ceruleanfive
Bläckfisk
Jag tror faktiskt inte att jag håller med om att det behöver vara ett problem, i just rollspel – för även om reglerna inte är olika kan fiktionen bli extremt olika. Problemet uppstår först när reglerna bjuder in till att fiktionen blir exakt samma oavsett motståndare (“Du träffar och gör 5 skada, ny runda”).Ett problem i de flesta rollspelsregler är att motståndaren spelar väldigt liten roll.
Motståndaren är en anakonda som försöker ringla sig runt dig -> Attackera med bredsvärdet, 80 % chans att träffa
Motståndaren är en sex meter hög jätte beväpnad med en liten björk -> Attackera med bredsvärdet, 80 % chans att träffa
Motståndaren är en riddare med sköld, svärd och helrustning -> Attackera med bredsvärdet, 80 % chans att träffa
Motståndaren är en bonde med en två meter lång pik -> Attackera med bredsvärdet, 80 % chans att träffa
Motståndaren är en helveteshund som spottar eldbollar -> Attackera med bredsvärdet, 80 % chans att träffa
Så steg ett är att ge möjlighet till olika val och låta dem vara olika bra, så att rollpersonen får försöka brotta ner riddaren, eftersom bredsvärdet inte kan komma igenom rustningen, får försöka ta sig runt bondens pik och in på kroppen där det långa vapnet inte är en fördel, till exempel.
Och att ha olika regler för olika motståndare kan som nämnt göra spelet väldigt komplext, och gör att man fokuserar mer på reglerna än på fiktionen. Vilket jag personligen oftast tycker är negativt.