Nekromanti Tandhälsan?

Bezant

Veteran
Hur ser folks tänder ut i Mundana? Tänker mig hur folks tänder såg ut före den moderna tandvården. För alla har väl vidriga garnityrer? Läste att folk faktist hade rätt ok tänder, trots allt. Hollywoodskådisarna har ju bländvita leenden fastän filmerna är på medeltiden. :rolleyes:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har läst någonstans (men kan inte uppge en källa) att i Europa anlände de dåliga tänderna först på 1600- och 1700-talet - när man började äta mer socker. Inget socker, bra tänder. Eller i alla fall bättre tänder. Dessutom borstade de flesta (?) medeltida Européer tänderna. Även stenåldersmänniskor hade ofta som jag förstår det bra tandhälsa, just för att de åt en sund kost.

Så de delar av EON där folk inte äter socker till vardags bör ha vackra Hollywood-leenden.

Arfert

Facit
Jargien har en utbyggd folktandvård. ;)

Men skämt åsido är väl tandhälsan "sådär". Inte så dålig som man kunde tro, men inte så bra heller.

Poseur

Swashbuckler
Framförallt hade de andra problem än idag. Hål i tänderna var inte ett lika stort problem som idag, däremot tandsten/plack som bara satan i och med att de käka så mycket stärkelse och tandhygienen inte direkt var som idag. Stärkelse ger mycket saliv vilket bygger på tandstenen men inte lika mycket socker i det som dagens näringsintag så mindre hål.

MattiasLejbrink

Swordsman
Det där med att socker orsakar karies i högre utsträckning än annan mat är en myt enligt samtliga tandhygienister jag haft (och det är ett gäng). Det som spelar roll för karies är genetiska faktorer (salivens sammansättning) samt antal syreangrepp per dag. Ett nytt syreangrepp startar vid varje påbörjad måltid och slutar 30 minuter efter avslutade måltid. Så småäta, oavsett vad, är det som skapar karies. Tandsten är en helt annan sak, men även det genetiskt betingat så in åt h*****e. Jag vet att olika folkgrupper har haft tandvård, men vid svårt kariesansatt tand var det nog dra ut som gällde. Jag hade nog haft sådär hälften av mina tänder kvar, men de flesta av mina vänner hade haft samtliga kvar - ni vet de där som inte gått till tandläkaren på tio år och ändå har perfekta tänder.

Att godis orsakar karies är nog en sammanblandning av orsak-verkansamband med korrelation. Småätande orsakar karies och mycket småätande består av godis. Ergo felslutet godis orsakar karies.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bezant;n77387 said:
Hur ser folks tänder ut i Mundana?
För att kunna besvara den frågan behöver vi först ta reda på vilken typ av bröd som äts. Historiskt sett gick tandförfallet hand i hand med ökat förtärande av vitt bröd (well, och socker i största allmänhet).

Oden

Veteran
En i min grupp spelar en tandsmed och alkemist. Det första han lade erfarenhet på var ett västerländskt mysterium som låter honom tillverka elixir som i princip är tandkräm och munskölj på crack.
Dessa ger tärningar i kännetecknet Glänsande vita tänder i en vecka. Ni kan gissa om han håvar in storkovan medan han reser igenom Jargien.
Å andra sidan har han blivit anklagad för häxeri ett flertal gånger och hans livvakt har haft behov av tandsmedens tjänster två gånger redan för att plugga luckorna i käften (Ingen vidare tur med slagsmålstärningar).