Nekromanti Taktikval i rollspel - vilka finns det?

Storuggla

Champion
Okej, efter att ha spellett en strid i M:UA där fajten mot ett gäng kannibalgrodmutanter degenererade till en serie tärningsrullningar med miss-träff-miss-miss-träff är jag trött på sådant nu. Jag vill ha ett regelverk där man faktiskt måste bestämma mer än "jag slår honom". Med andra ord, taktik.
Men vilka spel finns det som har det? Skymningshem: Andra Imperiet och Burning Wheel (och Empires). Och Riddle of Steel. Finns det fler?

Storuggla, hummerkapning 3.2

Dimfrost

Special Circumstances
Tja, gamla Usagi har ju samma system som i SHI2 fast sämre. I övrigt är det rätt dåligt med alternativ. Terone kommer att ha ett system som jag tycker funkar bra, men du är ju allergisk mot pdf:er så det hade du inte kunnat läsa ens om det hade varit klart. Själv har jag på senare tid börjat luta allt mer åt att lösa problemet genom ökad abstraktionsnivå i stället, så att man slår 2-3 slag för hela striden.

De rent speliga systemen kan ju ses som taktiska på grund av att det finns så många valmöjligheter med specialförmågor och sådant, alltså typ Exalted och D&D, men det är ju knappast det du är ute efter.

Jag kan definitivt hålla med om att strid i M:UA är ohyggligt tråkigt, dock.

/Dimfrost

Storuggla

Champion
Visst ja, Usagi, hur kunde jag glömma det?

"De rent speliga systemen kan ju ses som taktiska på grund av att det finns så många valmöjligheter med specialförmågor och sådant, alltså typ Exalted och D&D, men det är ju knappast det du är ute efter."

Men där sker ju samma sak: en exercis i tärningsrull. Inga faktiska val. Nej fy.

Storuggla, allergisk mot pdfer och rtfer

Dimfrost

Special Circumstances
Det är ju taktiska val hur man flyttar sin figur och vilka spells man lägger i D&D. Och i Exalted vilka charms man aktiverar, hur man bygger sina kombos, och hur många attacker man delar upp sin femton tärningar stora tärningspöl i. Jag är rätt säker på att det inte alls ger samma tenniskänsla som BRP. Nackdelen lär vara att det tar tre timmar att bli klar med en strid i stället.

/Dimfrost

Eksem

Champion
"Men där sker ju samma sak: en exercis i tärningsrull. Inga faktiska val. Nej fy."

Ajabaja, det var väl inte riktigt sant? Vad som däremot är sant är att det krävs en massa jobb av spelledaren för att förbereda bra strider. Man måste planera sitt encounter ordentligt, med väl valda monster och framförallt väl vald miljö. Och helst spela med miniatyrfigurer. Mycket av taktiken i D&D (som i många andra spel) är ju förflyttning och miljö. Ett väl planerat encounter i D&D kan vara helt klart taktiskt utmanande (annars skulle de inte kunnat göra det där minis-spelet, heller).

Storuggla

Champion
"Det är ju taktiska val hur man flyttar sin figur och vilka spells man lägger i D&D. Och i Exalted vilka charms man aktiverar, hur man bygger sina kombos, och hur många attacker man delar upp sin femton tärningar stora tärningspöl i. Jag är rätt säker på att det inte alls ger samma tenniskänsla som BRP"

Detta skulle skilja sig från M:UAs val mellan skarprättaren, fornfyndsrevolvern eller dynamitspjutet? :gremwink:

"Nackdelen lär vara att det tar tre timmar att bli klar med en strid i stället."

Typ. Jippie, liksom. Ge mig taktikkort a la Usagi eller ... oi, Gemini hade ju sten-sax-påse i strid! Ett spel till.

Storuggla, måste kolla igen

Dimfrost

Special Circumstances
Detta skulle skilja sig från M:UAs val mellan skarprättaren, fornfyndsrevolvern eller dynamitspjutet? :gremsmirk:
Ja. Jag är rätt säker på att spelarens skicklighet definitivt påverkar utgången av en strid i Exalted, vilket knappast är fallet när det gäller att välja mellan ovanstående vapen.

/Dimfrost

Storuggla

Champion
"Ajabaja, det var väl inte riktigt sant?"

Det är sant för mig! :gremtongue:

"Vad som däremot är sant är att det krävs en massa jobb av spelledaren för att förbereda bra strider. Man måste planera sitt encounter ordentligt, med väl valda monster och framförallt väl vald miljö. Och helst spela med miniatyrfigurer. Mycket av taktiken i D&D (som i många andra spel) är ju förflyttning och miljö. Ett väl planerat encounter i D&D kan vara helt klart taktiskt utmanande (annars skulle de inte kunnat göra det där minis-spelet, heller)."

