Nekromanti Talislanta anyone?

Man Mountainman

Storsvagåret
Klart, bedömer man systemet i sin isolation, betraktat enbart som en formell algoritm för att generera olika slumputfall som i ett senare skede kan uttolkas inom ramen för ett narrativ, och grundar sin bedömning helt och hållet på algoritmens egenskaper som sådan, frikopplad från varje historisk och vidare estetisk kontext, så kan man nå slutsatsen att Talislantasystemet är en åtminstone habil skapelse.

Men jag föredrar att bedöma rollspel som estetiska helheter, vars system, setting och andra beståndsdelar utgör integrerade delar av ett verk styrt av en övergripande vision. Och givet en sådan bedömning är Talislanta knappt värt papperet det är tryckt på.

Arfert

Facit
Dnalor said:
Klart, bedömer man systemet i sin isolation, betraktat enbart som en formell algoritm för att generera olika slumputfall som i ett senare skede kan uttolkas inom ramen för ett narrativ, och grundar sin bedömning helt och hållet på algoritmens egenskaper som sådan, frikopplad från varje historisk och vidare estetisk kontext, så kan man nå slutsatsen att Talislantasystemet är en åtminstone habil skapelse.
Nu stajlar du lite väl mycket. If you so smart, why ain't you rich, liksom... :gremgrin:

Arfert

Facit
Necross said:
Vad säger du om systemet då? Jag tyckte det där stringenta i att skill- och combatsystemen var lika var intressant, och jag gillade det där med bra success = full skada, bara success = halv skada, istället för skadetärning. (Obs! Jag är inte jätteerfaren av många olika system, detta kanske inte är originellt alls?)
Nu var det längesedan jag läste Talislanta, jag har bara 3:ed från tidigt 90-tal, men då var det ett helt OK och ganska tajt tradsystem, signerat J Tweet.

Med andra ord borde det fortfarande hålla för de flesta (om man fastnat för kampanjen).

Om man inte koketterar med att vara spelsnobb då. :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
Arfert said:
Nu stajlar du lite väl mycket. If you so smart, why ain't you rich, liksom... :gremgrin:
:gremsuck:

Har du någonsin reflekterat över det faktum att allt du har att uppbåda gentemot dina meningsmotståndare är små tillmälen och förolämpande oneliners, pliktskyldigt garderade med en eller annan korkad smiley?

Man är inte en "snobb" för att man uppskattar eftertanke och fräscha idéer i rollspel. Man "stajlar" inte för att man kan använda ord som Tomas Arfert inte förstår.

Låt mig ge dig ett råd. Om du inte kan underbygga dina ståndpunkter med några som helst resonemang eller argument, utan omedelbart måste tillgripa ovett, kanske du är bättre betjänt av att tiga still. Ingen har bett om dina åsikter, och du gör bara ett dåligt intryck när du likväl luftar dem.

Necross

Swashbuckler
Arfert said:
Nu var det längesedan jag läste Talislanta, jag har bara 3:ed från tidigt 90-tal, men då var det ett helt OK och ganska tajt tradsystem, signerat J Tweet.
Reglerna för att skapa karaktär är det enda som förbryllar mig rejält. Välja template liksom, hur kul är det.

Man Mountainman

Storsvagåret
Va?! Ska du börja nu också? Exakt när blev den här tråden en hetsjakt på mig? Jag har berättat för dig vad jag tycker om Talislanta. Gör vad du vill av det, och lämna min person i fred. Tack!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Necross said:
Reglerna för att skapa karaktär är det enda som förbryllar mig rejält. Välja template liksom, hur kul är det.
Tja, recensionen är skriven av en typ som ser balans som något negativt och rasskillnader som fina grejer, så i hand ögon är det tydligen bra.

Sedan skulle det väl finnas typ hundratalet templates att välja mellan, vilket minskar problemet en smula...

...men överhuvudtaget får nog spelet IG från mig, utom i det att man åtminstone tycks ha gjort en ansats att minimera antal sidor regelsystem i förhållande till världsbeskrivning.

Storuggla

Champion
"Vill du sälja ditt ex då?"

Gladeligen, om jag haft det kvar. Jag glömde det i en snubbes garderob och sen vet jag inte vart det försvunnit. Så inspirerande var det, att jag läste det och sen stoppade det i en garderob där det glömdes bort tills folk flyttade och en polack snodde mina tärningar.

Storuggla, kattkudde

Storuggla

Champion
"Med andra ord borde det fortfarande hålla för de flesta (om man fastnat för kampanjen)."

Att reglerna håller är väl... inte så imponerande, men vilken kampanj? Den jag läste var en beskrivning av spelvärlden där allt verkade omgjort för att någon raskonsult behövde mer pengar och sen var det nog. Ingen ledtråd om vad man skulle spela i denna nya och fina värld. Inget alls. Så istället för att man spelar en dvärg, en alv och en magiker som ska grottröja spelar man en häst med tänder av diamant, en tusenfoting med magikerlicens och en trebent gnomvädur med rosett i skägget som... öh... grottkrälar? Jag var vansinnigt oimponerad av skapelsen - i rättvisans namn var detta mer än 15 år sedan så jag ha ringen koll på settingen och reglerna och ens innehållet längre...

Storuggla, brödparadiset!

Arfert

Facit
Vem har påstått att jag med flera inte eftersträvar fräscha idéer i rollspel? Men jag använder inte en nedlåtande raljerande stil som du gjorde mot Andy nyss. Men du kanske inte ens uppfattar själv hur du låter?

Du "argumenterar" som om det enda som gäller är det du tycker, vi andra är dumma i huvudet. Därav min reaktion. Saker kan vara inspirerande utan att DU tycker det.

Arfert

Facit
Necross said:
Arfert said:
Nu var det som sagt länge sen jag läste spelet, men jag har för mig att man väljer en template som man sedan modifierar. Och det finns massor, som Krank påpekade.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Stopp i deltråden

Den här deltråden upphör NU! Det gäller samtliga inblandade (Arfert, HJK, Necross och Dnalor). Fortsätt gärna att diskutera Talislanta istället för det faktum att Dnalor skrev ett inlägg som innehöll svåra ord.

/tobias

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag har uttryckt mina åsikter om Talislanta i en tråd där man ombads tycka till om Talislanta. Jag vägrar ta något ansvar för de känslomässiga reaktioner mina åsikter kan tänkas vålla. Den som vill missunna mig dem är förstås välkommen att bemöta mig, men han kan inte förvänta sig att jag ska vara artig. Om någon upplever att mina synpunkter får hans egen smak att framstå i dålig dager: tough shit! Skaffa lite distans till din egen smak, eller förklara för all del varför jag har fel och varför Talislanta är ett utmärkt spel. Eller bit ihop och avsky mig i det tysta. Men försök inte uppfostra mig. Det är inte din sak, Arfert, att lära mig hyfs.

Du "argumenterar" som om det enda som gäller är det du tycker, vi andra är dumma i huvudet. Därav min reaktion. Saker kan vara inspirerande utan att DU tycker det.
Det lustiga med smakomdömen är att de har formen av kategoriska utsagor (något som gäller för alla, alltid), samtidigt som vi förstås alla vet att smaken är som baken och yada yada. Detta är ämnat att leda till irritation och förbistring. Men, som de säger, it takes two to tango. Jag har åtminstone inte kallat någon för "snobb".