Nekromanti Talböcker som regelböcker

Rickard

Urverk speldesign
Hej! En liten kort fundering. Om man skulle göra ett rollspel som en talbok, hur skulle man göra då? Nu menar jag inte tekniskt (vilka program man ska använda), utan mer vad talboken ska innehålla. Jag har två exempelfiler som visar på ett sätt som man kan göra detta. Ge konkreta idéer på vad som man borde ha med och vad som är bra och vad som är dåligt.

Gestaltning (mp3, drygt 7Mb)
Etablering (mp3, drygt 12 Mb)

/Han som tog två kapitel ur EDoD

Lindenius

Swashbuckler
Den stora VIKTIGA skillnaden mellan ljudbok och textbok – i det här fallet en regelbok – är att vi läser texten hoppigt. Vi kollar kanske en tabell och sedan hoppar vi vidare för att läsa något nytt som fångat vår uppmärksamhet.

Ljudböcker kräver dock att du har med dig lyssnaren hela tiden. Och eftersom du pysslar med regler så är det ännu mer viktigt a du ger läsare struktur så att det inte kommer som en överraskning.

Arbeta med lager:

Det här kapitlet ska jag prata om X
X består av Y och Z
Först kommer jag prata om y och sedan om z

Y består av A och B
Först kommer jag prata om A och sedan B

etc

//erik. det andra alternativet är att du gör det mer som en berättelse

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tycker att ljudböcker är världens grej. Förutom när det faktiskt är ljudböcker, det vill säga att någon högläser ur en bok. Det suger fett. Det skall vara som en konversation, vilket du redan kommit fram till. Gott!

Ljudböcker är också svinbra för rollspel. Jag gillar ju inte rollspelsböcker från första början, egentligen. Ljudböcker ligger närmare rollspelens själ, liksom. Muntlig kommunikation är vad det handlar om.

Ge konkreta idéer på vad som man borde ha med och vad som är bra och vad som är dåligt.
Direkta spelexempel. Och då menar jag alltså att man har med ljudupptagningar från faktiskt spel. Det är så överlägset skrivna spelexempel att det inte ens är roligt. Jag skall slänga upp några från Oskrivna blad när den boken kommer ut. Klipp in en bit när du och din spelgrupp lirar en strid i stridskapitlet. Jag kan avslöja att jag till exempel inte fattade hur man bör spela Don't Rest Your Head förrän jag hörde en Actual Play från The Game Master Show. Det är dessutom ett sån't bra sätt att visa på atmosfären i spelet. Att försöka kommunicera stämningen genom bilder när det faktiska spelet skall spelas genom berättande är egentligen ganska korkat. Har du med spelexempel där du gör beskrivningar i rätt anda så är det direkt överförbart till när jag spelar.

Något som kan vara värt att tänka på är om man kunde använda sig av flera personer som pratar. Även om man inte högläser, så blir det jävligt långa monologer. Det kanske vore intressantare att höra det som en diskussion om reglerna mellan två personer.

Dessutom tror jag faktiskt att jag skulle vilja ha engagemang. Jag vill höra författaren prata entusiastiskt om sitt spel. En massa "Det coola med det här är att" och "Nu tänker du säkert 'Det blir ju jättetrist, ju!', men här är grejen: När som helst kan en annan spelare ..." och "Så tänk dig att du svingar dig i en kristallkrona, va? Då får du en bonus från din akrobatikfärdighet när du landar på den fete knekten och kickar honom i huvet! Så du blir bättre på anfallen av att göra crazy-stunts, istället för sämre, som man blir i tråk-spel!". Typ så.

Och förresten: "Grundegenskaper är något som så gott som alla rollspel har." Jag måste uppenbarligen dra med mig fler indiespel till dig, pysen!

Johan K

Gammal & dryg
Om man skulle göra ett rollspel som en talbok, hur skulle man göra då?
Tydlighet när det gäller vad som komma.. Alltså att du dels kanske gör tidslinjer i ett sepparat papper som kan skickas med, så man kan spola fram till vad man vill lyssna på. Ååx att du gör det tydligt på vad som gäller när du spealr in.
Förö vrigt så tycker jag att din idé att göra en talbok på rollpsel är en kanonidé !!

