Nekromanti Talislanta anyone?

Necross

Swashbuckler
Hej. Nu har jag begått dumheten att läsa rollspelsrecensioner igen. Jag läste om Talislanta här och fattar inte varför inte fler fastnat för detta spel. Systemet (och även världen) verkar ju hur soft som helst. Nån som lirat? Erfarenheter?

Genesis

Ni dés ni maître
RPGnet-recensenten said:
Talislanta is a truly fantastic world, with a myriad of unique and exotic races and cultures that, frankly, make the standard “elves and dwarves” campaign settings seem somewhat mundane in comparison.
Bwahaha! Ta den, Eon-fanboys! :gremlaugh:

EDIT: Kommentar två: recensenten har aldrig spelat något annat än D&D.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag köpte en gång Talislanta i tron att det var Tekumel. Det är i själva verket ett väldigt intetsägande spel vars främsta selling-point är att det inte innehåller alver (obs: sant).

Necross

Swashbuckler
Dnalor said:
ett väldigt intetsägande spel
Varför var det intetsägande? Låter ju mkt märkligt med 500 sidor bok och ändå intetsägande. Spelade du det?

Ymir

Liten kantbaron
Det finns inga människor i Talislanta, vilket i sig suger, och inte blir bättre av att de raser som faktiskt finns i hög grad är lökiga, fattiga och/eller osexiga som fan. Sedan är spelet inte en tiondel så unikt som det utger sig för att vara, annat än för folk som just aldrig spelat annat än D&D.

- Ymir, tycker

Storuggla

Champion
Jag köpte det en gång i tiden. Föregående talare har vart väldigt artiga mot spelet. Jag skulle mena att det är jätteballt, om man bott i en grotta på Mars hela sitt liv med skygglappar och fingrarna i öronen. I övrigt finns det bättre regler och roligare settings att finna var som helst.
Jag menar, en setting där det slås på stora trummor om att det inte finns några alver (det här var deras stora käpphäst vill jag minnas) men sedan befolkar världen med en ras som fyller exakt samma nisch som alver, fast de har grön hud och sex fingrar och förökar sig via multiplikationstabellen. Grattis, istället för att göra ett annorlunda och coolt spel gjorde de ett spel som försöker vara annorlunda men mest framstår som en dålig maskeradfest.
Undvik. Fast boken är bra om du behöver en dörrstopp, den är tjock som fan.

Storuggla, ahoggya är iaf laktosintoleranta

Arfert

Facit
...nu slås det inte på ”stora trumman” att det inte finns alver, det är mer en blinkning till läsaren. Givetvis finns det uppenbarligen inte alver (det ser man direkt på omslaget, även utan texten), det är en värld mer lik Tekumel, John Carters' Barsoom eller Jourune... har inget med standardfantasy alls att göra.

Och såååå kasst är inte spelet... helt ok, lite konstig värld bara (kräver en del att spelleda)... Jonathan Tweet skrev en av versionerna förresten.

Genesis

Ni dés ni maître
I vilket fall som helst kan man knappast lita på en recensent som tycker att det är en fantastiskt smart innovation att rollpersonerna inte får fler hitpoints allteftersom spelet går framåt.

Arfert

Facit
Genesis said:
I vilket fall som helst kan man knappast lita på en recensent som tycker att det är en fantastiskt smart innovation att rollpersonerna inte får fler hitpoints allteftersom spelet går framåt.
Varför inte?

Necross

Swashbuckler
"fantastisk smart innovation"? Han berättade ju bara som det var, och antydde knappt vad han tyckte om det.

Tänkte nån ville säga nåt om systemet, inte bara om frånvaron av alver, men ok.

Necross

Swashbuckler
Vad säger du om systemet då? Jag tyckte det där stringenta i att skill- och combatsystemen var lika var intressant, och jag gillade det där med bra success = full skada, bara success = halv skada, istället för skadetärning. (Obs! Jag är inte jätteerfaren av många olika system, detta kanske inte är originellt alls?)

Andy

Vila i frid
Vad säger du om systemet då?
Jag tycker också regelsystemet verkar okej. Höjde på ögonbrynen på exakt samma sak som dig, det där med skadan.

Jag skulle gärna läsa boken. Den verkar vara billig också (20 döllars men sen blir det väl frakt och tull på 1200 SEK!!! Argh).

Krille

Super Moderator
Arfert said:
Genesis said:
Varför inte?
Mest för att det kanske var en innovation anno domini 1976 eller så, men knappast kan anses vara det numera.

Man Mountainman

Storsvagåret
Det är precis samma typ av system och setting som man är van att se från tusen liknande spel. Inget oävet hantverk, givet förutsättningarna, men fullständigt berövat varje spår av nydaning eller inspiration.

Andy

Vila i frid
Det är precis samma typ av system och setting som man är van att se från tusen liknande spel. Inget oävet hantverk, givet förutsättningarna, men fullständigt berövat varje spår av nydaning eller inspiration.
Men det behöver väl inte vara dåligt för det, eller?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dnalor said:
Vad menar du? På vilket sätt skulle det kunna vara bra?
Måste ett system vara "nydanande" och "inspirerat" för att vara bra?

Man Mountainman

Storsvagåret
Personligen blir jag inte särskilt upphetsad av trötta klichéer, fadda troper och fantasilöst harvande, men hey, om någon tycker att sånt är soft så ska väl inte jag vara en stor glädjedödare.

Andy

Vila i frid
Vad menar du? På vilket sätt skulle det kunna vara bra?
Konstigt att gamla beprövade saker brukar vara de bästa. Men det verkar inte gälla för rollspel, eller? BLINK

Nej, allt gammalt är inte bra. Men jag tycker att det här systemet, det lilla jag har kunnat läsa om, verkar ha valt ut några shcyssta saker och gjort en enkel och bra mix.

Men jag kanske ska läsa reglerna innan jag yttalar mig ytterligare.