Nekromanti Tala främmande språk

Jollas

Veteran
Jag har funderat på en sak. Det här med färdigheten Tala Främmande Språk, om vi säger så att en äventyrar grupp består av en alv en dvärg och en människa så måste ju dom kunna färdigheten Tala Främmande Språk för att konversera med varandra, iallfall måste två av dom kunna det. Och för att kunna det skapligt (vilket behövs, eftersom de blir nog rätt svårt o lösa ett äventyr tillsammans utan att prata med varandra) så går de ju åt rätt mycke FP (om man inte har det i yrket) för att få tillräkligt bra FV. Så då försvinner ju en massa FP som är nödvändigt att ha i början.
Hur löser ni det här?

Antraxe

Veteran
I vår grupp har vi mer eller mindre struntat i språkregeln och alla i gruppen pratar nordvråk (med vissa undantag förståss) eftersom att det är den vanligaste av männsikospråken. Hur som helst så är all RP uppvuxna i "blandstäder" med flera raser så då är det mest troligt att dom pratar nordvråk i alla fall.

Man Mountainman

Storsvagåret
Genom att inte betrakta språkkunskaper som färdigheter. Jag låter istället varje rollperson ha de språk som det kan anses förnuftigt att han behärskar, med tanke på hans bakgrund, kampanjens skådeplats och de övriga rollpersonernas nationalitet. Vill han kunna fler språk får han tigga.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Runde Rolf

Swordsman
Ännu jobbigare blir det...

... om man spelar med den ursprungliga regeln om att man vid skapandet av en karaktär inte får höja en färdighet till mer än 5 i FV. Detta innebär alltså att de i gruppen som behöver detta nya språk och inte är mer än amatörer bara "kan säga enkla vardagliga meningar, men en riktig koversation och de ord som inte tillhör de allra vanligaste ligger utanför hans förmåga". Taskigt läge. I vilket fall föreslår jag att du gör som jag och de två nedanstående och skiter, ursäkta, i den regeln när det gäller det språk som det är tänk att de ska kommunicera med inom gruppen och med slp's (om nu inte deras språk har stor betydelse).

Hoppas du blir nöjd. puss

G

Guest

Guest
Man kan ju också tillägga att minst 50% av språket är kroppsspråk. Glöm aldrig det! /images/icons/wink.gif

Rising

Vila i frid
Jag tycker det är skitfestligt när äventyrarna inte riktigt förstår varandra. Personligen älskar jag att gå omkring som en R2D2 och jiddra på ett språk som enbart någon annan i gruppen (C3PO) kan förstå och som får tolka allt jag säger till övriga. Det är så roligt när man lär sig vissa ord, namn och enstaka uppmaningar m.m. och enbart får använda dessa när man pratar med de andra i gruppen: "Ooulaff! Ooouulaff!! Dödda! Dödda! Döddah!"

"Öh, du Olaf, jag tror wongosen där borta som muckar med svarta gardet försöker säga dig något. Är han en kompis med dig?" osv.

/Rising

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Detta nöje fick jag ha under en spelomgång. Jag tolkade en enormt burdus hynsolgisk adelsman till zorakiska, och såg länge till att han itne förolämapde vår uppdragsgivare allt för grovt. Till slut tröttnade jag:

"Jo, alla här ser det som ett vettigt erbjudande. Men tjockisen jobbar gärna gratis"

Nämnas bör att vi senare misslyckades rätt grovt, blev nedklubbade och utslängad ur grevskapet. Han fick alltså aldrig tid att utkräva sin rättmätiga hämnd...

Rickard

Urverk speldesign
Jag kör med regler som ger mer BP (typ FP) ju äldre man blir så språk är inget problem för gamla (människomått mätt) alver och dvärgar..

Jag brukar ofta ge B2 i ett människospråk till varelser med eget som är någorlunda influerade i människokulturen. Det är jobbigt när rollpersonerna inte kan tala med varandra..

~Gav en ny rollperson ett magiskt föremål som gjorde att rollpersonen kunde tala alla språk när [color:448800]Han</font color=448800> hade planerat in lite resande genom diverse länder

Rickard

Urverk speldesign
"Jag tycker det är skitfestligt när äventyrarna inte riktigt förstår varandra."
Jo, men i ditt exempel är det iaf. en som kan översätta. Om det kommer in en ny kille som inte talar de andras språk kan man börja ifrågasätta varför personen ens ska hänga med de andra.. Det blir bara jobbigt i längden, precis som om det är några i gruppen som är riktigt osams med varandra.

~Sedan brukar [color:448800]Han</font color=448800> ge erf (höjningar) i färdigheten om rollpersonen utsätts för det ofta (som språk, geografi, kulturkännedom, sjökunnighet, m.m.)

Rickard

Urverk speldesign
Re: Tala främmande språk, varför?

Hur menar du? Hur man ska kunna sammanföra rollpersoner om de inte talar samma språk? Det finns massor av lösningar.. Brainstorma lite själv, just nu orkar jag inte göra det..

~Usch, vad [color:448800]Han</font color=448800> förresten hatar animerade smilies