Jupp. Och jag spelleder improviserat. Jag har inte tid eller lust att sitta och slå i böcker och planera encounters och sitta och fippla med minis. Och jag vill att spelarna ska känna att de gör något annat än att slå tärningar i strid. Inte ping-pong.

Storuggla, honungen står i dörren

Storuggla

Champion
"Jag är rätt säker på att spelarens skicklighet definitivt påverkar utgången av en strid i Exalted, vilket knappast är fallet när det gäller att välja mellan ovanstående vapen."

Valet av vapen påverkar antalet skadetärningar, vilket sin tur påverkar hur snabbt striden tar slut. Utgång indeed.

Storuggla, en utan bärs

Dimfrost

Special Circumstances
Ett till?

Förresten, jag har för mig att Mechanical Dream också har något som påminner om taktikval i strider, eller scripning à la BW eller något. Eller minns jag fel nu? Det spelet är ju känt för komplett oanvändbara regler (förutom den komplett obegripliga världen) så det är säkert ändå inget intressant.

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hyperborea.

Flashing Blades och En Garde! har också system åt det hållet.

Dimfrost

Special Circumstances
Ett till!

Det är lite tveksamt hur mycket taktik det egentligen är, men om du räknar ren sten-sax-påse som taktik så finns det definitivt taktiska inslag i duellsystemet i Castle Falkenstein också. Jag måste se till att testa det någon dag.

/Dimfrost

Big Marco

Läskig
Jag vill ha ett regelverk där man faktiskt måste bestämma mer än "jag slår honom". Med andra ord, taktik.

Allt är ju tolkningar, men när vi spelade MUA så kastade spelledaren ur ren frustration ut hela stridssystemet och valde Noirs istället, där finns en hel del taktiska val att göra, speciellt ndg avståndsstrid. Jag gillar ju speliga system så. =)

Nightowl

Champion
Valet av vapen påverkar antalet skadetärningar, vilket sin tur påverkar hur snabbt striden tar slut. Utgång indeed.
Men om spelaren inte är dys-matematiker är det ganska svårt att välja fel.

Tekniskt sett beror Svälta räv på spelarens skicklighet också, eftersom man kan tappa korten eller missa att åtta är högre än sju, men det är ändå inte direkt ett spel som utmanar de högre tankeförmågorna. Bridge eller whist, däremot...

Erik

Zire

Swashbuckler
DoDT

Det är iofs inte så mycket taktiska saker man har att välja på:
Vinner man initiativet så har kan man välja om man vill anfalla tidigt, men riskera att slösa stridspoäng, eller om man vill anfalla sent, men låta motståndaren anfalla före.

Sedan har man själva fördelandet av stridspoäng på olika handlingar (försöka få motståndaren att slösa bort sina stridspoäng på pareringar av enkla anfall, och undvika detsamma då man är försvarare).

Välja utrustning. Lättare vapen: fler attacker, fler möjligheter att finta motståndaren till att sumpa sina stridspoäng eller tyngre vapen: mer i skada. Lättare rustning: inga negativa modifikationer, tyngre rustning: tål mer.

Och är man magiker eller präst så tillkommer eventuellt taktik för hur man ska använda besvärjelser och böner/förmågor.

MrG

Swashbuckler
Re: Ett till!

Det är lite tveksamt hur mycket taktik det egentligen är, men om du räknar ren sten-sax-påse som taktik så finns det definitivt taktiska inslag i duellsystemet i Castle Falkenstein också. Jag måste se till att testa det någon dag.
Det har jag för mig var rätt lättkänckt och bäst skill vinner om man inte spelar "fel".

Min gamerkompis hade samma reflektion över Skymningsheim, som taktiskt spel var det för enkelt och lättoptat. Men jag tog aldrig reda på varför, för jag reagerade på en annan detalj. Både i Skymingsheim och i Castel Falkenstein har jag drabbats varje gång jag försökt lägga karaktärssmak på agerandet i strid. Det blir för lätt att läsa taktiker. Noir verkar fixa ett mer smaksatt berättande sätt att lösa det som roar upp spelandet (men inte gör det mer taktiskt).

Det stora probelmet är att taktik tar speltid. I Mutant2 segmentsystem fanns det också en form av taktiska val (oftast om att ta smällen eller inte om man var långsamst i strid), men i gengälld tog det mycket administation och tid.

-Gunnar