Hej,
Körde Talisman för första gången med några kollegor förra Fredagen. Kul, på det stora hela, men antalet strategiska val man måste göra i en spelrunda kan räknas på ena handens fingrar. Nu undrar jag om det finns andra (bräd-) spel som med flit tar bort val och istället satsar på en kollektiv, simulativ upplevelse? Bra spel brukar ofta definieras med val, strategi, ultimatum, men vad händer om man går åt andra hållet? Blir det tråkigt eller intressant? Blir spelarna helt passiva eller kan de inkluderas, t.ex. med olika tärningsslag och kort? Kan man identifiera sig med en hjälte eller berättelse om det inte finns några val, eller blir det som att läsa en slumpgenererad bok?
Trevlig Fredag!
Körde Talisman för första gången med några kollegor förra Fredagen. Kul, på det stora hela, men antalet strategiska val man måste göra i en spelrunda kan räknas på ena handens fingrar. Nu undrar jag om det finns andra (bräd-) spel som med flit tar bort val och istället satsar på en kollektiv, simulativ upplevelse? Bra spel brukar ofta definieras med val, strategi, ultimatum, men vad händer om man går åt andra hållet? Blir det tråkigt eller intressant? Blir spelarna helt passiva eller kan de inkluderas, t.ex. med olika tärningsslag och kort? Kan man identifiera sig med en hjälte eller berättelse om det inte finns några val, eller blir det som att läsa en slumpgenererad bok?
Trevlig Fredag!