Talislanta?

terje

xenomorf mystiker
Är det någon som har koll på Talislanta? Läst eller till och med spelat?

Vad är bra? Finns det några bra äventyr eller kampanjer?

Jag funderar på att köpa några böcker. Just nu lutar jag åt pod-nytryck av 1st ed.

Ps. Jag vet att allt kan laddas ned från talislanta.com!

Bolongo

Herr Doktor
Jag läste det mesta till 1e och 2e när det begav sig, med tanke på att spela. Men det blev aldrig av.

Om jag försöker minnas varför, så är mitt intryck att materialet var intressant men fragmentariskt. Det verkade krävas en hel del eget jobb för att få ihop en kampanj, och då var det annat som lockade mer eftersom det hade en kortare startsträcka.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
terje;n340363 said:
Ps. Jag vet att allt kan laddas ned från talislanta.com!
Men det vet inte jag! Eller, nu gör jag ju det. Bra info.

Arrikir

Venator
Jag har kollat lite på material som finns på sidan, känner att det finns en del spännande delar, men det finns för mycket och jag orkade aldrig stätta mig in i hur något fungerade.

Jag minns att jag gillade Magin, som är väldigt varierad och har massor av innehåll. kan agera som inspiration om inget annat.

Utgåvorna verkar ganska olika och även där kände jag att de var spretiga och lite svårt att förstå, till exempel som hur man ens gjorde en rollperson.

vore kul att nån gång få orken att läsa igenom materialet på riktigt

terje

xenomorf mystiker
Rollpersonsskapandet består i att välja en av ca 100 arketyper, ändra något värde och bestämma ett namn.

Kärnan i reglerna är ett rulla en d20 och modifiera +/- från egenskap eller färdighet.
0- = misshap
1-5 = fail / miss
6-10 = partial success, 1/2 damage
11-19 = full success / hit
20+ = critical success / hit

Föredömligt enkelt i grund och botten.

terje

xenomorf mystiker
Magisystemet verkar ha genomgått några faser.

1st och 2nd ed: En universell lista på besvärjelser.

3rd ed: Magiker delas in i ordnar med olika slags besvärjelser.

4th ed: Ett universellt system för improviserad magi där ordnarna ger olika stil och detaljer.

Anarchclown

Swashbuckler
Talislanta är helt fantastiskt överlag. Reglerna har dock blivit aningen sämre med åren vilket är lite deppigt. Men settingen är skapligt unik. Har över en halv hyllmeter med Talislantaböcker.

terje

xenomorf mystiker
Jag beställde just de fyra 1st ed böckerna från drivethrurpg. Det är osannolikt att det blir någon stor kampanj någon gång snart, men jag kommer absolut prova att spelleda något äventyr.

terje

xenomorf mystiker
Anarchclown;n340520 said:
Talislanta är helt fantastiskt överlag. Reglerna har dock blivit aningen sämre med åren vilket är lite deppigt. Men settingen är skapligt unik. Har över en halv hyllmeter med Talislantaböcker.
Vad är det du tycker har försämrats i reglerna?

Anarchclown

Swashbuckler
terje;n340547 said:
Vad är det du tycker har försämrats i reglerna?
1-3rd mer eller mindre samma. Bra spel. Obalanserade men det är meningen. Skönt okrångliga regler.

4th edition. Magic Rating och Combat Rating sätts från början av vad man väljer att spela och avgör hur bra man är på att slåss och kasta magi. Den är i princip en rabatt på att köpa de färdigheter baserade på den för all framtid eftersom man har gjort om systemet till att köpa skills separat med skalande kostnad.

Tabellen för att lösa actions dök IOFS upp rätt sent och var riktigt bra. I övrigt är 4th edition en rätt bra utgåva, men jag skulle inte rekommendera att ta arketyper och färdighetssystem därifrån.

5th edition är otroligt rörigt. Karaktärsskapande är nu modulärt och kaotiskt som få. Jag måste erkänna att jag inte läste färdigt allt och att jag aldrig spelade det. Så det kanske är bra när man spelar men jag betvivlar det. Liksom problemet med att man får Magic eller Combat rating för sin arketyp i 4th edition spökar även här. Men ännu mer. "Du kan välja att vara bra eller att inte vara det på stämning. Ditt val går inte att modifiera eller ändra på senare" känns inte som superroliga val IMO.

terje

xenomorf mystiker
Jag blev inte så sugen på det jag såg av 4e och 5e utgåvan så jag är glad att det verkar ha varit ett bra val att hålla sig till de tidiga utgåvorna.

Finns det något intressant som tillkommer i 2nd ed jämfört med 1st?

2097

deleta mitt konto tack
Jag köpte The Savage Land versionen<3
Men det har inte blivit av att vi har spelat den än. Har läst den flera gånger och är pepp.
Tyckte det var lite bull att det inte fanns nån skala på kartan.