Nekromanti Taktik, hur gör man?

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
OSR-kampanjen har börjat få inslag av större strider. Det handlar i nuläget om 20+ inblandade, men kommer ju förmodligen bli större.
Jag behöver hjälp! Jag vet inte hur man leder trupper i strid, jag vet inte hur man possitionerar sina trupper... det som behövs är inspiration och förslag. Jag vill på något vis undvika att skurkarna leds av en 32-årig svensk pacifist. Ge mig ett lästips eller något.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,344
Location
Malmö
En hyfsad idékälla kan Sun Tzus Krigets Konst (Art of War) vara. Nu är de kanske inte elitutbildade soldater, men de har nog ändå koll på en del grejer som fungerar för dem.

Saker jag tänker på på rak arm:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Logistik - Mat, transport av mat, nöjen etc. Sånt som krävs för att soldaterna överhuvudtaget ska kunna slåss och för att moralen ska bibehållas. Också underhåll av vapen och rustningar, påfyllning av ammunition till bågar, etc.[*]Terräng - vilka slags landskap de slåss i och väljer att röra sig igenom. Öppna landskap bra, ogenomskådliga dåliga - om de inte känner terrängen. [*]Trupptyper - vad de har soldater som är bra på och var/när dessa bör användas. Nu är inte jag historieexpert, men lite grovt tror jag man (historiskt) har fyra sorters soldater i regel -
1) Fotfolk/infanteri: bread and butter-folk, man har gott om dessa. Kan vara veteraner eller ihopslängda bondlurkar.
2) Bågskyttar: värda lite mer eftersom de är tränade över en längre period. Inkluderar långbågar, armborst, vanliga bågar, o s v.
3) Kavalleri: Elitsoldaterna under långa perioder. Ryttare med den bästa träningen, bästa utrustningen och oftast bäst kost. Här finns både tungt bepansrade och kavalleri-bågskyttar - dock i regel inte blandat. (Man kan också ha med stridsvagnar [de som drogs av hästar etc] här - allt som är rörliga chocktrupper, egentligen)
4)Belägringsutrustning: Kräver inte belägring för att användas, men är bäst mot fasta mål - katapulter, arbalest, ballistor och senare mörsare och kanoner. De två senare är ypperligga mot riddare och fotfolk, om de kommer rätt. Mer svårförflyttade jämfört med andra[*]Hos soldater: när de ska använda vilka vapen. Bestäms inte enbart av maxräckvidd - och pilar och andra avståndsvapen precisionsskjuter man inte fiender med som soldat - man skjuter dem så att de regnar ner över fienden och skrämmer/skadar. Mestadels. [*]Sammanhållning - Att trupper håller sig grupperade.[*]Kommunikation och överblick - flaggor för att kommunicera till trupperna när de ska göra saker. Här kanske de inte har koll på att vara lätt identifierbara av sina allierade, eller för den delen äger kikare (som kan vara sällsynta/inte uppfunna beroende på tidsperiod och fantasy-setting). [/list]
Nu är det ett rejält steg från det här till bra stridstaktiker och strategier, men jag tror de flesta här är hyfsat grundläggande för soldater, undantaget möjligen kommunikation. Sedan ligger det en del utbildning i annat också förstås.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
Jag hade löst det här på ett väldigt abstrakt sätt med att den sida som har bäst taktikvärde får ett antal bonus-t6:or som de kan använda när som helst under striden. Dvs det spelar ingen roll vad de har för taktiskt övertag, man förutsätter bara att vad de än har intagit för positioner så var det taktiskt bra.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,212
Location
Stockholm
slanf*n said:
OSR-kampanjen har börjat få inslag av större strider. Det handlar i nuläget om 20+ inblandade, men kommer ju förmodligen bli större.
Jag behöver hjälp! Jag vet inte hur man leder trupper i strid, jag vet inte hur man possitionerar sina trupper... det som behövs är inspiration och förslag. Jag vill på något vis undvika att skurkarna leds av en 32-årig svensk pacifist. Ge mig ett lästips eller något.
Lite allmänna saker:
När det gäller närkamp så förhåller sig moral till färdighet som tre gör till ett. Närstrid är sktiläskigt och strider mot nästan allt vad självbevarelsedrift heter, så det är lätt hänt att småsaker som uppfattas illa leder till att man sätter sig i säkerhet (läs: springer för livet).
Hur duktig man är på att slåss är ofta sekundärt till att man vågar stå kvar och slåss.

