Nekromanti Talanger?

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Jag har funderat på att skapa ett rollspel där man förutom grundegenskaper även slår fram olika talanger. Dessa talanger skulle då bestämma:
*startvärden på olika färdigheter(tillsammans med lämplig grundegenskap).
*hur bra man som bäst kan bli.
*hur mycket färdigheter inom den talanggruppen kostar när man skapar RP:n och hur lätt/svårt man har att höja under spelets gång.

Exempel på en sådan här talanggrupp skulle kunna vara närstridstalang, händighet.
Min fråga är om någon annan tycker att detta kunde vara en idé som skulle kunna funka? Jag själv tycker att det är fel att bara basera startvärdena bara på grundegenskaperna. Jag menar bara för att man är en elitgymnast behöver man väl inte vara bara bättre på att sy. Eller?
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag håller med dig.. Jag har också länge funderat på detta, men i mitt fall
skulle jag nog hellre ändra om eons regler än skapa ett helt nytt rollspel...
Sen finns det ju andra roliga missar vad det gäller grundegenskaper.. Varför
har alla personer med bra kondition också hög stryktålighet (båda baseras på
tålighet, fysik eller vad man nu vill kalla det =)..

WHaLe
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har funderat på att skapa ett rollspel där man förutom grundegenskaper även slår fram olika talanger."

I Västmark slår jag ihop de båda. Man har istället egenskaper, som ersätter talanger, grundegenskaper, bakgrundsegenskaper och liknande. Robin Hood skulle till exempel ha egenskaperna Kvick +2, God Bågskytt +4, Fredlös -4, Gott Ledarskap+2, Gömställe +4, Vän +3 (Lille John), Förälskad +3 (jungfru Marian) och så vidare. Det finns nåt i stil med 107 stycken att plocka ifrån, och det är bara att uppfinna nya om det saknas någon.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Undran

Fredlös -4? Betyder det att han är riktigt dålig på att vara fredlös? :)

"Asså den där Robin va, han bara går å anmäler sig till Sheriffen hela tiden. Jämra pucko, så kan man ju inte göra ju!"

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Undran

Oj, det skulle jag aldrig ha gissat! *försöker spela överraskad* :)

Jag har inte studerat Västmark noggrannare (eh, inte alls, egentligen), men är det inte lite lurigt att dela upp egenskaper i strikt positiva och negativa? I vissa sammanhang kan ju en egenskap som i allmänhet är negativ vara positiv, och vice versa. Bland Robin och hans glada gossar är det väl till exempel knappast någon nackdel att vara fredlös?

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Undran

"Jag har inte studerat Västmark noggrannare (eh, inte alls, egentligen), men är det inte lite lurigt att dela upp egenskaper i strikt positiva och negativa?"

Hade du läst Västmark så hade du märkt att det går ypperligt att vända på egenskaper, så att en dålig egenskap ibland kan vara bra. /images/icons/wink.gif

Uppdelningen i bra och dåliga egenskaper är mest till för rollpersonsgenereringen och som riktlinje för egenskapen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Min fråga är om någon annan tycker att detta kunde vara en idé som skulle kunna funka?</I>

Skulle tro det. Andra utgåvan av Khelataar skulle ha just såna Talangvärden som styrde en rollpersons naturliga fallenhet för olika saker; utgåvan kom ju aldrig ut, så reglerna blev tyvärr aldrig färdigskrivna.
(Lancelots publicerade spel har också en slags motsvarande grej, i form av modifikationer på erfarenhetsslagen som styr in ens värden mot en 'normalnivå', baserad på grundegenskaperna, så att det är lättare att nå upp till den när man har mindre, och svårare att höja/behålla när man har högre. Fast man bör väl notera att det inte riktigt ger utslag förrän man har spelat RP:n ett tag.)

--
Åke
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,076
Location
Linköping
Jag tycker definitivt att det låter som en intressant idé, allra helst som jag använt en liknande idé i Terra Draconis. Där finns bara fyra mycket grundläggande grundegenskaper och sedan personifierar man karaktäreren med ett antal attribut som kan vara allt möjligt t. ex. stark, rik, kan magi, talangfull i X, stark tradition av x i släkten (+y nivåer). Givetvis finns det då negativa attribut att väga upp dessa med.

/Illern

<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A> arindel@passagen.se
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
I mitt rollspel THULE2432 som baserar sig på D&D's regler har jag lagt in "naurlig fallenhet", talanger altså. Om man får ett perfekt slag när man använder en färdighet första gången så har man visat naturlig fallenhet för färdigheten och får 1T10+BC i FV. Min spelgrupp älskar detta. Försöker komma på något sätt att öka chansen för naturlig fallenhet om man har högre i grundegenskapen färdigheten baserar sig på

<a href="hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm">Om mitt rollspel THULE2432</a>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"I mitt rollspel THULE2432 som baserar sig på D&D's regler har jag lagt in "naurlig fallenhet", talanger altså."

Du menar inte DoD?

DoD = Drakar och Demoner
D&D = Dungeons and Dragons (vilket inte är detsamma som Drakar och Demoner)

Riddaren


http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Ja... Det var typ det jag menade med att skapa ett nytt rollspel... Låter liksom bättre så...
Jag har faktiskt bestämt mig för att dela upp tålighet i stryktålighet(hur mycket stryk man tål) och Fysik(allmänna konditionen). Rörlighet tycker jag också borde delas upp i exempelvis snabbhet och vighet. Utstrålning kan man dela upp exempelvis karisma och utseende eller nåt... Jag gillar många egenskaper då detta gör varje "gubbe" unik även på pappret. Jag har även funderat på att lägga till en stridsfärdighet vid namn stridsmanövrering. Med denna färdighet skulle man då bestämma vem som vinner intiativet och även utmanövrera sin motståndare på något sätt... Har inte riktigt kommit på detaljerna än, men låter det som något att utveckla?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
rörlighet/smidighet kan man annars dela upp i smidighet och precision. Smidighet för rörelser med hela kroppen, snabbhet, vighet, balans. Precision för tajming, öga-hand-koordination och fingerfärdighet. Detta ger att närstrid (och akrobatik) baseras på rörlighet och skjutvapen, låsdyrkning (att sy) osv baseras på precision.

Only my 15$.

Är inte talanger något som används i neotech o eon. Med lättlärda färdigheter osv? Men du tänker mer utvecklat och detaljerat antar jag?

Snow
Dead, but still walking around
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Uppdelade grundisar

Uppdelning av grundegenskaper finns med i en gammal Sinkadus. Jag gillade det systemet väldigt mycket då, men jag tror inte jag skulle använda det nu. Om någon är väldigt intresserad kan jag leta reda på vilket nummer det var.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Poohnkarn

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
17
Location
Göteborg, Sverige
Flera egenskaper

Jag har löst det så att jag har 9st grundegenskaper med underegenskaper. Grundegenskaperna har ett värde mellan ett och fem. Underegenskaperna har ett %värde och ett värde mellan 1-20.
 
Top