Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Jag har precis monterat ett takräcke på bilen, och insåg då att det kommer att ta minst en halvtimme att montera/demontera det, och det kommer dessutom att bli en påse med 24 smådelar att hålla reda på när det är avplockat. Inte roligt, med andra ord...
Well, folk säger att det drar mycket mer bensin med takräcke. Personligen tycker jag det känns lite skumt. Visst drar det mer, men det känns mer som något i klass med att skaffa bredare däck, höja frigången eller ha husvagnsbackspeglar än en riktig bensintjuv (typ AC, som är törstig så in i helsike). Troligen ännu mindre, eftersom det ligger i lä bakom uppsvepet från vindrutan. Lite googlande visade bara samma faktoid upprepad gång på gång, ingenstans hittade jag någon vetenskap som kunde bekräfta eller förkasta den. Hela tiden samma fras upprepad, utan någon uppbackning. Inte ens Trafikverket eller VTI hade någon vetenskap att länka till. För mig stinker det modern myt lång väg.
Vi pratar alltså om vanliga "två klena fyrkantrör tvärs över taket", inte safariräcken här.
Så, är det någon som vet om det faktiskt finns någon vetenskap på ämnet?
Well, folk säger att det drar mycket mer bensin med takräcke. Personligen tycker jag det känns lite skumt. Visst drar det mer, men det känns mer som något i klass med att skaffa bredare däck, höja frigången eller ha husvagnsbackspeglar än en riktig bensintjuv (typ AC, som är törstig så in i helsike). Troligen ännu mindre, eftersom det ligger i lä bakom uppsvepet från vindrutan. Lite googlande visade bara samma faktoid upprepad gång på gång, ingenstans hittade jag någon vetenskap som kunde bekräfta eller förkasta den. Hela tiden samma fras upprepad, utan någon uppbackning. Inte ens Trafikverket eller VTI hade någon vetenskap att länka till. För mig stinker det modern myt lång väg.
Vi pratar alltså om vanliga "två klena fyrkantrör tvärs över taket", inte safariräcken här.
Så, är det någon som vet om det faktiskt finns någon vetenskap på ämnet?