Man är myopisk i strid, överblick är inget som någon som är inblandad i själva striden antagligen kommer ha.
Lika så när spjuten stöts och sköldarna krossas så är det alldeles för sent att börja göra planer eller dela ut order, ”fly!” är i bästa fall det som kan beordras. Tränade instinkter och eget initiativ är det som styr handlingar då.

Omgrupperingar och manövrar är något man bara kan göra med styrkor före själva striden, eller med reserver som inte satts in i striden än. Att flytta soldater ur linjen för att sätta in någon annanstans leder ofta till kaos för resten av soldaterna kan uppfatta det som förräderi, att de flyr eller allmänt tillbakadragande.

Det gör att strider ofta blir sammanstötningar följt av pauser där man ser sig omkring och undrar ”vad fan händer?”.

Ju längre avstånd striden förs på desto mer tid till pauser och överblick blir det.

Om en sida vill stå still och se sig om när den andra ligger på och anfaller så har anfallarna som regel en stor fördel i moral och den försiktiga sidan brukar förlora.


Huruvida saker som krigslister och positioneringar beror så mkt på omständigheterna, så för att ge tips om det så behövs det mer detaljer.
Men allmänt, flank och rygganfall är effektiva för att det inte är säkert att många i linjen inte uppfattar det. Eller för att de är rädda för att bli huggna i ryggen och drar sig tillbaka om de får intrycket av att det sker.


Tillägg: Förluster har inget linjärt samband med när enheter slutar fungera och upplöses. Det finns formationer som har flytt när de uppfattat att grannarna flyr utan att ha förlorat en enda man, och enheter som slagits till mer än hälften är döda och skadade. Så lägg inte krut på att fundera så mkt på att räkna förluster medan slaget pågår.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
titta lite i tråden goblin/vättar - sattyg och slugheter" också och ta lite inspiration därifrån
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,198
Gör dina trupper odöda. De är immuna mot dålig moral, de blir inte trötta och behöver inte äta. Perfekta för belägringar. Uppbackade av magiker är de också perfekta för blitzkrieg. I värsta fall kan du skicka fram vågor efter vågar av trupper backade av neoromantiker och onda clerics som bolstrar och återupplivar både dina egna och fiendens döda trupper.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,664
Location
Helsingborg
God45 said:
Gör dina trupper odöda. De är immuna mot dålig moral, de blir inte trötta och behöver inte äta. Perfekta för belägringar. Uppbackade av magiker är de också perfekta för blitzkrieg. I värsta fall kan du skicka fram vågor efter vågar av trupper backade av neoromantiker och onda clerics som bolstrar och återupplivar både dina egna och fiendens döda trupper.
Finns ett problem med odöda trupper. Det finns alltid en nekromantiker som är starkare än du.
Order of the Stick: Redcloak visar Tsukiko varför man inte bör lita på odöda.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,198
Cybot said:
God45 said:
Gör dina trupper odöda. De är immuna mot dålig moral, de blir inte trötta och behöver inte äta. Perfekta för belägringar. Uppbackade av magiker är de också perfekta för blitzkrieg. I värsta fall kan du skicka fram vågor efter vågar av trupper backade av neoromantiker och onda clerics som bolstrar och återupplivar både dina egna och fiendens döda trupper.
Finns ett problem med odöda trupper. Det finns alltid en nekromantiker som är starkare än du.
Order of the Stick: Redcloak visar Tsukiko varför man inte bör lita på odöda.
Man måste satsa lite för att vinna :gremwink:. Sedan gäller det att välja sina mål man anfaller. Men man ska inte glömma att tankekontroll magier är lika effektiva mot dödliga måltavlor så de kan också vändas mot en.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Det är hyfsat standard Fantasy, med den viktiga detaljen att det är permanent vinter. Striderna sker i vildmark, dungeons, byar och ruinstäder. Motståndet är givetvis varierat, men den här frågan handlar om hur jag ska använda smarta/civiliserade skurkar som slåss i grupp (inte nödvändigtvis soldater), typ rövare, goblins och hill giants :gremwink:
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Det är en smidig lösning, men jag vill spela på rutor/whiteboard och låta spelarna försöka vara taktiskt smarta.
Vilket ju tråkigt nog kräver att jag är, om inte smart, så åtminstone taktiskt intressant.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag har läst Sun Tzu, men den hjälper mig inte riktigt på den här nivån.
Dessutom är ju inte seger mitt huvudsakliga mål, utan snarare att få mina skurkar att agera både vettigt och intressant.