/ Johan K, som önkade att fler spel kom på talböcker

solvebring

Superhero
Tydligt först och främst. Se främst till att ta med de viktigaste speltekniska bitarna, just regelsystemet, före allt annat. Fyll sedan på med de näst viktigaste speltekniska bitarna etc. Prioritera noga. "Lössnack" och rollspelsfilosofi/teori och skoj och plojsnack får bli ett litet kapitel för att summera det hela och i slutet skänka idéer och kanske lägga ett nybörjarscenario.

Just scenario på talbok, det skulle jag verkligen vilja ha även om jag inte har några lässvårigheter. Fan vad skönt och lätt att repetera in när som helst.

Till detta skall allt som inte kan göras i talboksform med tycker jag. Kartor, tabeller och bilder i ett häfte bredvid!
Jag menar, tabellerna kan alla behöva och det är sådan läsning som även folk med dyslexi kan klara av. Kartor och bilder är sedan sådant som alla, dyslexi eller lässvårigheter eller ej, kan ta del av som vem som helst. Alla förtjänar väl samma inspiration och bildmys?

Jag antar att idén har att göra med lässvårigheter, eller har den att göra med ren lathet och ett annat sätt att kunna repetera in rollspelsregler osv?
Förövrigt har jag just funderat på hur man skulle kunna göra rollspels för folk med dylexi och även för folk med synskador... Ja, rena funderingar för skojs skull bara alltså. Det är ju sådant där man snubblar över när man grunnar över världens problem ibland.

Rickard

Urverk speldesign
Jag antar att idén har att göra med lässvårigheter, eller har den att göra med ren lathet och ett annat sätt att kunna repetera in rollspelsregler osv?
Det har definitivt inte något med ren lathet att göra. Det tog en timme att tala in allting och sedan fyra timmar att redigera bort de flesta "ööh", hostningar, borttappade ord och omformuleringar. Visserligen så har jag ett dåligt redigeringsprogram. Men jag har märkt att jag måste ta och planera allting mycket bättre så att det blir mer tight. Ibland har jag kommit på avvägar och mest pratar utan någon eftertanke. Sådant är bortredigerat.

Jag gjorde det mest för att det är mer avkopplande att lyssna på något än att läsa det. Jag som spelmakare kan också variera hur jag presenterar reglerna och jag tror att man kan få det mer babbligt i tal. När jag började skriva reglerna så testade jag att slänga in både regler och hur jag har tänkt när jag har skrivit reglerna samt exempel på hur man kan använda. Det blev otroligt omständligt. Talboken blir som ett komplement med kommentatorsspår.

Sedan så kan det fungera bra för upprepning, som du skrev, och man kan sitta och lyssna på regelboken när man åker tåg eller liknande.

/Han som tycker att de två kapitlen som han talade in är de två minst intressanta (började på det riktigt viktiga kapitlet Mekanik, men gav upp när datorn kraschade)

solvebring

Superhero
Det har definitivt inte något med ren lathet att göra. Det tog en timme att tala in allting och sedan fyra timmar att redigera bort de flesta "ööh", hostningar, borttappade ord och omformuleringar. Visserligen så har jag ett dåligt redigeringsprogram. Men jag har märkt att jag måste ta och planera allting mycket bättre så att det blir mer tight. Ibland har jag kommit på avvägar och mest pratar utan någon eftertanke. Sådant är bortredigerat.
Jojojo... :gremsmile: Men jag menade inte lathet från din sida, utan från lyssnarens sida. Var denna idé för folk som har dyslexi med som vill spela rollspel, eller var det för de som vill slappa när de lär sig regelboken.

Jag gjorde det mest för att det är mer avkopplande att lyssna på något än att läsa det.
Och där fick jag svar på överstående. Tackar.

Sedan så kan det fungera bra för upprepning, som du skrev, och man kan sitta och lyssna på regelboken när man åker tåg eller liknande.
Det vore ju kalasbra!
Man kanske skulle göra sig besväret att läsa in allt det viktigaste inför t.ex. ett scenario och sedan slänga in det på en mp3 eller så och gå och lyssna på ett par dagar innan...