"Jag har hört det tjôtas om att vissa karaktärer är för bra. Vad kan man göra åt det, och ändå behålla dem? Sänka Styrka eller Visdom?"
Nej, problemet är nog snarast att vissa förmågor är broken. Att kunna "magiloopa" framförallt. Det spelar ingen egentlig roll om Sierskan har 2 eller 1 i Styrka, för hennes förmågor fortsätter att vara för mighty. Att "magiloopa" (dvs, spruta ut besvärjelser som en galning och hela tiden få ta upp nya) är på tok för bra. Gång på gång får man upp Bestjäla och motståndarna har egentligen ingen chans. Tilläggsregeln "Man kan endast få en ny besvärjelse i början eller i slutet av ens drag" gör den liiite sämre. Då blir det lite lugnare runt bordet.
Om du vill spela med turneringsreglerna behöver du ta bort Sierskan och Munken. Det är de karaktärer som anses vara på tok för bra. (Jag håller med om att Munken är en av de bättre karaktärerna, men inte så pass mycket bättre än t.ex. Trollkarlen att man ska behöva banna eller modifiera honom)
Du skulle förstås kunna spela med munken genom att sänka hans värden något, men Sierskan fortsätter nog vara för bra oavsett vad hon har för värden. Om man köper tilläggsmoduler såsom Timescape och Dungeon så blir hon dock raskt försämrad, så då tyckte vi att man kunde börja köra med henne igen. Hon var fortfarande bäst, förstås, men inte så pass mycket bättre än t.ex Chainsaw Warrior att man behövde banna henne.
---
"Kan man köpa (ja, och givetvis använda) engelska expansioner till det svenska Talisman?"
Jo, de använder samma regler och ser likadana ut, så det går bra. Man spelar förstås tvåspråkigt, men om man tycker det är okej att prata om "Hobgoblinen betalade Legoknekten för att kunna spöa Druiden och snodde dennes Ancient Artifact, men sedan kom en Space Marine och sköt honom, innan han slussades in i Death World, förlorade två liv och så var alla döda."
När det gäller expansionerna så berättade jag om dem i
det här inlägget.
/Riz