Jag kanske överanalyserar det hela.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,222
Location
Göteborg
slanf*n said:
Det är en smidig lösning, men jag vill spela på rutor/whiteboard och låta spelarna försöka vara taktiskt smarta.
Vilket ju tråkigt nog kräver att jag är, om inte smart, så åtminstone taktiskt intressant.
Då skulle jag säga att prio 1 är att tänka ut intressant terräng för varje drabbning. Något som tvingar både spelarna och dig att överväga olika alternativ för positionering och förflyttning.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Bra grejer! Nu handlar det kanske inte om faktiska fältslag, men i en 20 mot 20 situation borde det ju vara hyfsat giltigt. Panik i närstrid är sådant som drabbar NPC.
Moral kommer ju rullas för både hench och skurkar.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,596
Location
En mälarö
Du vill alltså ha tips på hur du spelar spelarnas motståndare på ett klokt sätt? Ok, jag gör ett försök.

1. Utnyttja dina styrkors styrkor. Om du förfogar över sådana som t ex är hårda i närstrid så se för 17 till att engagera dem i närstrid. Låt dem tillbringa så lite tid som möjligt på avstånd som spelarna kan attackera dem med pilar och magi. På samma sätt tvärtom, om dina styrkor istället är ena jäklar på bågskytte, se då till att de placerar sig så att spelarna får svårt att nå fram till dem.

2. Utnyttja spelarnas svagheter. Det är samma sak som med punkt 1, fast tvärtom. Du utgår bara istället från spelarna och deras förmågor istället för dina egna styrkors. Det optimala är naturligtvis att kombinera 1 och 2.

3. Anamma spelarnas taktik. En klassisk spelartaktik är att bygga ett party med olika förmågor som kompletterar varandra och agera därefter. I främsta ledet har man hårda närstridstyrkor. Bakom dessa har man understödstrupper med avståndsattacker och/eller magi. Närstridisarna skickar man fram så fort det bara går, för att binda upp sina motståndare och tvinga dem att slåss i närstrid med de som är bäst lämpade, istället för att ge dem chans att göra det mot dina understödstrupper. Medans detta sker så pepprar dessa motståndarna så mycket det går.

4. Utnyttja terrängen. Strider sker inte särskilt ofta på ytor som ser ut som fotbollsplaner. Satsa på att låta omgivningarna förstärka dina styrkor och, och om möjligt, negera dina svagheter. Om du har enheter som du inte vill att spelarna ska kunna rusa fram till hursomhelst, så placera på andra sidan av sådant som spelarna får svårt att forcera, oavsett om det är vattendrag, diken, palissader eller magiska kraftfält. Dessutom kan dessa även ge skydd från avståndsattacker, vilket gör dem dubbelt effektiva.

5. Underrättelser. Vad vet dina styrkor om spelarna och hur har de fått reda på det? Desto mer de vet om spelarna, deras styrkor/svagheter och taktik, desto effektivare kan de utnyttja dessa. Ta alltid med det i beräkningen. Kom ihåg att långt ifrån alla monster är korkade och låt dem istället anpassa sig till de rådande omständigheterna.

/Anders
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Organ said:
4. Underrättelser. Vad vet dina styrkor om spelarna och hur har de fått reda på det? Desto mer de vet om spelarna, deras styrkor/svagheter och taktik, desto effektivare kan de utnyttja dessa. Ta alltid med det i beräkningen. Kom ihåg att långt ifrån alla monster är korkade och låt dem istället anpassa sig till de rådande omständigheterna.

/Anders
Snygg och simpel genomgång. Punkt 4 är väldigt viktig i sammanhanget då spelarna i nuläget är i skirmish-läge. De kommer att springa ihop med mindre grupper av de olika typerna av fiender och båda sidor kommer ju samla information om den andra. Om spelarna lyckas undvika att fiender kommer undan har de en enorm fördel.
 
Top