slanf*n said:
OSR-kampanjen har börjat få inslag av större strider. Det handlar i nuläget om 20+ inblandade, men kommer ju förmodligen bli större.
Jag behöver hjälp! Jag vet inte hur man leder trupper i strid, jag vet inte hur man possitionerar sina trupper... det som behövs är inspiration och förslag. Jag vill på något vis undvika att skurkarna leds av en 32-årig svensk pacifist. Ge mig ett lästips eller något.
Lite allmänna saker:
När det gäller närkamp så förhåller sig moral till färdighet som tre gör till ett. Närstrid är sktiläskigt och strider mot nästan allt vad självbevarelsedrift heter, så det är lätt hänt att småsaker som uppfattas illa leder till att man sätter sig i säkerhet (läs: springer för livet).
Hur duktig man är på att slåss är ofta sekundärt till att man vågar stå kvar och slåss.
Man är myopisk i strid, överblick är inget som någon som är inblandad i själva striden antagligen kommer ha.
Lika så när spjuten stöts och sköldarna krossas så är det alldeles för sent att börja göra planer eller dela ut order, ”fly!” är i bästa fall det som kan beordras. Tränade instinkter och eget initiativ är det som styr handlingar då.
Omgrupperingar och manövrar är något man bara kan göra med styrkor före själva striden, eller med reserver som inte satts in i striden än. Att flytta soldater ur linjen för att sätta in någon annanstans leder ofta till kaos för resten av soldaterna kan uppfatta det som förräderi, att de flyr eller allmänt tillbakadragande.
Det gör att strider ofta blir sammanstötningar följt av pauser där man ser sig omkring och undrar ”vad fan händer?”.
Ju längre avstånd striden förs på desto mer tid till pauser och överblick blir det.
Om en sida vill stå still och se sig om när den andra ligger på och anfaller så har anfallarna som regel en stor fördel i moral och den försiktiga sidan brukar förlora.
Huruvida saker som krigslister och positioneringar beror så mkt på omständigheterna, så för att ge tips om det så behövs det mer detaljer.
Men allmänt, flank och rygganfall är effektiva för att det inte är säkert att många i linjen inte uppfattar det. Eller för att de är rädda för att bli huggna i ryggen och drar sig tillbaka om de får intrycket av att det sker.
Tillägg: Förluster har inget linjärt samband med när enheter slutar fungera och upplöses. Det finns formationer som har flytt när de uppfattat att grannarna flyr utan att ha förlorat en enda man, och enheter som slagits till mer än hälften är döda och skadade. Så lägg inte krut på att fundera så mkt på att räkna förluster medan slaget pågår.