Asharina halvön och tillhör frakk, för de som inte vet.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Kiaz

Ok, rent tekniskt så är väl Kiaz en sorts stad antar jag.

Men Kiaz har inte alls samma kulturella och religiösa innebörd för tirakerna som Tiban. Medans Kiaz består av ett litet fäste, och 1 primitiv frakkstam så består Tiban av jättemånga olika stammar, rika handelshus som huserat där sedan lång tid tillbaka. 20 meter höga tvillingtorn resta till Maktahs ära. Ett palats som konung Bazirk själv lät resa för 2000 år sedan.

Tiban har ett väldigt stort värde i många Tirakers hjärta. Kiaz är en liten håla i bergen med primitiva frakker.

/Naug

Korpen

Hero
Det kan vara värt att notera att det inte finns några stadsvakter i Tiban, eller något egentligt styre överhuvudtaget, man gör sin egen rätt.

Vad gäller alver och dvärgar i tiban så tror jag att dvärgarna har det lättare, de har (om Drezin eller zolod, övriga klaner, glöm det..) en hel del kontakter med Tirarkerna, så om de kommer till tiban så är de antagligen "sponsrade" av något tirakiskt handelshus/stam.
Alver saknar de kontakterna med tirakerna helt, och eftersom de anser att tirarkerna är "undermänniskor" som knappast är värda att döda så vill de nog inte ha några kontakter heller.

Helmgast
Re: Kiaz

Kiaz är för det första inte ett litet fäste. Det är ett GIGANTISKT fäste! En ENORM håla!

inte

Veteran
Re: Kiaz

Det var det löjligaste jag har hört. Skulle vi dvärgar låta ett gäng Orcher leva ostört i våra berg. Jag skrattar åt en så befängd tanke.
- Zharim klan Rogan

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nyanserade tiraker

Jag ser ingen anledning att bejaka de smått överdrivna fiendeskaperna i Eon ytterligare. Alver och dvärgar är givetvis uppfostrade att hata tiraker och hyser många fördommar om dem, ren rasism så att säga, men jag har aldrig tänkt mig att det är ömsesidigt. Tirakerna har en betydligt sundare, mer nyanserad syn på saken och älskar mest att provocera och retas med alvfjollorna och dvärgfjantarna. De blir ju sååå arga :gremwink:

Tirakerna lever för striden på ett helt annat sätt än alver och dvärgar. De förra kan såhär i efterhand se på tirakkrigen som roliga och ärorika krigståg, strunta i dödsoffrena och ta saken med en klackspark - de senare kan aldrig göra det.

En alv eller dvärg i Tiban skulle således behandlas långt bättre än en tirak i ett alv- eller dvärgsamhälle i mitt Mundana. Tirakerna skulle reta honom till vansinne och säkert vilja pröva hans stridsförmåga om han verkade besitta sådan, men inte mer än så. De är inte så långsinta att de kallt vägrar att acceptera en alv/dvärg som visar sig respektera dem med, och vara värd deras respekt. Sådana patetiska fördömanden på grund av gammalt groll överlåter de snarare åt skäggtomtarna och spetsöringarna.

- Ymir, tycker tirakerna är smartast av alla, egentligen

Helmgast

Den åsikten gäller nog ballerinafjollor, men stenätarna är nog inte så omtyckta.

// avatarex, som inte tror att tirakerna buntar ihop ballerinafjollor och stenätare.

Korpen

Hero

Håller nor med Ymir.
Jag ser ingen anledning till att Bazirk skulle ha speciellt dåliga relationer med dvärgar, eftersom dvärgar minst sagt undviker haven så finns det ganska få tillfällen för de båda att komma i konflikt.